Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hunter-Reay měl vítězství na dosah ruky, ale vyhrál Power!

Hunter-Reay měl vítězství na dosah ruky, ale vyhrál Power!

Sao Paulo Indy300 – průběh a výsledky závodu

Will Power dokázal tři kola před koncem předjet doposud vedoucího Ryana Hunter-Reaye a vyhrát úvodní podnik sezóny v brazilském Sao Paulu. Závod byl těsně před polovinou přerušen, když se otevřela mračna a spustil se tropický slejvák. Proto byl závod zkrácen a místo počtu kol rozhodoval časový limit dvou hodin. Třetím v cíli byl další navrátilec po zlomenině obratle v loňské sezóně (stejné zranění utrpěl též Power) Vitor Meira. Své osobní maximum vylepšil čtvrtým místem Matos. První pětku uzavírá Dan Wheldon.

Sao Paulo Indy300 - Ulice Sao Paula
61 kol - 155 mil
5 žlutých fází - celkem 19 kol
5 jezdců ve vedení - celkem 7 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Will Power - 1:28.1892 v 60. kole

V sobotním tréninku jezdce trápila kluzká část trati nazývaná Sambadrom, tak byla přes noc zbroušena a kvalifikace se dnes odjela bez potíží. Ty nastaly, až když se na Sambadrom nahnalo celé startovní pole vedené Dariem Franchittim. V IndyCar se startuje letmo a jezdci jsou seřazeni v řadách po dvou. Na zbroušeném povrchu se zvedl prach, přes který někteří z jezdců neviděli na špičku vlastního monopostu.
Debutant Takuma Sato začal pozdě brzdit a byl někým přistrčen zezadu, roztočil před ním jedoucího Dixona, do kterého narazil Castroneves. Marco Andretti uhnul nalevo, aby se nehodě vyhnul, o to samé se pokusil Mario Moraes, který se nezúčastnil kvalifikace a startoval předposlední. Moraes kvůli zvířenému prachu neviděl Andrettiho vůz a doslova se svou Dallarou přistál Andrettimu na hlavě. Naštěstí kokpit je dostatečně zapuštěn, takže Andretti z nehody vyvázl bez zranění.
Pro Sata, Andrettiho a Moraese závod skončil. Castroneves a Dixon po výměně křídel mohli v závodě pokračovat. V boxech se objevil i Justin Wilson, který měnil pneumatiky, kvůli problémům s jednou ze zadních. Když na konci osmého kola zajížděl pace car, bylo pořadí v první pětce Franchitti, Tagliani, Hunter-Reay, Kanaan a Matos. Další kandidáti na dobré umístění byli ve druhé desítce: Power 11., Briscoe 15., Wilson 17., Dixon 18. a Castroneves 19.
Will Power se ihned po restartu pokusil zaútočit na Danicu Patrick, ale manévr se mu nepovedl a propadl se až za Castronevese. Franchitti začal celému poli mírně poodjíždět, Tagliani byl pomalejší, než Hunter-Reay a Kanaan a musel odolávat jejich útoku. Matos ztrácel přes pět vteřin a brzy se přes něj dostal skvěle jedoucí Dan Wheldon. Tagliani dokázal před Hunter-Reayem odolat do 19. kola.
Ve 21. kole dostala hodiny Milka Duno a odstavila svůj vůz uprostřed dráhy. Na trať vyjel pace car, do boxů zamířili všichni kromě Simony de Silvestro, která se tak ujala vedení před Franchittim a Hunter-Reayem. Američan brzy dokázal Franchittiho v nájezdu na Sambadrom předjet a o kolo později se mu povedlo to samé i s De Silvestro, kterou ještě v témže kole zdolal i Franchitti.
Wheldon nedobrzdil do jedné ze zatáček, postrčil Taglianiho, který otočil vůz Tonyho Kanaana. Paradoxně právě viník nehody Wheldon z toho vyvázl nejlépe. Tagliani byl ze závodu vyřazen. Kanaana museli restartovat pořadatelé a Brazilec ztratil celé jedno kolo. Nad tratí se ovšem pořádně rozpršelo. První problémy měla na dráze Ana Beatriz, která dostala smyk, následně se to samé povedlo Danice Patrick a Mariu Romancinimu. Ryan Hunter-Reay se netrefil do druhé zatáčky a musel si šikanu střihnout rovně. Na nájezdu na nejdelší rovinku okruhu poslal vinou aquaplanningu svůj vůz do bariéry Alex Lloyd. Jezdci začali pod žlutou vlajkou hromadně přezouvat na mokré pneumatiky. Ale ve 35. kole byly vyvěšeny červené vlajky. Pořadí čela zastaveného závodu bylo Hunter-Reay, Power, Franchitti, Dixon, Conway, Matos a Wilson.
