Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Týmy si odhlasovaly zákaz systému F-duct od roku 2011

Týmy si odhlasovaly zákaz systému F-duct od roku 2011

Průkopník systému McLaren byl přehlasován ostatními.

Týmy formule 1 si odhlasovaly zákaz systému F-duct od začátku příští sezóny. Průkopník tohoto řešení, tým McLaren, s žádostí o zachování systému nepochodil.

Systém F-duct představený na počátku sezóny McLarenem umožňuje řízeným přívodem vzduchu na zadní křídlo monopostu snižovat odpor vzduchu a dosahovat tak na rovinkách vyšší maximální rychlosti.

Poté, co Mezinárodní automobilová federace koncept McLarenu posvětila, začaly konkurenční týmy tvrdě pracovat na vlastních řešeních. Musely se však potýkat s omezeními danými pravidlem o homologovaném šasi.

Různé varianty systému však již dokázaly nasadit týmy Sauber, Ferrari, Williams a Mercedes GP. Většina týmů má však obavy, že by se vývoj v této oblasti mohl v příští sezóně vymknout kontrole - ať už z hlediska nákladů, tak bezpečnosti.

Během nedělního setkání Asociace týmů formule 1 (FOTA) v Barceloně byla záležitost diskutována a většina týmů, navzdory přesvědčování McLarenem, hlasovala pro zákaz systému F-duct od roku 2011.

Šéf Red Bullu Christian Horner, jehož tým stále svou verzi systému nenasadil, řekl, že panují silné obavy ohledně bezpečnosti.

"Je to důmyslný inženýrský kousek a klobouk dolů chlapcům, kteří ho vymysleli, ale některá řešení o tomto víkendu vypadala trochu na hraně, když sledujete piloty, jak řídí konečky prstů, bez dlaně," vysvětlil Horner. "Čili do úvahy musíme vzít hledisko bezpečnosti a nákladů."

Také výkonný ředitel Mercedesu Nick Fry byl pro zákaz systému, podle něj sportu přináší velmi málo a brzy by se objevily extrémní a velmi drahé koncepty tohoto systému.

"Osobně si myslím, že je rozumné zatrhnout v zárodku technologie, které nemají žádný skutečný význam mimo formuli 1," řekl Fry.

"Jsem si jistý, že na konci roku většina týmu bude mít F-duct, což zneutralizuje výhodu mít takový systém na voze.

Inženýři již přišli s návrhy pro příští rok, které jsou až směšně extrémní, a které jen těžko budou využity někde jinde. Navíc by byly drahé.

Vím, že je to zklamání pro ty, kteří toto vymysleli, ale myslím, že lidé si musí zvykat na to, že takovéto nápady, jako dvojité difuzory, mohou mít velmi krátký život.

Vrátí se vám to v roce, kdy to máte nasazené na voze a ostatní ne - a pokud nejde o užitečnou technologii, odchází pryč.

Co bychom měli podporovat, jsou věci, které mohou být využity někde jinde, a z toho důvodu jsem velký zastánce systému KERS."

Týmy si rovněž již dříve odhlasovaly zákaz dvojitých difuzorů od roku 2011.