Týmy chtějí od roku 2011 zakáz dvojitých difuzorů
FOTA pracuje na neprůstřelné formulaci pravidel.
Formule 1 je blízko k dohodě o zákazu dvojitých difuzorů ve snaze snížit přítlak a zpomalit vozy a to od začátku sezóny 2011.
Uvedení tzv. dvojitých difuzorů do formule 1 způsobilo obrovské polemiky na počátku loňské sezóny, kdy soupeři protestovali proti konceptu představeném týmy Brawn GP, Williams a Toyota, který jim přinesl velkou výhodu v úvodních závodech.
Záležitost se posléze dostala až k odvolacímu soudu Mezinárodní automobilové federace (FIA), který difuzory posoudil jako zcela legální. Ostatní týmy tedy musely přepracovat zadní části svých vozů, pokud chtěly být konkureceschopné.
Nicméně, s následným vzrůstajícím přítlakem a rychlostí vozů (a mnohem komplikovanějším návrhům difuzorů) má formule 1 nakročeno k úplnému zákazu této komponenty od roku 2011.
Vzhledem k předpovědím, že se úroveň přítlaku vozů tuto sezónu dostane nad úroveň vozů z roku 2008, rozhodly se týmy podniknout opatření.
Podle Autosportu, techničtí šéfové diskutovali omezování úrovně přítlaku na setkání Technické pracovní skupiny Asociace týmů formule 1 (FOTA) na konci minulého roku a odsouhlasili, že pravidla by měla být změněna takovým způsobem, aby účinně postavila dvojité difuzory mimo regule F1.
Týmy chtějí utvořit pravidla, která budou vyžadovat, aby podlaha vozů byla podélně či bočně souvislou plochou. Díky tomu by se podařilo odstranit "otvory" v podlaze, které umožňovaly funkci dvojitých difuzorů.
Nyní se věnuje úsilí takové formulaci pravidel, která nebude obsahovat žádné skuliny umožňující další používání dvojitých difuzorů.
Jakmile budou pravidla dopracována, budou předána na schválení Technické pracovní skupině FIA, tak aby mohla nová pravidla nabýt účinnosti v roce 2011.
Odhaduje se, že omezení přítlaku způsobeného zákazem dvojitých difuzorů by zpomalilo vozy zhruba o sekundu na kolo.
Technický ředitel Lotusu Mike Gascoyne potvrdil, že k takovému kroku došlo a on byl tím, který ho podporoval.
"Myslím, že je to zcela správné," řekl. "Měli bychom to udělat a je to záležitost, na kterou se jak FOTA tak FIA zaměřují na rok 2011. Myslím, že je to velmi rozumné a velmi snadné - stačí jen utěsnit pravidla a je hotovo."
Gascoyne nicméně nevěří, že zákaz dvojitých difuzorů bude mít zásadní dopad na zlepšení předjíždění.
"Nemyslím, že došlo k poklesu předjíždění, změny v pravidlech, které měly předjíždění pomoci, však nezabraly.
Pokud se podíváte pořádně, čeho chtěla aero skupina dosáhnout, toho skutečně dosáhla. Pokud dáte difuzory pryč, bude to úplně to samé. Tohle vám bohužel nikdy nepomůže k předjíždění."
Přestože většina týmů tento krok podporuje, někteří nejsou ze zákazu dvojitých difuzorů příliš nadšeni, jelikož to bude znamenat drahou přestavbu celé zádě jejich vozu, včetně převodovky a zadního zavěšení.