Změny v technických regulích IndyCar pro letošní sezónu
Zmizely čtyři stupně bohatosti směsí, přibyla zpátečka
Zatímco jezdci podstoupily první letošní setkání a zdravotní prohlídky, představil sportovní ředitel IRL Brian Barnhart technické novinky pro nastávající ročník IZOD IndyCar Series.
Asi největší změnou je odstranění čtyř polohového zařízení, které určovalo, jak bohatou směs aktuálně dostává motor vozu. Což umožňovalo šetřit palivo nebo naopak jet na plno. Výborným příkladem může být závod na konci sezóny v Homesteadu. Scott Dixon a Ryan Briscoe prakticky po celý závod měli nastavenu nejbohatší směs a celé pole dokázali o kolo předjet. Naopak Dario Franchitti šetřil palivo a díky tomu, že nemusel na rozdíl od Briscoea a Dixona ještě jednou do boxů, a jelikož nepřišla žlutá fáze, která by Briscoeovi a Dixonovi ušetřila palivo, získal Franchitti titul. Pozice pro žlutou fázi však na volantu zůstane.
„Týmy a jezdci stále mohou šetřit palivo a rozvinout jejich vlastní palivovou strategii, ale místo mechanického zařízení budou muset použít svou pravou nohu,“ říká technický ředitel Indy Racing League Les Mactaggart. „Umožní to jezdcům více strategických alternativ během závodu. Pokud chtějí šetřit palivo, mohou prostřednictvím plynu a zároveň předjížděcí asistent bude více efektivní, protože bude mít více koňských sil. Cílem je dát jezdcům na vybranou z více možností.“
Systém Push-to-Pass, který po zmačknutí příslušného tlačítka dodá motoru extra koňské síly, zavedla série před loňským závodem v Kentucky. Podle starých regulí přidávalo jedno zmačknutí 5-20 koňských sil v závislosti na směsi (čím bohatší směs, tím logicky menší přidaná síla) po dobu 12 sekund. Jezdci jej mohly využít dvacetkrát za závod. Nyní se podle slov představitelů IndyCar výkon Push-to-Pass „prakticky zdvojnásobí“. Už po některých letošních závodech bylo vyčítáno, že přidaný výkon je tak malý, že prakticky nemá Push-to-Pass smysl. V sérii ChampCar přidával systém Power2pass jezdcům po dobu maximálně 13 vteřin k dobru dokonce 50 koňských sil. P2P mohli využít po 60 sekund závodu.
Další významnou novinku je rozšíření převodovky o zpátečku poskytovanou partnerem série společnostní Xtrac. Jezdci budou moci couvat na všech devíti přírodních a městských okruzích. Zavedení zpátečky je pro všechny týmy povinné. Cílem je snížit počet výjezdů pace carů a dát jezdcům možnost se vlastní silou vrátit na trať. Zpátečka bude součástí pákového řazení na oválu, konkrétně jeho podřazovací části.
Nepovinné je zavedení „plovoucích zad“, což je pěnová vložka v kevlaru umístěná okolo jezdcovy hlavy, která má pohltit tlak, který by jinak na hlavu vznikl, pokud by vůz narazil do zdi pozadu. Systém vyvinul technický pracovník Indy Racing League Jeff Horton.
A poslední novinkou, tentokráte týmy určitě velmi vítanou je snížení nákladů na leasing motorů Honda. Pokud si stáj pronajme motor Honda na celou sezónu, ušetří 27 000 dolarů (leasing je zlevněn o 15 000 a je odpuštěn poplatek 12 000 za dodání), za celou sezonu zaplatí jen 935 000 dolar, což je zhruba polovina, kolik za stejné motory týmy platily v roce 2005. Ušetří i týmy, které startují pouze v Indianapolis. Za kompletní „Indy500 only“ program zaplatí stáj 150 000 dolarů (loni 225 000 dolarů). Balíček zahrnuje 800 mil tréninků a kvalifikací (nově místo dvou víkendů je program kvalifikace zkrácen na pouhé dva dni), Miller Lite Carb Day (poslední trénink v pátek před závodem) a závod. Nový motor na Miller Lite Carb Day a závod je k dispozici za 60 000 dolarů.
V nabídce je i zkrácený program za 90 000 dolarů, který zahrnuje 500 mil tréninku (od čtvrtka 20. května), celou kvalifikaci, Miller Lite Carb Day a závod.