Novinky

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

  • 28.08.2024 Neutral Argentinec Franco Colapinto se stal novým jezdcem Williamsu pro zbytek sezony

Facebook Instagram

FIA představila pravidla na léta 2005 a 2006

FIA představila pravidla na léta 2005 a 2006

Týmy se neshodly, Světová rada si je zavedla sama.

Pořadatel závodů formule 1 Mezinárodní automobilová federace, dnes představila sbírku pravidel na příští rok. Ta 30. června požádala Technickou skupinu formule 1, aby navrhla pravidla vedoucí ke snížení rychlostí monopostů, na což má podle článku 7.5 Concordské dohody právo.

Termín byl 6. září a Technická skupina do té doby s žádným návrhem nepřišla. V důsledku toho FIA sama navrhla tři různé balíčky opatření, z nichž ten první dával větší svobodu v aerodynamice, ale zaváděl větší restrikce v oblasti motoru, u toho posledního to bylo naopak.

Týmy se, co se aerodynamiky a pneumatik týče, shodly na prostředním balíčku návrhů (č. 2), ale různé názory se sešly na motory. 6. září hlasovala Technická skupina v poměru 7:3 ve prospěch balíčku č. 2, ke schválení však bylo potřeba osm hlasů. Skupina se pak sešla ještě 15. října, ale opět bezvýsledně.

Počínaje 21. říjnem 2004 dostala tedy Světová rada motoristického sportu volnou ruku. Ta rozhodla o zavedení prostředního balíčku opatření, v platnost vstoupí 1. března 2005, další část pak 1. ledna 2006.

ŠASI
Výška difuzoru snížena, přední křídlo posazeno výše, prvky zadního křídla posunuty více dopředu, změny karoserie před předními koly.

Odůvodnění: To by mělo snížit aerodynamický přítlak vozu asi o 20%, aerodynamický odpor vozu o 4%.

PNEUMATIKY
Jedna sada pneumatik bude muset vydržet celou kvalifikaci a závod.

Odůvodnění: Tvrdší pneumatiky budou mít za následek nižší rychlosti v zatáčkách

MOTORY
Každý motor musí vydržet po dva závody.

Odůvodnění: Motor na dva závody bude mít menší výkon než motor na jeden závod

Od 1. ledna 2006
MOTORY

Zavedení motoru o objemu 2,4 l a osmi válců společně s dalšími omezení v oblasti konstrukce a materiálů.

Odůvodnění: Výkon motoru klesne odhadem k hodnotě 700 koní oproti výkonu o hodnotě 1 000 koní, kterého by stávající motory dosáhly v roce 2006.

Soukromé týmy mohou nadále v letech 2006 a 2007 používat třílitrové desetiválce, FIA na ně však zavede omezení v oblasti maximálních otáček.

Odůvodnění: Je potřeba nikoli drahý a přitom konkurenceschopný motor pro malé a nové týmy. Omezený třílitrový motor může být upravený tak, aby dokázal konkurovat továrním motorům 2,4 l, budou ale levnější.

Přesné znění pravidel ohledně motorů na rok 2006 je k dostání u FIA na žádost. FIA dodává, že současné motory atakují hranici 1000 koní, ačkoli se očekávalo jen 650 koní v letech 1994 a 1995, když byl jejich objem snížen z 3,5 na 3 litry po tragických událostech v Imole.