Lola odhalila své plány na nový vůz pro IndyCar
Lola sází na kompatibilitu s juniorskou sérií IndyLights
Největší událost letošní zimy pro fanoušky IndyCar je za námi. Všechny návrhy nových monopostů jsme viděli a už víme, jak s největší pravděpodobností bude vypadat vůz, který prvně vyjede na závodní trať v sezóně 2012. Teď je jen otázkou, který z předložených návrhů čtyř výrobců to bude. Vedení IRL rozhodne na jaře.
I přesto, že i po roce 2012 s pravděpodobností hraničící s jistotou uvidíme na startovním roštu pouze vozy jednoho výrobce, mohlo by se stát, pokud Lola se svým návrhem uspěje, že přeci jen se vozy nebudou lišit pouze zbarvením, ale zároveň i konstrukcí. Lola představila dvě varianty svého monopostu, označené jako B12/00 a B12/01. Základní konstrukce monopostů je totožná, ale vozy se liší v drobných detailech. Inženýři Loly garantují, že oba vozy budou na trati předvádět totožné výkony. Nestane se tedy, že by týmy využívající jednu verzi, měli výhodu nad týmy s verzí číslo dvě.
Ale jde ještě dál! Přišla totiž s jednoduchou a zdánlivě geniální myšlenkou. Vozy pro IndyCar budou upravitelné pro závody juniorské série IndyLights (a samozřejmě naopak). Část vozu bude totožná. Nicméně v IndyLights budou mít vozy jiné motory, přítlačná křídla, zavěšení kol, převodovky a karosérii. Totožnou naopak bude palivová soustava, nos vozu, samotné šasi a kokpit.
Zatímco náhradu monopostů Dallara pro hlavní sérii považují všichni za nezbytnost, o náhradě vozů IndyLights se doposud vůbec nemluví. A to jsou Dallary v IndyLights ještě o rok starší, než vozy v hlavní sérii. Na druhou stranu nejsou tolik na očích a jejich výměna zkrátka nebyla považována za prioritu.
Pokud by návrh Loly zvítězil, budou moci týmy z IndyLights snadněji přejít do hlavní série. Logicky lze předpokládat, že minimálně v Indianapolis se většina z nich představí. Naopak týmům hlavní série to umožní mít juniorský program, což v současné době mají akorát stáje Panther, Andretti Autosport a v omezené míře HVM Racing. No a samozřejmě se tím drasticky sníží náklady na vozy pro obě série. Čím více šasi Lola vyrobí, tím levněji je bude moci nabídnout zákazníkům.
Lola věnovala velkou energii výzkumu aerodynamiky, ve které chce najít hlavní těžiště, které zajistí těsné závodění kolo na kolo. Podle inženýrů jsou u Loly schopni postavit vůz tak, aby jezdec mohl lépe využít vzduchového pytle za před ním jedoucím strojem.
Stranou nemůže samozřejmě zůstat ani bezpečnost. O pohlcení nárazu se mají postarat delší nos, lepší bočnice a zadní část lépe uzpůsobená absorpci nárazu. Jezdce chrání zvýšená ochrana hlavy na konstrukci kokpitu a vyšší „stříška“ za jezdcem (tam, kde mají atmosférické motory airbox). Okolo kol je konstrukce vystouplá, aby nemohlo dojít ke kontaktu kol dvou vozů a některý z jezdců se neproletěl vzduchem, například jako kdysi Ryan Briscoe, když ještě závodil za stáj Chipa Ganassiho.
Protože jedním z požadavků Indy Racing League na nový vůz je konstrukce v USA a protože italská Dallara již přislíbila otevření technologického centra v Indianapolis, pokud její nabídka zvítězí, jde britská Lola stejnou cestou. I v případě jejího vítězství by se měla otevírat nová továrna v srdci amerického motosportu.