McLaren překvapil soupeře, vetoval velké ploutve
Aerodynamici konkurence přišli o spoustu času
Zdá se, že se McLarenu podařilo pěkně vypéct všechny svoje soupeře. Nečekaně hlasoval proti ponechání současných velkých ploutví na vozech pro sezonu 2018.
Velké "žraločí ploutve" se na kryty motorů vrátily díky znovuotevření staré díry v technických pravidlech, týkajících se aerodynamiky. V první polovině tohoto roku byla Strategickou skupinou F1 odhlasována změna, nevzhledné ploutve měly příští rok zmizet spolu s T-křídly a prvky aerodynamiky umístěnými mezi spodním plátem zadního křídla a výfukem. Pak ale většina týmů přišla na to, že nový prostor se dá dobře prodat sponzorům, a FIA tam hodlala umístit velká startovací čísla, aby diváci neměli problém s rozpoznáváním svých oblíbenců.
FIA i všechny týmy, s výjimkou jednoho, žily a vyvíjely v domnění, že vyškrtnutí pravidla zakazujícího ploutve bude pouze formalitou. Avšak McLaren byl minulý týden na setkání Strategické skupiny nečekaně proti a jelikož se v druhé polovině roku mohou pravidla pro příští sezonu měnit pouze po jednomyslném odsouhlasení, velká křídla zůstala zakázána. McLaren svůj čin částečně odůvodňuje tím, že velká ploutev překáží výhledu na zadní křídlo, čímž snižuje zájem sponzorů o tuto část vozu, a navrhuje dát do pravidel menší verzi.
"Možná jsme přišli na to, jak kryt motoru využít lépe. Současné vozy jsou komplikované a pro Zaka (Browna, výkonného ředitele McLarenu) je těžké najít místo pro velké nálepky. Ale nehrajeme tu žádné hry. Každý vyvíjí svůj vůz a když jsme požádáni o něco, co není v našem zájmu, tak odmítneme," řekl Éric Boullier, závodní ředitel týmu z Wokingu. "Některé týmy chtěly věc, která lépe sedí jejich konceptu, nebo měly jiný důvod, ale pravidla pro příští sezonu jsou již napsaná, takže pokud není jednomyslná shoda, tak není důvod měnit je."
Provozní ředitel týmu Force India Otmar Szafnauer tvrzení o marketingových důvodech rozhodnutí nevěří a z jeho slov je cítit frustrace. Počítačové simulace i aerodynamický tunel již nějakou dobu pracují s modelem s velkou ploutví a brzy budou muset být schváleny návrhy vozu pro zimní testy, aby se mohlo začít s výrobou.
"Kryt motoru půjde brzy do výroby, tak by bylo fajn znát pravidla," řekl Szafnauer. "Myslel jsem si, že jsme se všichni dohodli. McLaren prý chce lepší výhled na zadní křídlo, jenže to teď není dobře vidět, protože je položené tak nízko. Kvůli tomu nejsou dobře vidět sponzoři. To je pro zadní křídlo větší problém než ploutev. Ploutev jej zakryje z některých úhlů, ale ne zepředu. Ploutev zepředu vůbec není viditelná. Zadní křídlo nevidíte, protože je nízko. Pro nás to znamená ztrátu docela velkého místa pro sponzory.”