Randy Bernard: „Závod v Baltimoru je prakticky jistý.“
Příští rok možná čeká kalendář IndyCar malá revoluce
Město Baltimore, které se loni v létě začalo ucházet o pořádání závodu IndyCar Series, je dnes již jednou nohou v kalendáři pro příští sezónu. V pátek to v Indianapolis potvrdil pro agenturu AP výkonný ředitel IndyCar Series Randy Bernard. Podle něj bylo dosaženo dohody mezi sérií a pořadatelskou stranou, kterou by měla tvořit skupina místních podnikatelů zformující společnost Baltimore Racing Development. Už chybí jen podpis na smlouvě, což je podle Bernarda pouhá formalita.
„Jsme nadšení,“ komentoval Bernard, „několik (baltimorských pořadatelů) tu dnes bylo. Jsme nadšení, že míříme do Baltimoru.“
Závod by měl příštích pět let obsadit v kalendáři místo v srpnu, což je pro IndyCar velmi perné období, které začíná již prvním červencovým víkendem závodem ve Watkins Glen a pokračuje kanadskými závody v Torontu a Edmontonu, závodem v Ohiu na Mid-Ohio Sports Car Course, v kalifornské Sonomě, na oválu v Chicagu a končí první zářijový víkend na oválu v Kentucky. Kdyby se tedy Baltimore dostal do tohoto období, byl by v celém letním programu IndyCar jen jeden volný víkend.
A IndyCar s expanzí nemíní ustat, Bernard by rád zavítal i na míli dlouhý plochý ovál v Loudonu ve státě New Hampshire (New Hampshire Motor Speedway), kde CART a IndyCar závodily mezi lety 1992 a 1998. NHMS je majetkem společnosti Speedway Motorsports, Inc., které patří osm oválů a přírodní okruh Infineon Raceway. Kromě něj závodí IndyCar na tratích v Texasu a Kentucky, které jsou právě v majetku SMI. Majitelem společnosti je promotér Bruton Smith.
„Chovám k němu velkou úctu,“ dodal na Smithovu adresu Bernard, „je to skvělý promotér. Jsem si jistý, že se od něj mohu naučit a my chceme jít na jeho tratě.“
Možná k tomu bude mít Bernard možnost dřív, než by si sám představoval, protože velmi důvěryhodné zdroje přišly se zprávou, že IndyCar příští rok nepojede na okruzích vlastněných International Speedway Corporation (ISC), která je majetkově spjatá s vlastníky NASCAR rodinou Billa France. IndyCar by se tak musela pakovat z oválů v Kansasu, Chicagu a Miami, stejně tak z přírodní tratě ve Watkins Glen, tím pádem expanze na severovýchod USA do New Hampshire a Baltimoru dává mnohem větší smysl (a napovídá, že ISC a IndyCar se zřejmě opravdu rozejdou), protože jediným závodem na severovýchodě je v kalendáři IndyCar závod ve Watkins Glen a v klíčové aglomeraci okolo New York City by IndyCar neměla žádný závod (o tom, že se tam snaží nacpat Formule 1 ani nemluvě!). No a New Hampshire a Baltimore nejsou od New Yorku daleko, cca. tři hodiny cesty vozem.
Při případném rozchodu IndyCar a ISC by definitivně padla možnost návratu na superspeedway v Michiganu, která též patří ISC, stejně tak historická trať ve Phoenixu, nebo Mekka NASCARu v Daytoně. Vzhledem k divácké kulise závodů na Homestead-Miami Speedway a Kansas Speedway nelze tyto závody považovat za nenahraditelné, naopak Chicagoland Speedway by byl ztrátou přímo fatální. Nehledě na to, že je to divácky velmi atraktivní závod, který vždy nabízí velké drama, nachází se v ekonomicky velmi významném regionu Velkých kanadsko-amerických jezer (ve kterém již letos IndyCar přišla o závod v Milwaukee).
Případná náhrada přijde buď ze strany městských okruhů, které zájem mají a jsou navíc ekonomicky velmi rentabilní. Hovoří se o okruhu ve městě Foxborough ve státě Massachusetts (u stadionu fotbalového týmu New England Patriots), což by znamenalo rozšíření do Nové Anglie a do ekonomicky lukrativní aglomerace města Boston. A především bývalý závod Champ Car v ulicích Houstonu v Texasu má údajně místo v kalendáři prakticky jisté coby závěrečné finále sezóny (tedy náhrada za Homestead-Miami). Za závodem stojí promotér a bývalý spolumajitel týmu Newman/Haas/Lanigan Racing Mike Lanigan, který má dělat promotéra též závodu v Baltimoru.
Z oválů má na návrat do kalendáře kromě New Hampshire šanci další trať z majetku SMI a to sice Las Vegas Motor Speedway. Bruton Smith řekl, že očekává, že jak NHMS tak LVMS budou v kalendáři pro příští rok. Bernard prozradil, že nabídky by byly i od jiných oválů a okruhů, a to i takových, kde v minulosti Indy Racing League závodila, což by z majetku SMI mohly být dvojčata Charlotte Motor Speedway a Atlanta Motor Speedway, oba ovály mají v zatáčkách klopení až 24°, což ostatně i jejich mladší bratříček Texas Motor Speedway. SMI vlastní ještě krátké ovály v Bristolu v Tennessee a v North Wilkesboro v Severní Karolíně, ale na těch si lze IndyCar jen velmi těžko představit.