Indy Grand Prix of Alabama – Barber Motorsports Park
90 kol – 207 mil
2 žluté fáze – celkem 5 kol
3 jezdci ve vedení – celkem 7 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Justin Wilson - 1:12.7853 v 53. kole
Nejlépe do závodu odstartoval Scott Dixon, na výjezdu z první zatáčky už byl před Andrettim a Castronevesem. Odstartoval tak dobře, že podle ředitelství závodu předjížděl ještě před tím, než protnuly vozy startovní čáru a svých dvou získaných pozic se musel vzdát. Opakovaný záběr usvědčil Dixona z toho, že Andrettiho skutečně předjel před začátkem závodu.
V šestém kole se otevřelo okno pro první pitstopy pro jezdce, kteří se rozhodli závod odjet na tři zastávky, což byla jediná možná předpovídaná strategie. Tagliani byl první, kdo do boxů zamířil, v 10. kole stavěli i Romancini a Wheldon, o kolo později také Tony Kanaan.
42215
Dixon ještě před startem předjel Andrettiho, to se nelíbilo vedení závodu
V tu chvíli vypověděl službu plynový pedál na voze Takumy Sata. Do boxů ale nezajelo celé pole, nýbrž jen zhruba polovina, včetně vedoucí dvojice Power a Conway. Spolu s nimi zastavili také Briscoe, Hunter-Reay, Wilson, Rahal, Baguette, Viso a Moraes, Mutoh a Milka Duno. Power a Conway svedli napínavý souboj v boxech, Conway se sice dostal před Powera, ale ten měl výhodu nejlepšího boxového stání a podle opakovaného záběru protnul čáru znamenající výjezd z pit lane první, tedy Conway jej musel pustit před sebe. Vedení se ujal Helio Castroneves.
Restart nastal v patnáctém kole, pořadí první pětky bylo Castroneves, Andretti, Dixon, Franchitti a de Silvestro. Z jezdců, kteří stavěli před žlutou fází, na tom byl nejlépe desátý Kanaan, z jedzců, kteří stavěli během žluté fáze, se na nejlepším místě objevil čtrnáctý Power. Během restartu dostali rozdílné příkazy Andretti a Castroneves. Zatímco Andrettiho jeho tým nechal jet, u Castronevese (a také u obou jezdců Chipa Ganassiho) přišli stratégové s plánem odjet závod na pouhé dvě zastávky v boxech, takže zmínění piloti začali šetřit palivo. Andretti se v podstatě bez problémů dostal okamžitě po restartu do vedení.
42220
Závod přilákal slušnou diváckou návštěvu.
Zastávky jezdců, kteří dosud netankovali, zahájili ve 28. kole Danica Patrick, Vitor Meira a Alex Lloyd. Andretti stavěl na konci 28. kola, stejně s ním Franchitti, Dixon o kolo později. Castroneves vydržel ještě jedno další kolo. Když se po zastávce vrátil na trať, zařadil se na druhé místo, do čela se vrátil Marco Andretti, ale všem bylo jasné, že bez pomoci žluté fáze to Andretti do konce na jednu zastávku nezvládne. Castroneves vypadal velmi slibně, šanci měl i Dixon. Helio krom skvělé práce se spotřebou dokázal, že je velmi šetrný k pneumatikám, protože dokázal odjet 32 kol na měkké sadě!
Ze všech tří strategií, které nám zatím jezdci představili, se jako nejlepší ukázalo nezastavit během žluté fáze. Brzy zahájili druhé kolo zastávek ti, kteří stavěli před žlutou, vedení Taglianim. Tuto strategii akceptovala i část jezdců stavící během žluté fáze a tak se na konci 36. kola v boxech objevili kromě Taglianiho i Hunter-Reay a Viso. První a druhá strategie se během druhých zastávek v boxech de facto spojili v jednu, ale všichni tito jezdci věděli, že ať se stane cokoliv, budou muset do boxů ještě jednou. Otázka byla, co jezdci na čele. Závodní stratég v tu chvíli páté Simony de Silvestro prozradil, že bez žluté fáze je Simona de Silvestro o dvě kola „krátká“.
Na trati se ale také bojovalo, byť profil okruhu soubojům nepřál tak, jako předešlé dva městské závody. EJ Viso a Danica Patrick předváděli pěkný souboj, bohužel až o 17. místo. Helio Castroneves byl nalepený na zadní části Andrettiho vozu, ale v souladu s pokyny svého stratéga Tima Cindrica šetřil palivo a útok jen několikrát naznačil v páté zatáčce, nejlepším místě na předjíždění. Kdo nic nenaznačoval a konal, byl Justin Wilson, na trati zdolal Meiru a Lloyda a zajel nejrychlejší kolo.
42225
Okruhu se ne nadarmo přezdívá "alabamská horská dráha".
Marco Andretti ke své druhé zastávce zajel v 57. kole, vedení se ujal Castroneves, ale najet pořádný náskok se mu, částečně vinou šetření s ethanolem a částečně vinou pomalejších jezdců, nepovedlo. Nicméně vydržel až do 61. kola a když se vracel na trať, bylo jasné, že on už do boxů nebude muset. Naopak pokud nebude žlutá fáze, tak Andretti ano. Dobře to vypadalo také s Dixonem, který stavěl jen kolo před Castronevesem. O další kolo dříve stavěl Franchitti, nad ním visel otazník.
Když Franchitti zajížděl do boxů, dostal se v páté zatáčce do hodin Viso, ale udržel vůz v chodu, nezahrabal se do pískové únikové zóny a pokračoval dál. Po Castronevesově pit stopu se ustálilo pořadí Andretti, Castroneves, Dixon, Power, Franchitti a Kanaan. Kanaan a Power záhy zajeli ke třetí a poslední zastávce v boxech.
