Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

I přes chybu v poslední části odstartuje první Franchitti

I přes chybu v poslední části odstartuje první Franchitti

Indy Grand Prix of Sonoma County - kvalifikace

Dario Franchitti v poslední chvíli zachytil nástup Scotta Dixona a Ryana Briscoea a ziskem pole position si výrazně pomohl udržet se ve hře o mistrovský titul. Zvláště proto, že Dixonovi se v kvalifikaci zrovna dvakrát dobře nevedlo a odstartuje až z 10. pozice. Naopak obrovskou reinkarnaci zažívá stáj Andretti Green Racing. Vzhledem k nehodě z tréninku odstartuje do závodu místo 24 jen 22 vozů.

První skupina nastupovala ve složení Castroneves, Wheldon, Dixon, Franchitti, Viso, Wilson, Conway, Mutoh, Doornbos, Servia.
Do této skupiny byli také původně nalosovaní Power a Philippe.
Hned v prvních minutách se v boxech ocitnul Helio Castroneves, do té doby pátý. Tým musel sundat kryt motoru, neboť Heliův vůz se potýkal s problémy s tlakem paliva. O nejrychlejší čas se přetahovali Franchitti, Conway a Mutoh, než na trať vyjel Scott Dixon. Obhájce titulu potřeboval jen dvě kola, aby se vyšvihl na čelo průběžného pořadí.
Jako první se odhodlal obout alternativní pneumatiky Dan Wheldon a protože se na nich okamžitě dostal na první pozici, okamžitě přezul na měkké Firestony i zbytek pole. Hideki Mutoh překonal doposud nejrychlejší kolo víkendu. O tento primát jej však záhy připravil Helio Castroneves.
V boxech mezitím mechanici Dale Coynova týmu pracovali na voze Justina Wilsona. Wilson nějakým záhadným způsobem dokázal poškodit zavěšení pravého zadního kola. Bohužel do konce první kvalifikace již na trať Brit nevyjel.
Prvním nepostupujícím byl EJ Viso, jehož mechanici stihli opravit vůz po nehodě. Viso měl před sebou volnou trať. Potřeboval najít tři desetiny na Conwaye. Jenže Conway svůj čas zlepšil a Viso najednou potřeboval sedm desetin. V ohrožení byli Wheldon a Dixon, sesadit je mohli pouze jezdci HVM Racing, Viso a Doornbos. Ani jeden z nich však svůj čas nezlepšil.
Postupujícími do druhé části byli: Castroneves, Mutoh, Franchitti, Conway, Dixon a Wheldon
Vyřazeni byli: Viso, Doornbos, Servia, Wilson a samozřejmě dvojce Power a Philippe, kteří nezajeli žádný čas
Nejrychlejší kolo: Helio Castroneves – 1:16.9957

Ve druhé skupině nastoupili Briscoe, Kanaan, Patrick, Rahal, Matos, Moraes, Hunter-Reay, Duno, Montagny, Andretti, Antinucci a Carpenter.
Nejrychlejší čas zpočátku patřil Briscoeovi. Přestože Tonymu Kanaanovi patřila druhá příčka, přezul Brazilec na červené pneumatiky. V postupové šestce se pohybovala celá čtveřice pilotů Andretti Green Racing. Nadějně vypadali také Briscoe a Rahal.
Briscoe přezul v polovině první části na měkké pneumatiky a hned zajel skoro o vteřinu rychlejší čas, než byl jeho předešlý nejrychlejší čas na pneumatikách tvrdých. Měkké pneumatiky svědčily i ostatním jezdcům. Nakrátko se na postupových místech objevili Antinucci a Hunter-Reay, Ale kvarteto pilotů Michaela Andrettiho si rychle vzalo postupové pozice zpět.
Relativně v pohodě se mohl cítit Ryan Briscoe. Tři desetiny ztrácel Marco Andretti, další dvě Graham Rahal. Ostatní piloti zatím postup jistý neměli.
Mario Moraes se snažil proklouznout do postupové šestky. Ztrácel pouhou desetinu na poslední postupující Danicu Patrick, avšak svůj čas nedokázal zlepšit. Když se nezlepšil ani Raphael Matos skončila kvalifikace překvapivým postupem všech vozů Andretti Green Racing. Kdo by to byl po víkendu v Torontu řekl.
Postupujícími do druhé části byli: Briscoe, Kanaan, Rahal, Andretti, Montagny a Patrick
Vyřazeni byli: Moraes, Hunter-Reay, Matos, Antinucci, Carpenter a Duno
Nejrychlejší čas: Ryan Briscoe – 1:16.7004
Do semifinálové části vyjeli všichni piloti na použité sadě červených pneumatik. V boxech zůstávala Danica Patrick s nazutou novou sadou červených gum. Do lehkých problémů se dostal Scott Dixon, ale jeho výlet mimo trať se podepsal pouze na pneumatikách, žlutá fáze vyhlášena nebyla.
V polovině druhé části kvalifikace vyjela Danica Patrick. Taktický záměr Michaela Andrettiho byl zřejmý – ušetřit použitou sadu červených pneumatik z první části pro závěrečnou Fast Six. Kdyby se do ní Danica dostala, měla by ze všech šesti pilotů nejkvalitnější obutí. Ve stejný moment přezul zbytek pole na novou sadu červených.
V boxech zůstával doposud první Ryan Briscoe. Prozatím na nepostupové pozici byl jeho týmový kolega Castroneves, ale na nových gumách vyletěl okamžitě z osmého na druhé místo a záhy překonal i Briscoea.
O postup bojovala čtveřice jezdců Andretti Green Racing (kromě poslední Danici Patrick). Vypadalo to, že ze čtyřky Kanaan, Andretti, Montagny a Mutoh postoupí dva piloti. Marco Andretti zajel třetí nejrychlejší čas. Ve stejnou chvíli zajel Dario Franchitti absolutně nejrychlejší čas a do té doby třetí Rahal se najednou ocitl nebezpečně blízko vyřazení. Poslední rychlá kola vyřešila otázku postupů definitivně. Franck Montagny se nedokázal zlepšit. Scotta Dixona zpomalil v rychlém kole Marco Andretti a odsoudil jej ke startu z 10. pozice. Na trati byl už jen Hideki Mutoh. Jeho čas ovšem postupový byl! Na úkor Tonyho Kanaana, který tak odstartuje sedmý.
Do Fast Six postoupili: Franchitti, Castroneves, Briscoe, Andretti, Rahal, Mutoh
Vyřazeni byli: Kanaan, Montagny, Conway, Dixon, Patrick, Wheldon
Nejrychlejší čas: Dario Franchitti – 1:16.4792

