Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Co nám naznačil první zimní test?

Co nám naznačil první zimní test?

Nejrychlejší Mercedes, nejvytrvalejší Honda!

Čtyři testovací dny jsou za námi a čtyři testovací dny před námi. Který z vozů je nejrychlejší a který nejpomalejší? Odpovědi ještě nemají ani samotné týmy, ale první polovina testů leccos naznačila.

Všechna velká zahraniční média a renomovaní žurnalisté se shodují v názoru, že pokud je po první polovině předsezonních testů nějaký favorit, je to opět Mercedes. Důvodem je hlavně výborné kolo Hamiltona zajeté v poslední den čtyřdenního testu. Díky němu je o 34 setin sekundy před Vettelem z Ferrari, přitom své kolo zajel na středně tvrdých pneumatikách a Vettel to své na měkkých. Netřeba ale dělat ukvapené závěry, jednak časy na jedno kolo nejsou v prvním týdnu testů to nejdůležitější a jednak rychlostní rozdíl mezi středně tvrdými a měkkými pneumatikami nemusí být na studené trati stejně velký jako za ideálních podmínek. Nejednou se stalo, že jezdec během jednoho dne vyzkoušel obě směsi a na konci dne bylo jeho nejrychlejší kolo na středně tvrdých.

V důležitější statistice je překvapivým vítězem tým Toro Rosso. Zatímco McLaren býval s motory Honda na absolutním dně, pokud jde o počet odjetých kol, vůz STR13 je na opačném pólu. Na kontě má 324 kol, více než Mercedes i Ferrari. Dobře, část z nich nasbíral za velmi mokrých podmínek, kdy sebevědomější týmy nechaly své drahé monoposty stát v garáži, ale přesto je tu jedna důležitá zpráva. Honda neměla ani jeden závažný problém! Je pravda, že dosažené časy nepatří mezi nejlepší, což mohlo způsobit i omezení výkonu za účelem zajistit spolehlivý přísun dat.

Ani ve statistice maximální dosažené rychlosti na tom ale Toro Rosso nebylo nejhůře. Gasly při jedné příležitosti dosáhl rychlosti 333,3 km/h. Hamiltonovo maximum je přesně stejné a pouze Vettel (334,3 km/h) a Magnussen z Haasu (336,4 km/h) byli rychlejší. Naopak, velmi nízkou maximálku měly vozy s Renaultem. McLaren dosáhl 324,3 km/h, tovární tým 320,4 km/h a Red Bull 313,0 km/h.

Když jsme zmínili jízdu v náročných podmínkách, na vybíravost nepěkně doplatil Red Bull. V první den začal dobře, ale pak byl příliš vybíravý a dával si na čas, jenže v poslední den nejprve RB14 zdržel menší technický problém a následně ho Verstappen nechtěně zaparkoval v kačírku. Na kontě má proto pouze 209 kol.

McLaren naopak poslední den celkem úspěšně doháněl zameškané. První den měl problém s uchycením kola, nazítří ho zastavilo selhání šroubu ve výfuku v odhadované ceně 57 korun a ve středu ráno jej čekala zasněžená trať. Čtvrtý den ale Alonso a Vandoorne společnými silami nasbírali 161 kol z celkového počtu 260. Možná to nebyly nejefektivnější kilometry z pohledu vývoje vozu, ale inženýři ve Wokingu alespoň mají co analyzovat. Časy dosažené na hyperměkkých pneumatikách nelze srovnávat s ostatními.


Ačkoliv v zákulisí se říká, že Red Bull je s novým vozem v podstatě velmi spokojený, na místo nejvážnějšího konkurenta Mercedesu se opět dere Ferrari. Stříbrný tým v ničem významně nepředčilo, ale rozhodně možno hovořit o velmi solidní rychlosti i spolehlivosti.

Williams nijak nezaujal, ale v omezeném čase zaučuje Sirotkina a v podstatě i Kubicu, kterým chybí více zkušeností s loňským vozem. Tým z Grove se tak mohl spolehnout pouze na Strolla, jenž má do zkušeného jezdce ještě daleko. Akcie Haasu šly prudce dolů, když Grosjean během odpoledne čtvrtého dne, kdy byly podmínky na trati snad nejreprezentativnější, výrazně zaostával za většinou konkurence.

Force India zanechala nedobrý dojem a asi všechny naděje jejích fanoušků se upínají k tomu, že letošní vůz je evolucí loňského, takže nemůže být až tak špatný. Uškodilo jí i pondělní nasazení Nikity Mazepina. Sauber nasbíral slušné množství kol, ale jeho jezdci mají nejhorší časy (s výjimkou zmíněného Mazepina). Částečnou omluvou je, že švýcarský tým poznává zcela nový vůz, výrazně odlišný od loňského, a zároveň motor Ferrari bez zkušenosti s loňskou verzí.

           jezdec          tým motor čas pneu
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:19,333 M
2. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:19,673 S
3. Stoffel Vandoorne McLaren Renault 1:19,854 HS
4. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:19,976 M
5. Daniel Ricciardo Red Bull Renault 1:20,179 M
6. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:20,317 SS
7. Max Verstappen Red Bull Renault 1:20,326 M
8. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 1:20,506 S
9. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:20,547 S
10. Fernando Alonso McLaren Renault 1:20,929 SS
11. Carlos Sainz Renault Renault 1:20,940 M
12. Lance Stroll Williams Mercedes 1:21,142 S
13. Pierre Gasly   Toro Rosso Honda 1:21,318 S
14. Robert Kubica   Williams Mercedes 1:21,495 S
15. Siergej Sirotkin   Williams Mercedes 1:21,822 S
16. Esteban Ocon Force India Mercedes 1:21,841 S
17. Sergio Pérez Force India Mercedes 1:21,973 S
18. Brendon Hartley   Toro Rosso Honda 1:22,371 S
19. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:22,578 S
20. Charles Leclerc   Sauber Ferrari 1:22,721 S
21. Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1:23,408 S
22. Nikita Mazepin   Force India Mercedes 1:25,628 M

 

  tým motor kol
1. Toro Rosso Honda 324
2. Mercedes Mercedes 306
3. Ferrari Ferrari 298
4. Sauber Ferrari 283
5. Williams Mercedes 276
6. Renault Renault 273
7. McLaren Renault 260
8. Red Bull Renault 209
9. Haas Ferrari 187
10. Force India Mercedes 166