Po skoro 40 minutách čekání přestalo pršet a trať dostatečně oschla, respektive podařilo se vymést všechny kaluže. Znovu na trať vyjel pace car následovaný Hunter-Reayem a zbytkem pole. Za Hunter-Reayem jezdil o kolo zpět Kanaan. Michael Andretti ještě před restartem povolal Hunter-Reaye do boxů a nechal ho přezout na suché pneumatiky. Jednak trať již byla dost oschlá na to, aby slicky byly dobrá volba a jednak tím pádem byl Kanaan prvním vozem za pace carem a zpomalovací vůz ho musel před restartem pustit před sebe, aby za ním jel lídr závodu. Tony Kanaan se tak vrátil do stejného kola, jako nyní vedoucí Franchitti. Zřejmě Danice Patrick naordinoval Andretti opačnou strategii, neboť ta zůstala jako poslední jezdec na dráze na mokrých pneumatikách. Společně s Hunter-Reayem do boxu okamžitě zamířili Power, Briscoe, Matos a Wheldon. Vitor Meira ještě před restartem také přezul na suché.
Ve vedení zůstali jezdci na mokrých pneumatikách – Franchitti, Dixon, Conway, Wilson, Castroneves, Viso, Beatriz, de Silvestro, pak následováni Hunter-Reayem, Powerem a ostatními na suchých pneumatikách. Po restartu měla nějaké technické potíže Simona de Silvestro. Ještě stihla zaútočit na Castronevese, ale následně její vůz prudce zpomalil a příští tři kola strávila v boxech. Postupně po restartu a chvíli čekání na případnou další žlutou fázi začali do boxů zajíždět další jezdci. Pokud by přišla brzká žlutá, a velký počet jezdců na suchých pneumatikách na částečně mokré trati si o to přímo říkal, měli by výhodu, že se do konce závodu nebudou muset strachovat, jestli jim vystačí palivo. Lídr Franchitti zastavil ve 43. kole, vedení spadlo do klína Hunter-Reayovi. Za ním sváděli souboj o druhé místo Power, Matos, Briscoe a Meira. Přimícháni do této skupinky byli i o kolo zpět jedoucí Danica Patrick a Mario Romancini.
Jezdci, kteří stavěli ještě před restartem závodu, nyní sice byli v čele, ale v jejich nádržích bylo paliva tak tak do konce závodu. Hunter-Reay dokonce dostal příkaz vzdát se vedení, pokud by neudržel současnou úroveň spotřeby. Za ním jedoucí Briscoe byl ve stejné situaci. Kýženou žlutou málem zajistil Mario Romancini, který narazil do zdi a zlomil levé zadní zavěšení. Ke zklamání Hunter-Reaye, Briscoea, Powera a dalších však i s jedním zlomeným zavěšením kola v podstatě na třech kolech dokázal dojet do boxů a žluté vlajky vyvěšeny nebyly.
V 50. kole Briscoe v nájezdu na Sambadrom předjel vedoucího Hunter-Reaye, ale ten mu předjetí na konci Sambadromu vrátil. Tak to ve stejném místě o kolo později zkusil Briscoe znovu a tentokrát svou pozici uhájil. Hunter-Reay na něj ovšem celou dobu dotíral. Ze třetí pozice vše sledoval Will Power. Briscoe a Hunter-Reay si nemohli dovolit moc soubojů, neboť zde stále visel otazník, jak jim vystačí palivo. Celou situaci vyřešil ke své smůle v 54. kole Briscoe. Neustál tlak Hunter-Reaye, začal pozdě brzdit, nevešel se do zatáčky a zůstal stát s nosem zabořeným do pneumatik. Hunter-Reay poskočil zpět na první místo a obavy o palivo mohl hodit za hlavu, protože byla vyvěšena žlutá vlajka. Briscoe si po restartu motoru dojel pro nové přítlačné křídlo a mohl pokračovat v závodě, ačkoliv spadl do druhé desítky.
Prapor Penskeho stáje nyní nesl pouze Will Power jedoucí na druhém místě. Restart se Hunter-Reayovi povedl a Američan dokázal na moment Powerovi poodjet. Třetí byl Matos, čtvrtý Meira, pátý Wheldon, následovaný trojicí Dixon, Conway a Franchitti a Wilsonem s Castronevesem, kteří od přerušení závodu tvořili nerozlučný pár.
Vitor Meira se lehce při nájezdu na jednu z rovinek dotkl zadním kolem zdi, ale monopost zůstal nepoškozen a na nájezdu na Sambodrom se dostal před Matose, který okamžitě musel odolávat tlaku ze strany Dana Wheldona.
V 58. kole se naposledy změnilo vedení. Kde jinde než v nájezdu na Sambadrom se Will Power dostal na první místo. Conway neodolal tlaku ze strany Franchittiho a oba Ganassiho piloti se sjeli za sebou na šestém a sedmém místě. Přímo se nabízí otázka, proč jednoho z nich nepovolali po přerušení závodu do boxů a místo toho je nechali na stejné, jak jsme měli možnost vidět tak špatné, strategii?

