Indy Grand Prix of Sonoma County – průběh a výsledky závodu
Dario Franchitti naprosto dominoval závodu v Sonomě. Za celých 75 kol nepustil ani na vteřinu nikoho na vedoucí pozici a se ziskem 53 bodů se posunul těsně za Ryana Briscoea, který využil bodové ztráty doposud prvního Dixona a posunul se do čela průběžného pořadí šampionátu. Průběh závodu ovlivnila kolize v první zatáčce, díky níž minimálně polovina jezdců vyjela mimo trať. Díky žluté fázi v samém závěru jsme se dočkali strhujícího finiše. Své osobní maximum v IndyCar zajeli Mike Conway a Mario Moraes. Conway mílovými kroky stahuje Doornbose a Matose v souboji o titul nováčka roku. Naopak šance Helia Castronevese na titul je již jen spíše teoretická. Ostatní jezdci počínaje pátou Danicou Patrick jsou již bez šance.
Indy Grand Prix of Sonoma County – Infineon Raceway
75 kol
2 žluté fáze – celkem 7 kol
1 jezdec ve vedení, 0 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Helio Castroneves – 1:18.8427 v 35. kole
Jelikož pravidla přikazují využít obě směsi pneumatik alespoň na dvě kola pod zelenou vlajkou, zahájil Justin Wilson závod na černých (tvrdých, primárních) pneumatikách. Wilson totiž v kvalifikaci uspořil všechny tři sady měkkých (červených, alternativních) pneumatik, které byly na kolo o víc jak vteřinu rychlejší.
Start se příliš nepovedl Ryanu Briscoeovi. Briscoe si sice udržel svou druhou pozici, ale nedokázal zaútočit na Franchittiho. Navíc při výjezdu ze třetí zatáčky se oba vozy Team Penske málem sťukly. Dramatická situace byla za vedoucí trojicí. Pátý Marco Andretti výrazně zpomalil při výjezdu na nejvyšší bod trati a za ním jedoucí Rahal s ním kolidoval. O pár metrů vzadu postrčil Dixon Kanaana a oba piloti se společně otočili kolem své osy. Do Kanaanova vozu narazil EJ Viso, sice TKův monopost zůstal nedotčen, avšak pro Visa to znamenalo brzký konec v závodě. Do následné skrumáže se zapletl celý zbytek jezdeckého pole. Montagny a Danica Patrick museli mimo trať, Patrick si při tom poškodila zavěšení, což ji stálo drahocenné minuty oprav v boxech, během níž ztratila jedno kolo. Kanaan musel do boxů pro nové přední přítlačné křídlo. Dixon zůstal stát uprostřed trati čekajíce na záchranný tým se startérem. V boxech se objevili i Viso, který zde svůj monopost odstavil a Rahal, kterého vyřadila poškozená hřídel. Naopak zázračně celou skrumáží prokličkoval Servia. Polepšili si i Doornbos, Wilson nebo Matos. Na trati se samozřejmě objevil pace car.
Při restartu v pátém kole bylo pořadí v první desítce následující: Franchitti, Briscoe, Castroneves, Mutoh, Wheldon, Doornbos, Moraes, Hunter-Reay, Servia a Matos. V sedmém kole se Wilsonova stáj rozhodla zbavit se černých pneumatik. Wilson splnil podmínku nasazení směsi během dvou kol pod zelenou vlajkou a okamžitě si dojel pro první sadu nových měkkých pneumatik. Wilson nemohl riskovat, že bude sady měnit pod žlutými vlajkami, neboť tím by se smazala největší výhoda nových měkkých pneumatik v prvních kolech po výjezdu z boxů. V přezouvání pod zelenou vlajkou doufal i Helio Castroneves. Brazilec začínal nabírat výraznou ztrátu na vedoucí dvojici Franchitti – Briscoe a naopak výrazně brzdil Hideki Mutoha.
První kolo pravidelných zastávek v boxech nám zahájil ve 22. kole Scott Dixon, který se v první fázi závodu velmi trápil zřejmě na poškozených pneumatikách z kolize v prvním kole. V boxech se mimo jiné objevil Dan Wheldon s poškozeným křídlem z kolize v prvním kole, nicméně zřejmě odlomená část neovlivnila aerodynamiku vozu, jelikož Wheldon s poškozeným křídlem odjel celý závod. Z vedoucí trojky stavěl první Castroneves. Helio přezul na sadu použitých červených pneumatik, svůj hlavní trumf v podobě nové sady červených Firestonů si nechával na poslední stint. Z vedoucí trojice poslední stavěl Franchitti. Jedno kolo navíc oproti Briscoeovi se ukázalo jako klíčové. Do té doby nepatrný rozdíl mezi oběma piloty se ztrojnásobil.
V souboji s Oriolem Serviou si Ryan Hunter-Reay poškodil přední přítlačné křídlo. Pěkný souboj předvedli Scott Dixon a Justin Wilson. Brit Wilson vyjel z boxů na nové sadě červených pneumatik před Dixonem, jenže studené gumy na Wilsonově autě způsobily propad Wilsona až za Dixona a Antinucciho.
Kanaan a za ním jedoucí Dixon dohnali výrazně pomalejšího Doornbose. „Bobby D.“ však nechtěl dát svou kůži lacino a oběma jezdcům trvalo pár kol, než se před něj dostali. Doornbose nejdříve překonal Kanaan a než se to samé povedlo Dixonovi, tak již Kanaan zmizel Dixonovi z dohledu. Na červených pneumatikách byl Helio Castroneves o vteřinu rychlejší, než jeho konkurenti a rychle dohnal náskok vedoucí dvojice.