Krátce na to se v páté zatáčce dostala do únikové zóny Milka Duno. Závodní stratég Marca Andrettiho se modlil za žlutou fázi, křičel „Crash!“ (Havaruje!), ale Milka pro Marca v nejnevhodnější chvíli jela skvělý závod a dokázala udržet kontrolu nad vozem. O kolo později se na stejném místě roztočil také Alex Lloyd, postrčený Danicou Patrick, která mohla nevědomky stájovému kolegovi možná vyhrát závod, ale i Lloyd dokázal pokračovat a nad Andrettim se začínala stahovat černá mračna.
42230
Graham Rahal dostává rady od svého otce Bobbyho.
Definitivně rezignoval 8 kol před koncem a dojel si pro malou dávku paliva. Castroneves převzal vedení, ale hned za ním byl Dixon. Protože ještě, když vedl Andretti, se celé pole zaseklo za o kolo pomalejšími Rahalem a Matosem doháněl špičku i Franchitti. On a Simona de Silvestro stavěli v 59. kole a stále nebylo jasné, jestli to do konce vydrží. Ale Simona de Silvestro se v 85. kole postarala, že vydrží, bohužel pro ni ne zrovna příznivým způsobem. Kde jinde, než na nejzajímavějším místě trati, v páté zatáčce udělala chybu, dostala smyk a zůstala stát napříč tratí. Zrovna se k místu blížili vedoucí závodníci, De Silvestro alespoň okamžitě poodjela z ideální stopy, ale bylo jasné, že se z toho sama nedostane. I kdyby udržela motor v chodu, tak stála napříč v nepřehledné zatáčce a jediná cesta ven vedla přes nacouvání do ideální stopy, ale protože je to slepá zatáčka, tak nemohla vidět, jestli se neblíží jiný vůz a ten zase nemohl vidět ji. Byly vyvěšeny žluté vlajky. Švýcarka spadla z jedenáctého místa na dvacáté první a Dixon s Franchittim mohli zahnat jakékoliv obavy o případný nedostatek paliva v nádržích.
Restart se odehrál v NASCARovském stylu Green-White-Checkered, tedy zelená vlajka, další kolo bílá (označující poslední kolo závodu) a následně šachovnicová. Castroneves musel udržet za svými zády Dixona. Oba měli ještě možnost mačkat „předjížděcí tlačítko“. Dixon měl k dispozici více pokusů, ale během dvou kol je stejně nemohl využít všechny. Zkušený Castroneves si své vedení pohlídal a připsal si třiadvacáté vítězství v amerických formulích a sedmnácté v IndyCar. Dokázal vyhrát v každém roce od sezóny 2001 a tuto šňůru minimálně o rok 2010 prodlouží. Nemohla chybět tradiční oslava v podobě lezení po plotu. První Heliova slova ve Victory lane byla: „Kde je moje děťátko?“ Helio totiž poprvé dokázal zvítězit coby otec. Svou malou dcerku pak (v týmovém oblečení) vzal do Victory lane.
42235
Helio Castroneves vítězí v Alabamě!
42240
Helio, jeho dcera Mikaella a partnerka Adriana Henao
Dosud suverénní Will Power skončil čtvrtý a letos se nestane prvním jezdcem v historii IRL/IndyCar, který vyhraje úvodní tři závody. Marco Andretti se po třetí zastávce propadl na páté místo, i tak je to skvělý výsledek, vezmeme-li v úvahu, jak si vedl loni jeho tým především na přírodních a městských okruzích. Spokojen bude jistě i Alex Tagliani, protože startoval 21. a dojel v první desítce.
IZOD IndyCar Series pokračuje již příští týden závodem v ulicích kalifornského města Long Beach.
p.
|
Jezdec |
Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
H.Castroneves |
Team Penske |
1:56:41.3928
|
2.
|
S.Dixon |
Target Chip Ganassi Racing |
0.5703
|
3.
|
D.Franchitti |
Target Chip Ganassi Racing |
8.1590
|
4.
|
W.Power |
Team Penske |
8.6639
|
5.
|
M.Andretti |
Andretti Autosport |
9.7410
|
6.
|
R.Briscoe |
Team Penske |
10.9611
|
7.
|
J.Wilson |
Dreyer & Reinbold Racing |
11.5478
|
8.
|
T.Kanaan |
Andretti Autosport |
12.8533
|
9.
|
M.Conway |
Dreyer & Reinbold Racing |
13.3162
|
10.
|
A.Tagliani |
FAZZT Race Team |
14.8450
|
11.
|
D.Wheldon |
Panther Racing |
15.2007
|
12.
|
R.Hunter-Reay |
Andretti Autosport |
15.6727
|
13.
|
M.Moraes |
KV Racing Technology |
16.7242
|
14.
|
R.Matos |
Luczo Dragon Racing |
1 kolo
|
15.
|
H.Mutoh |
Newman/Haas/Lanigan Racing |
1 kolo
|
16.
|
E.Viso |
KV Racing Technology |
1 kolo
|
17.
|
G.Rahal |
Sarah Fisher Racing |
1 kolo
|
18.
|
V.Meira |
A.J.Foyt Enterprises |
1 kolo
|
19.
|
D.Patrick |
Andretti Autosport |
1 kolo
|
20.
|
B.Baguette |
Conquest Racing |
1 kolo
|
21.
|
S.de Silvestro |
HVM Racing |
1 kolo
|
22.
|
M.Romancini |
Conquest Racing |
1 kolo
|
23.
|
A.Lloyd |
Dale Coyne Racing |
1 kolo
|
24.
|
M.Duno |
Dale Coyne Racing |
4 kola
|
25.
|
T.Sato |
KV Racing Technology |
22 kol
|