Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nudná formule 1 - kritika ze všech stran. Co s tím?

Nudná formule 1 - kritika ze všech stran. Co s tím?

Některé týmy urgují za přijetí rychlých změn.

Úvodní podnik sezóny 2010 předcházela vlna očekávání a příslibů skvělé akce díky zavedení pravidla o zákazu tankování během závodu. Průběh samotné Velké ceny Bahrajnu však zanechal ve fanoušcích, médiích, týmech i jezdcích pouze jedno velké zklamání.

Ostře reagovala zejména britská a francouzská média. Z jezdců se vyjádřil například Mark Webber, který si s autory letošních pravidel servítky nebral: "Proč se do toho pořád s**ou?"

Reakce týmů na sebe nenechaly dlouho čekat. Je třeba rychle zakročit, jinak může současná situace poškodit formuli 1, myslí si například výkonný ředitel Mercedesu Nick Fry.

"Myslím, že by bylo špatné, kdybychom nezareagovali," řekl Fry Autosportu. "Soudím, že jsme všichni viděli závod, který byl daleko od 'nejdramatičtějšího závodu všech dob'. Nyní je třeba si společně sednout, podívat se na to a udělat, co je třeba.

Provést technické změny je samozřejmě velmi obtížné a nákladné. Ale myslím si, že se musíme podívat jak na technickou, tak na sportovní stránku, společně s Berniem i FIA a zjistit, co se dá udělat.

Nejdůležitější jsou diváci - to oni platí za návštěvu závodů a sledují nás v televizi. Jsme zavázáni jim poskytnout dobrou podívanou a měli bychom se podívat, co se dá udělat."

Třebaže je nemožné během sezóny zavádět změny do monopostů či závodních okruhů, nahlas se již uvažuje o změnách pravidel týkajících se pneumatik.

Zrušení pravidla o povinném užití obou směsí pneumatik je jednou z variant. Nadále by zůstalo v platnosti pravidlo o použití pneumatik z kvalifikace (pro vozy z Q3) a při závodech by pak mohlo dojít k přelévání pořadí.

Otevřeně se hovoří i o zavedení dvou povinných zastávek v boxech. Návrh byl dlouze diskutován již během zimní přestávky, ale tehdy se mu nedostalo širší podpory.

Šéf Red Bullu Christian Horner řekl: "Myslím, že problém při současném formátu závodů je nebezpečí pouze jedné zastávky v boxech za všech okolností.

Myslím, že bychom měli zvážit zavedení dvou povinných zastávek. Zdá se absurdní, že ti lidé v boxech trénují jak o život kvůli jedné zastávce.

Dnes jsme viděli pouze záblesk, možná bychom se na to měli podívat až po třech či čtyřech závodech. Všichni soudili, že nechci toto pravidlo zavést kvůli degradaci pneumatik, ale myslím, že jsme dnes ukázali, že opotřebení pneumatik není pro Red Bull problémem."

Fry dodal: "Myslím, že je to jedna z věcí, nad kterými bychom se měli zamyslet. Dříve jsme se rozhodli nezavést toto pravidlo, ale nepochybně je to jedna z proveditelných možností. Nemyslím, že by to znamenalo pro někoho speciální výhodu či nevýhodu. Zřejmě to bude na vrcholu seznamu."

Šéf Ferrari Stefano Domenicali je za to počkat ještě několik závodů, než se týmy rozhodnou pro nějakou akci.

"Počkejme," řekl Domenicali. "Rozumím tomu záměru, ale počkejme a uvidíme, jak se budou vyvíjet další závody. Může jít o odlišné situace v odlišných podmínkách, takže svůj názor bych vám rád řekl až po několika závodech, kdy budeme mít k dispozici další scénáře a budeme moci říct, zda jde o reálnou situaci či nikoli."

Šéf McLarenu a prezident Asociace týmů formule 1 (FOTA) Martin Whitmarsh se již v neděli vyjádřil, že je za zavedení dvou povinných zastávek v boxech.

"Jsme jeden ze tří týmů, který navrhoval dvě povinné zastávky v boxech, protože jsme se obávali, že všichni nakonec zvolí jednu zastávku," řekl Whitmarsh.

"Myslím, že to musíme nyní znovu zvážit. Myslím, že bychom měli zatlačit na Bridgestone, aby přivezl 'závodnější' pneumatiky, potřebujeme superměkké pneumatiky, které skutečně odejdou do 20 kol.

Obě směsi byly k sobě blíže, než jsme předpokládali, a to ovlivnilo podívanou. Ve skutečnosti se nevyskytl žádný problém s opotřebením pneumatik, pit-stopy jsme započali, protože jsme se chtěli dostat před Rosberga, a následně začali zajíždět všichni.

Nicméně, pokud jde o opotřebení pneumatik, mohli jsme kroužit minimálně do 25. kola na superměkkých. Pokud toto zvládnete na superměkkých, s tvrdou směsí můžete dovádět, jak dlouho chcete."

Podle Whitmarshe jsou týmy zavázány udělat formuli 1 zajímavější a napínavější.

"Myslím, že jsme," řekl. "Formule 1 musí být zábava, lidé musí být při sledování závodu přiváděni do extáze, což nebudou, pokud půjde o rutinu. Dnes to nebyla nejlepší podívaná, to víme a všichni musíme zapracovat na tom, abychom situaci zlepšili."

Dodal, že za nedostatek předjíždění v druhé půli závodu přispěla kombinace hned několika faktorů. Myslí si, že zákaz dvojitých difuzorů v roce 2011 bude ku prospěchu věci, některé změny je však potřeba provést ihned.

"Osobně si myslím, že náročnější pneumatiky by podívanou zlepšily," řekl. "Také si myslím, že bychom měli mít dvě povinné zastávky v boxech, protože tohle chceme zastavit. Pokud by dnes v pátém kole vyjel safety car, všichni bychom zajeli do boxů a dojeli na tvrdých pneumatikách až do cíle.

Myslím, že pneumatiky toto umožňují. Nechci za to vinit Bridgestone, jsme v tom všichni společně.

Takže bychom se měli podívat na povinné zastávky, slabší pneumatiky a vozy musí být rovněž schopné závodit blízko u sebe a být schopné snadněji předjíždět.

Dvojité difuzory, které nyní všichni máme, bohužel zapracovaly proti tomuto záměru. V příštím roce se jich zbavíme, ale dost možná to bude již s ročním zpožděním. Co můžeme udělat ještě letos? Budeme spolupracovat s Bridgestonem a případně zavedeme povinné zastávky v závodě."

Podle Autosportu je na čtvrtek naplánována konference FOTA, které se zúčastní šéfové týmů, a kde by se mohl nudný průběh Velké ceny Bahrajnu dále diskutovat.