F1 spolkla miliardu!
Úryvek článku srpnového čísla tištěného magazínu Formule.
Při komentování sporů o budoucí podobu formule 1 se vždy mluví o penězích, ale málokdo ví, o jaké peníze vlastně jde, odkud plynou a kdo je dostává. Základní mantra formule 1 zní: "Za vším hledej peníze".
Analýzy respektovaného specialisty na financování F1 Christiana Sylta a agentury Formula Money uvádějí, že v roce 2008 majitelé týmů investovali do formule 1 celkem 1,1 miliardy eur, přičemž nejvíce to bylo od Hondy (250 milionů eur) a nejméně od Ferrari (40 milionů eur). Podle informací FOTA by se tato suma měla v letošním roce snížit nejméně o 25 %. Tato položka představuje takřka polovinu rozpočtů automobilkami podporovaných týmů. Největší část z těchto invstic plyne do výroby motorů - nejvíce u Mercedesu-Benz, kde to je 90 milionů eur.
Největší příjmy má F1 od sponzorů - v roce 2008 to bylo celkem 590 milionů eur od 97 firem, jejichž loga se objevila na vozech. Dalších 45 milionů týmy získaly od 109 partnerských firem tím, že jim nemusely uhradit poskytované služby nebo dodané díly. Jména těchto firem se sice neobjevují na monopostech, ale mohou tato partnerství marketingově využívat. Zbývající náklady pokrývaly příjmy od Ecclestoneho F1 Group, což představovalo 350 milionů eur. Tato částka je od roku 2006 stanovena na polovinu zisku F1 Group.
F1 Group je kontrolovaná Berniem Ecclestonem, jemuž v ní prostřednictvím offshoreových fondů náleží 5,3 %. Většinovým vlastníkem F1 Group je se 63 % akcií finanční společnost CVC. Ta získala většinový podíl v roce 2006 odkoupením za dvě miliardy dolarů (1,4 miliardy eur) od věřitelů zkrachovalé společnosti Kirch Media. Jediným z Kirchových věřitelů, který svůj podíl neprodal, je banka Lehman Brothers, nadále držící 15% akcií (zbývající akcie jsou rozděleny mezi několik bank a investičních společností).
Nebyla to špatná investice, když uvážíme, že roční příjem za prodej televizních práv, poplatky od pořádajících zemí, prodej vstupenek do prominentního Paddock Clubu (ve Velké Británii se vstupenka do něj například prodává za 5000 liber) a prodej reklamních ploch na okruzích činí nejméně 900 milionů eur. F1 Group má kromě výplaty týmům největší výdaje s provozem exkluzivního Paddock Clubu a zabezpečováním televizních přenosů a pořizováním videozáznamů.
Základem Ecclestoneova obchodu s F1 je prodej televizních práv. Za ty vloni utržil 270 milionů eur. Dlouhodobě klesající příjem z prodeje reklamních ploch na okruzích vloni dosáhl stále ještě zajímavých 225 milionů eur.
Země pořádající velké ceny platí F1 Group poplatky, které celkem za rok 2008 činily 280 milionů eur, tedy v průměru 15,5 milionu na velkou cenu (konkrétní částku si případ od případu určuje Bernie Ecclestone). Vloni díky příjmům od nových pořadatelů v Singapuru a Valencii tyto příjmy poprvé v historii překonaly zisk z prodeje televizních práv. Předpokládá se, že u většiny dlouhodobých smluv s pořadateli má Ecclestone pojistku v podobě každoročního navýšení ceny o 10 %.
(plné znění článku Druhé varování najdete v srpnovém čísle tištěného magazínu Formule, které je právě v prodeji)
Text: Ing. Vladimír Rybecký