Taktické čachry jsme měli možnost vidět i na začátku poslední části kvalifikace. V prvních minutách na trati kroužili akorát Castroneves, Briscoe a Mutoh. Franchitti, Rahal a Andretti vyčkávali v boxech. Tam nejdéle vydržel Graham Rahal, zatímco Franchitti a Andretti dokončovali první kolo, Rahal teprve, přesně v polovině segmentu, vyjížděl z boxů.
Což se nakonec neukázalo jako moc šťastné. Pořadí bylo Briscoe, Castroneves, Mutoh, když Franchitti přehnal svou snahu a vyjel mimo trať. Sice nedošlo ke kontaktu s bariérou, ale zpět na trať se vrátil právě těsně před Grahama Rahala, kterému zkazil rychlé kolo. Franchitti v únikové zóně pneumatiky dokonale obalil pískem. Rahal musel ještě více zvolnit, aby při svém následném pokusu o rychlé kolo měl před sebou volnou trať.
Franchitti oklepal část písku z pneumatik a poskočil na třetí místo, navíc podle časomíry měl dostatek času ještě na dvě rychlá kola. Jen jedno mu stačilo na to, aby překonal oba vozy stáje Rogera Penskeho. Briscoe se nedokázal zlepšit a zajel do boxů. Na trati v posledních vteřinách zůstávali Franchitti, Castroneves, Mutoh a Rahal. Když se nezlepšil ani Castroneves, začalo to pro Skota ve službách Chipa Ganassiho vypadat víc, než nadějně. Sice svůj vedoucí čas již nevylepšil, ale ani Mutoh, ani Rahal, jej z první pozice sesadit nedokázali. Dario Franchitti získal v Sonomě pole position, připíše si i jeden mistrovský bod a je na nejlepší cestě znovu zamíchat pořadím v boji o titul.
Pořadí ve Firestone Fast Six: Franchitti, Briscoe, Castroneves, Andretti, Mutoh, Rahal
Nejrychlejší čas: Dario Franchitti - 1:16.7987

p.
 Jezdec  Tým
Čas
1.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
01:16.7987
2.
 R.Briscoe  Team Penske
01:16.8485
3.
 H.Castroneves  Team Penske
01:16.8702
4.
 M.Andretti  Andretti Green Racing
01:17.0524
5.
 H.Mutoh  Andretti Green Racing
01:17.2055
6.
 G.Rahal  Newman/Haas/Lanigan Racing
01:17.3885
7.
 T.Kanaan  Andretti Green Racing
01:16.9900
8.
 F.Montagny  Andretti Green Racing
01:17.0840
9.
 M.Conway  Dreyer & Reinbold Racing
01:17.0895
10.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
01:17.2247
11.
 D.Patrick  Andretti Green Racing
01:17.6145
12.
 D.Wheldon  Panther Racing
01:17.6782
13.
 E.Viso  HVM Racing
01:17.9180
14.
 M.Moraes  KV Racing Technology
01:17.4730
15.
 R.Doornbos  HVM Racing
01:18.1095
16.
 R.Hunter-Reay  A.J. Foyt Enterprises
01:17.6401
17.
 O.Servia  Newman/Haas/Lanigan Racing
01:18.1409
18.
 R.Matos  Luczo Dragon Racing
01:17.6552
19.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
01:18.3353
20.
 R.Antinucci  Team 3G
01:17.7500
21.
 W.Power  Penske Racing
žádný čas
22.
 E.Carpenter  Vision Racing
01:18.2413
23.
 N.Philippe  Conquest Racing
žádný čas
24.
 M.Duno  Dreyer & Reinbold Racing
01:23.6185