Sezóna 2010 Atlantic Championship odložena!
Bude to znamenat definitivní konec legendární juniorky?
Po 37 letech vychovávání mladých jezdeckých talentů na severoamerickém kontinentě letos nenastartují monoposty série Atlantic Championship (dříve Formula Atlantic, Toyota Atlantic, ChampCar Atlantic atd.). Další smutná zpráva přišla včera z Ameriky, jen den po konci amerického týmu USF1.
„Všechny jsem obvolala před koncem sezóny v listopadu, takže většina na to byla připravená, ale stejně je to smutný den,“ řekla dlouholetá šéfka série Vicki O´Connor, která šampionát vedla od roku 1985 a která byla strůjcem malého zázraku. Povedlo se ji po krachu ChampCar sérii udržet a během pár týdnů sestavit úplně nový kalendář. „Máme spoustu skvělých vzpomínek na něco, co bylo tak blízko naším srdcím.“
Šampionát nebude chybět jen majitelům a zaměstnancům série, se slzou v oku na něj vzpomínají i bývalý piloti, třeba Bobby Rahal:
„Když jste jako malý kluci chtěli do Formule jedna, byla tu jen jedna série, do které jste se potřebovali dostat, a to byla Formule Atlantic.“
Kromě Bobbyho Rahala v Atlantics startoval i jeho syn Graham (sezóna 2006, z 12 závodů 5 vítězství a celkově druhé místo). Nebo třeba Gilles Villeneuve (šampion sezón 1976 a 1977), jeho bratr Jacques (triumfoval sezónám 1980, 1981) a syn Jacques (v sezóně 1993 třetí s pěti vítězstvími, později šampion CART z roku 1995 a ze stejného ročníku i vítěz pětistovky v Indianapolis a šampion Formule 1 z roku 1997), Michael Andretti (první v sezóně 1983), Jimmy Vasser (v Atlantics závodil v letech 1990-91, v roce 1996 se stal šampionem CART, poslední Američan, který vyhrál šampionát CART). A také spousta pilotů nám známých z posledních sezón ChampCar a IndyCar, například A. J. Allmendinger (dnes pilot NASCAR), Ryan Hunter-Reay, Danica Patrick, Alex Tagliani, Sam Hornish Jr. (trojnásobný šampion IndyCar), Raphael Matos (loňský nejlepší nováček IndyCar) a zřejmě poslední pilot, který se z Atlantics do IndyCar dostane – Švýcarka Simona de Silvestro (loni těsně třetí v Atlantics).
„S těžkým srdcem a po dlouhém zvažování jsem souhlasil na návrh akcionářů a přerušil přípravy na sezónu 2010 Atlantic Championship,“ komentoval majitel série Ben Johnston, „Jako pro bývalého závodníka Atlantic Championship pro mě série znamená mnoho. Jsem sérii oddaný, jako jsem vždy byl, a mohu ujistit fanoušky Atlantic, že kancelář Atlantic Championship zůstane v provozu, abychom znovu mohli začít závodit, až to ekonomická situace dovolí.“
Šampionát se těšil velké přízni Mazdy, která do série dodávala motory a před koncem loňské sezóny prodloužila partnerství do roku 2011. Ovšem nejvíce trpěla Atlantics na tom, že neměla nad sebou sérii, kam by plynule její jezdci mohli přejít. Většina podniků byla doprovodem k šampionátu American LeMans Series. Dva podniky, na okruhu New Jersey Motorsports Park a v illinoiském Joliet na trati Autobahn Country Club, měly být bez doprovodné série. Spolu s Atlantics měly onen víkend závodit juniorky IRL USF2000 a StarMazda, obě součást oficiálního „vývojového žebříčku“ do IndyCar.
Ačkoliv se přerušení činnosti Atlantic Championship může zdát výhodou pro Indy Racing League, neboť její juniorce IndyLights odpadla konkurence, nelze to vidět takto zjednodušeně. Faktem je, že onen vývojový žebříček IRL zatím zrovna ideálně nefunguje. Šampion série StarMazda (který měl podle žebříčku letos startovat v IndyLights) Brit Adam Christodoulou nejdříve testoval vůz Atlantics a když bylo zřejmě jasné, že ta letos nepojede, tak přešel do mistrovství sportovních vozů Rolex SportsCar Challenge, kde bude startovat ve voze Mazda RX-8 společně s loňským šampionem Atlantics Američanem Johnem Edwardsem za stáj Newman/Wachs Racing (Edwardsův tým v Atlantics).
Onen vývojový žebříček má totiž tu vadu na kráse, že se v něm kříží zájmy dvou entit. Indy Racing League a Mazdy. Mazda nemá v IndyCar žádný zájem a nemá ho ani v IndyLights, ale má vlastní vývojový žebříček pro mladé piloty a má své vozy v různých šampionátech sportovních vozů. Takže opravdu není překvapením, že oba šampiony juniorských šampionátů, které má Mazda pod patronací (StarMazda a Atlantics) přetáhla do šampionátu sportovních vozů.
IndyLights má v současné době 14 potvrzených pilotů. Podle Tonyho Cotmana, který má sérii na starost, bylo podepsáno 17 smluv na pronájem motorů. Ze 14ti podepsaných pilotů je jen jeden Američan (Charlie Kimball) a jen jeden loni startoval ve StarMazda (Richard Kent).
To, že zmizí konkurence v podobě Atlantic Championship, neznamená, že se všechny zbývající týmy a jezdci automaticky přesunou do IndyLights. Že to tak nefunguje, jsme se přesvědčili při spojení IndyCar a ChampCar. Ostatně přestup Newman/Wachs do sportovních vozů budiž tomu důkazem.