Bourdaisův (ne)debut ve voze Superleague Formula
Technické specifikace vozů Superleague Formula
Když na začátku roku 2007 hledalo vedení nově vzniklého šampionátu vůz pro svou sérii, zvítězila nabídka Elan Motorsport. Americký výrobce nabízel koncept, který vycházel z právě debutujícího vozu DP 01 pro sérii ChampCar. Společnost Panoz, pod kterou patří Elan Motorsports, poprvé představila vůz DP 01 při příležitosti závodu ChampCar v San José v roce 2006. Na vývoji vozu se podílela největší měrou legenda amerického motorsportu brazilský pilot Roberto Moreno. První test si DP 01 odbyl v lednu 2007 na okruhu v Sebringu.
Bourdais v roce 2007 v DP 01
DP 01 se na výsluní moc dlouho nehřál. Po jedné jediné sezóně zkrachovala série ChampCar, týmy přešly do konkurenční IndyCar, která používá jinou techniku. Sice již v době vzniku vozu DP 01 existovala studie a maketa přepracovaného vozu DP 01, upraveného tak, aby splňoval technické regule série IndyCar. Mohl se tak stát spojujícím článkem amerického motorsportu, ale vedení IndyCar Series má jiné plány. Chce si od sezóny 2011 nechat postavit vůz u italského výrobce Dallara. V současné době IndyCar používá také vozy Dallara. Současné monoposty závodí od roku 2003.
Bourdais v roce 2009 ve voze Panoz DP 09, zbarvení FC Sevilla
Přesné porovnání jednotlivých specifikací vozu najdete v následující tabulce:
Panoz DP 01 |
Panoz DP 09 |
|
Délka vozu | 4,8 m | 4,6 m |
Šířka vozu | 2 m | 2 m |
Výška vozu | 0,97 m | 0,99 m |
Váha vozu | 714,5 kg | 750 kg |
Šířka předního křídla | 1,57 m | 1,4 m |
Šířka zadního křídla | 1,09 m | 1 m |
Rozvor kol | 3,1 m | 3,1 m |
Kapacita nádrže | 132 l | 150 l |
Materiál | uhlíkové vlákno | uhlíkové vlákno |
Převodovka | poloautomatická, 7 stupňů | poloautomatická, 6 stupňů |
Pneumatiky | Bridgestone | Michelin |
Největším rozdílem mezi vozy ChampCar a Superleague Formula je motor. Zatímco Panozy DP 01 poháněly osmiválcové turbomotory Cosworth, s motory ve vozech Panoz DP 09 mají společné akorát visačku „Made in USA“. Atmosférické dvanáctiválce pro Superleague Formula připravuje americká společnost Menard.
Coswoth XFE |
Menard V12 |
|
Objem | 2,65 l | 4,2 l |
Počet válců | 8 | 12 |
Max. otáčky | 12 000 | 12 000 |
Max. výkon | 800 koní | 750 koní |
Točivý moment | 490 N/M | 510 N/M |
Dvanáctiválec Menard přede v útrobách vozu Panoz DP 09
Organizátoři Superleague Formula nám nabídli jedno přímé porovnání DP 09 a DP 01, protože závodí na okruhu v belgickém Zolderu, kam zavítala v roce 2007 i série ChampCar. Pokud máme zájem o porovnání F1, GP2 a SLF můžeme proti sobě postavit časy ze závodů na Nürburgringu a Magny-Cours. Všechna možná srovnání přinášíme v následujících tabulkách.
Zolder:
Nejrychlejší kolo v kvalfikaci | Nejrychlejší kolo v závodě | |
Panoz DP 01 | 1:12.821 | 1:14.089 |
Panoz DP 09 | 1:16.969 | 1:19.036 |
F1 1984 | 1:14.846 | 1:19.294 |
Nürburgring:
Nejrychlejší kolo v kvalfikaci | Nejrychlejší kolo v závodě | |
Panoz DP 09 | 1:42.207 | 1:43.463 |
GP2 2009 | 1.38.161 | 1.41.126 |
F1 2009 | 1:32.230 | 1:33.365 |