Ve 48. kole zahájil Dixon poslední kolo zastávek v boxech. Zatáčka 9A, ve které v ranním warm-upu kolidovali Moraes a Castroneves, se postupně stala osudná Moraesovi, Kanaanovi a Dixonovi, kteří ji projeli rovně. Helio Castroneves po zastávkách v boxech de facto zopakoval svůj ranní incident. Místo Moraese jej postrčil Tony Kanaan. Helio se s poškozeným vozem evidentně trápil a propadal jezdeckým polem. Naopak i během zastávek v boxech se udržel na prvním místě Franchitti, který opět stavěl o kolo později než Briscoe a o dvě později než Castroneves. Briscoe měl při výjezdu z boxů výhodu nových červených pneumatik, kterou ovšem Franchitti vykompenzoval použitím Push2Pass, což mu umožnilo zajet dostatečně rychlé kolo, aby se udržel na první pozici.
V 66. kole skončili problémy Helia Castronevese. Castroneves nedokázal zatočit do první zatáčky a pořádně rozvířil prach v únikové zóně. Ve stejnou chvíli odstavil na trati pro technickou závadu svůj monopost Ryan Hunter-Reay. Na trať podruhé zamířil pace car.
Když pět kol před koncem zajížděl pace car do boxů, bylo pořadí první pětky Franchittit, Briscoe, Mutoh, Moraes, Conway. Justin Wilson sváděl atraktivní souboj s Oriolem Serviou. Dixon se dostal do lehkého kontaktu s Marcem Andrettim. Danica Patrick nedokázala udržet vůz na trati a dopřála si malý výlet mimo. Conwayův monopost fungoval parádně. Brit nejdříve předjel Moraese a zuby si brousil i na Mutoha. K předjetí Japonce využil poslední Push2Pass. Před Japonce se dokázal dostat i Mario Moraes.
Napínavý boj pokračova i v druhé polovině první desítky. Justin Wilson dostal hodiny. Jak sám prozradil, očekával kontakt s ostatními vozy a konec v závodě. Jenže ostatní piloti se jeho vozu dokázali vyhnout a po efektním zakouření od pneumatik vyrovnal Wilson smyk a se ztrátou jedné pozice ve prospěch Matose pokračoval. Matos se ze získaného místa dlouho neradoval, neboť vyrobil chybu a krátce se ocitl mimo trať. Kromě Wilsona se před něj dostal i Kanaan. V posledním kole se Conway snažil dostat před Briscoea a Andretti před Kanaana. Ale ani jeden z aspirantů na lepší pozici neměl už k dispozici Push2Pass. Andretti to přesto v poslední zatáčce zkusil a výsledkem byla kolize, která posunula Dixona z desátého na čtrnácté místo. Po závodě však komisaři rozhodli o odsunutí Andrettiho z desátého na čtrnácté místo. Dlužno dodat, že Marco Andretti si o penalizaci říkal v několika posledních závodech již poměrně hlasitě.
Dario Franchitti zcela ovládl závod v Sonomě. Fanouškům se hned na mysl vrátily vzpomínky na závod CART v Milwaukee, který stejným způsobem odjel Ryan Hunter-Reay. Znovu nedokázal žádný pilot obhájit své vítězství v Sonomě. Na druhou stranu, moc by se neměl radovat ani Franchitti, neboť žádný pilot, který zvítězil v Sonomě, nezískal v té sezóně titul. Druhý Ryan Briscoe by možná Franchittiho předjet dokázal, ale jak sám Roger Penske prozradil v rozhovoru, hlavním soupeřem byl Dixon, takže nebylo nutné riskovat v souboji s Franchittim. Skvělou poslední část závodu odjel Conway, který jen litoval, že závod nebyl o pár kol delší. Čtvrtý v cíli Mario Moraes věnoval své umístění památce nedávno zesnulého otce.
p.
|
Jezdec |
Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
D.Franchitti |
Target Chip Ganassi Racing |
01:49:23.0073
|
2.
|
R.Briscoe |
Team Penske |
0.2488
|
3.
|
M.Conway |
Dreyer & Reinbold Racing |
0.8293
|
4.
|
M.Moraes |
KV Racing Technology |
3.6171
|
5.
|
H.Mutoh |
Andretti Green Racing |
5.4536
|
6.
|
O.Servia |
Newman/Haas/Lanigan Racing |
6.3801
|
7.
|
J.Wilson |
Dale Coyne Racing |
6.6997
|
8.
|
T.Kanaan |
Andretti Green Racing |
7.1808
|
9.
|
R.Matos |
Luczo Dragon Racing |
8.5936
|
10.
|
R.Doornbos |
HVM Racing |
10.8175
|
11.
|
E.Carpenter |
Vision Racing |
11.3688
|
12.
|
D.Wheldon |
Panther Racing |
12.4000
|
13.
|
S.Dixon |
Target Chip Ganassi Racing |
13.8968
|
14.
|
M.Andretti |
Andretti Green Racing |
14.8971
|
15.
|
R.Antinucci |
Team 3G |
19.0650
|
16.
|
D.Patrick |
Andretti Green Racing |
1 kolo
|
17.
|
M.Duno |
Dreyer & Reinbold Racing |
4 kola
|
18.
|
H.Castroneves |
Team Penske |
havárie
|
19.
|
R.Hunter-Reay |
A.J. Foyt Enterprises |
porucha
|
20.
|
F.Montagny |
Andretti Green Racing |
ovládání
|
21.
|
G.Rahal |
Newman/Haas/Lanigan Racing |
porucha
|
22.
|
E.Viso |
HVM Racing |
havárie
|
23.
|
N.Philippe |
Conquest Racing |
nestartoval
|
24.
|
W.Power |
Penske Racing |
nestartoval
|