Časový limit pomalu vypršel a v 61. kole viděl Will Power bílou vlajku. Hunter-Reay nebyl dostatečně blízko, aby jej v poslední zatáčce při posledním nájezdu na Sambadrom ohrozil a Power si připsal své třetí (počítáme-li i předloňský závod v Long Beach, který se sice jel s technikou z ChampCar, ale body za něj piloti dostali do tabulky IndyCar) vítězství v IndyCar. Druhý Hunter-Reay začal sezónu naprosto stejně, jako loni, kdy byl druhý v St. Petersburgu při úvodním závodě sezóny. Amerika tak čeká na vítěze závodu IndyCar, který by pocházel z USA, už od 6. července 2008. To vyhrál právě Hunter-Reay závod ve Watkins Glen. Od té doby byl Hunter-Reay dvakrát druhý, jednou druhý byl Ed Carpenter loni v Kentucky. Meira přivezl pro A.J. Foyta první stupně vítězů právě od Watkins Glen 2008, kde byl druhým Darren Manning.

p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 W.Power  Team Penske
2:00:57.7112
2.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
1.8581
3.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
9.7094
4.
 R.Matos  Luczo Dragon Racing
10.4235
5.
 D.Wheldon  Panther Racing
10.8883
6.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
11.3473
7.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
12.0579
8.
 M.Conway  Dreyer & Reinbold Racing
12.1654
9.
 H.Castroneves  Team Penske
12.7411
10.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
13.4850
11.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
13.9193
12.
 E.Viso  KV Racing Technology
16.9039
13.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
19.6451
14.
 R.Briscoe  Team Penske
1:14.9191
15.
 D.Patrick  Andretti Autosport
1 kolo
16.
 S.de Silvestro  HVM Racing
3 kola
17.
 M.Romancini  Conquest Racing
Havárie
18.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
Havárie
19.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
Havárie
20.
 H.Mutoh  Newman/Haas/Lanigan Racing
Havárie
21.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
Havárie
22.
 T.Sato  KV Racing Technology
Havárie
23.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Havárie
24.
 M.Moraes  KV Racing Technology
Havárie