Co nám naznačily zimní testy?
Mercedes zpátky na výsluní, McLaren opět v problémech
Tento týden skončil druhý ze dvou předsezonních testovacích bloků a jezdci i vozy se opět setkají na jedné trati až za dva týdny v Melbourne. Kdo se předvedl v nejlepším světle a kdo zklamal?
Zklamaní možná budou ti fanoušci F1, kteří by si už přáli velkou změnu na předních místech. Po osmi dnech testů se zdá, že rychlostně jsou na tom opět nejlépe Mercedes, Ferrari a Red Bull a žádný z jejich vozů netrpí závažnějšími problémy se spolehlivostí. A nejlépe opět vypadá Mercedes.
Ani jednoho z jezdců Mercedesu nenaleznete na nejvyšších příčkách tabulky nejrychlejších kol, jenže s výjimkou Kevina Magnussena dosáhli lepší čas pouze jezdci na nových hyperměkkých pneumatikách, které si stříbrný tým od Pirelli vůbec neobjednal. Zatímco Sebastian Vettel ve čtvrtek překonal neoficiální rekord okruhu Catalunya a v pátek Räikkönen dosáhl druhého nejlepšího času, pozornost analytiků více zaujaly závodní simulace Mercedesu, převážně na středně tvrdých pneumatikách a s konzistentně rychlými koly. Stříbrné šípy jako jediné pokořily hranici 1000 kol.
Někteří insideři se dokonce domnívají, že Ferrari během zimy zaostalo a v Austrálii bude v neděli rychlejší Red Bull. Ten tento týden doháněl zameškané: ke 209 kolům z prvního týdne přidal dalších 574. Na Mercedes a Ferrari to nestačilo, ale alespoň má srovnatelné množství dat jako týmy středu pole.
S najetými kilometry nemohou být spokojeny týmy Force India a Haas. Náladu v týmu Force India stručně a přitom výstižně okomentoval Sergio Pérez: "Doufám, že v Melbourne nebudeme mít tenhle vůz." Růžový vůz dovezený do Barcelony se ani v jednom ze sedmi řádných testovacích dnů (minulý týden ve středu se kvůli počasí téměř nejezdilo) nedostal na lepší než osmé místo. Tým tedy vkládá veškeré naděje do velkého množství novinek, který pošle do Melbourne.
Haas je v lepší náladě. Neodjel sice moc kilometrů, ale vůz se zdá být rychlý, Magnussen se na superměkkých pneumatikách dostal mezi jezdce na hyperměkkých, takže může pomýšlet na boj o body.
Úplně na dně je s velkou ztrátou McLaren. Tým z Wokingu se chtěl vzpamatovat z těžkého prvního týdne, ale za čtyři dny druhé poloviny testů zůstal jeho vůz zaparkovaný vedle trati dokonce pětkrát. Závodní šéf týmu Éric Boullier našel útěchu ve dvou věcech. Každou chvíli se opravovalo nebo měnilo něco jiného, takže se dá říci, že vůz nemá žádný závažný problém. A 2788 absolvovaných kilometrů je o 810 více, než zvládl loňský vůz poháněný motorem Honda. A i když to moc neznamená, Fernando Alonso je třetí nejrychlejší, hned za dvojicí Ferrari.
Jenže právě nový motor Hondy je snad největším překvapením. Toro Rosso s ním první týden testů odjelo více kol než kterýkoli jiný tým. Tento týden se do toho už pořádně opřely Mercedes i Ferrari, ale týmu z Faenzy zůstala třetí příčka, přičemž i rychlost se zdá být v pořádku. Nadšení z bezproblémových testů brzdí fakt, že ve voze Toro Rosso se během osmi dnů vystřídaly tři pohonné jednotky, ale našrěstí ani jedna z nich nezpůsobila zastavení na trati.
Nový vůz Williamsu sice nasbíral hodně kol, ale patřil k nejpomalejším. Technický ředitel týmu Paddy Lowe přiznal, že jezdce omezuje nervozita auta v nájezdech do zatáček, které se musí co nejdříve zbavit. Až pak se ukáže jeho skutečný rychlostní potenciál.
Zálusk na post "nejlepšího ze zbytku světa" si tak dělá Renault. Slušná rychlost i výdrž, pouze jedna závažnější porucha převodovky a tým se zdroji na pokračování vývoje během sezony. Cokoliv jiného než konečné čtvrté místo bude pro tovární tým zklamáním. Naopak, Sauber bude nejspíš k dohnání pelotonu potřebovat více než jednu zimu.
jezdec | tým | motor | čas | pneu | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:17.182 | HS |
2. | Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:17.221 | HS |
3. | Alonso | McLaren | Renault | 1:17.784 | HS |
4. | Ricciardo | Red Bull | Renault | 1:18.047 | HS |
5. | Sainz | Renault | Renault | 1:18.092 | HS |
6. | Magnussen | Haas | Ferrari | 1:18.360 | SS |
7. | Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:18.363 | HS |
8. | Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18.400 | US |
9. | Grosjean | Haas | Ferrari | 1:18.412 | US |
10. | Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:18.560 | US |
11. | Hülkenberg | Renault | Renault | 1:18.675 | HS |
12. | Vandoorne | McLaren | Renault | 1:18.855 | HS |
13. | Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:18.949 | HS |
14. | Ocon | Force India | Mercedes | 1:18.967 | HS |
15. | Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:19.118 | HS |
16. | Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:19.189 | S |
17. | Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:19.244 | HS |
18. | Kubica | Williams | Mercedes | 1:19.629 | SS |
19. | Pérez | Force India | Mercedes | 1:19.634 | HS |
20. | Verstappen | Red Bull | Renault | 1:19.842 | S |
21. | Stroll | Williams | Mercedes | 1:19.954 | S |
22. | Mazepin | Force India | Mercedes | 1:25.628 | M |
tým | kol | |
---|---|---|
1. | Mercedes | 1040 |
2. | Ferrari | 929 |
3. | Toro Rosso | 822 |
4. | Williams | 819 |
5. | Renault | 795 |
6. | Sauber | 786 |
7. | Red Bull | 783 |
8. | Force India | 711 |
9. | Haas | 695 |
10. | McLaren |
599 |
motor | kol | |
---|---|---|
1. | Mercedes | 2570 |
2. | Ferrari | 2410 |
3. | Renault | 2177 |
4. | Honda | 822 |