Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bourdaisův (ne)debut ve voze Superleague Formula

Bourdaisův (ne)debut ve voze Superleague Formula

Technické specifikace vozů Superleague Formula

Sébastien Bourdais poprvé od 11. listopadu 2007 vyhrál závod ve formulovém voze. Sice to byl jen pětikolový rozstřel na závěr víkendu Superleague Formula na okruhu v Estorilu, ale každé vítězství se, podle jeho vlastních slov, počítá. Ve voze šampionátu Superleague Formula sice Bourdais seděl poprvé, ale vůz Panoz DP 09 mu musel přijít známý. V jeho starším bratříčkovi DP 01 získal ze čtrnácti startů osm vítězství.

Když na začátku roku 2007 hledalo vedení nově vzniklého šampionátu vůz pro svou sérii, zvítězila nabídka Elan Motorsport. Americký výrobce nabízel koncept, který vycházel z právě debutujícího vozu DP 01 pro sérii ChampCar. Společnost Panoz, pod kterou patří Elan Motorsports, poprvé představila vůz DP 01 při příležitosti závodu ChampCar v San José v roce 2006. Na vývoji vozu se podílela největší měrou legenda amerického motorsportu brazilský pilot Roberto Moreno. První test si DP 01 odbyl v lednu 2007 na okruhu v Sebringu.

Bourdais v roce 2007 v DP 01 

DP 01 se na výsluní moc dlouho nehřál. Po jedné jediné sezóně zkrachovala série ChampCar, týmy přešly do konkurenční IndyCar, která používá jinou techniku. Sice již v době vzniku vozu DP 01 existovala studie a maketa přepracovaného vozu DP 01, upraveného tak, aby splňoval technické regule série IndyCar. Mohl se tak stát spojujícím článkem amerického motorsportu, ale vedení IndyCar Series má jiné plány. Chce si od sezóny 2011 nechat postavit vůz u italského výrobce Dallara. V současné době IndyCar používá také vozy Dallara. Současné monoposty závodí od roku 2003.

Bourdais v roce 2009 ve voze Panoz DP 09, zbarvení FC Sevilla 

I když za oceánem Panozy přestaly závodit, v Evropě právě debutovaly. Psal se rok 2008 a v létě poprvé zaburácely motory ve vozech Panoz DP 09 na okruhu v britském Donington Parku. Na startu byli i čtyři piloti, kteří měli zkušenosti s vozem DP 01 ze sezóny 2007 ChampCar a Velké ceny Long Beach 2008, která se sice jela pod hlavičkou IndyCar, ale s vozy ChampCar. K Doornbosovi, Philippemu, Gommendymu a Dalzierovi se přidali v průběhu sezóny ještě Perera a Pizzonia.

Přesné porovnání jednotlivých specifikací vozu najdete v následující tabulce:

 

Panoz DP 01

Panoz DP 09

Délka vozu 4,8 m 4,6 m
Šířka vozu 2 m 2 m
Výška vozu 0,97 m 0,99 m
Váha vozu 714,5 kg 750 kg
Šířka předního křídla 1,57 m 1,4 m
Šířka zadního křídla 1,09 m 1 m
Rozvor kol 3,1 m 3,1 m
Kapacita nádrže 132 l 150 l
Materiál uhlíkové vlákno uhlíkové vlákno
Převodovka poloautomatická, 7 stupňů poloautomatická, 6 stupňů
Pneumatiky Bridgestone Michelin

Největším rozdílem mezi vozy ChampCar a Superleague Formula je motor. Zatímco Panozy DP 01 poháněly osmiválcové turbomotory Cosworth, s motory ve vozech Panoz DP 09 mají společné akorát visačku „Made in USA“. Atmosférické dvanáctiválce pro Superleague Formula připravuje americká společnost Menard.

 

Coswoth XFE

Menard V12

Objem 2,65 l 4,2 l
Počet válců 8 12
Max. otáčky 12 000  12 000
Max. výkon 800 koní 750 koní
Točivý moment 490 N/M 510 N/M

 

Dvanáctiválec Menard přede v útrobách vozu Panoz DP 09 

Organizátoři Superleague Formula nám nabídli jedno přímé porovnání DP 09 a DP 01, protože závodí na okruhu v belgickém Zolderu, kam zavítala v roce 2007 i série ChampCar. Pokud máme zájem o porovnání F1, GP2 a SLF můžeme proti sobě postavit časy ze závodů na Nürburgringu a Magny-Cours. Všechna možná srovnání přinášíme v následujících tabulkách.

Zolder:

  Nejrychlejší kolo v kvalfikaci Nejrychlejší kolo v závodě
Panoz DP 01 1:12.821 1:14.089
Panoz DP 09 1:16.969 1:19.036
F1 1984 1:14.846 1:19.294

Nürburgring:

  Nejrychlejší kolo v kvalfikaci Nejrychlejší kolo v závodě
Panoz DP 09 1:42.207 1:43.463
GP2 2009 1.38.161 1.41.126
F1 2009 1:32.230 1:33.365