Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V sobotu bude určeno startovní pořadí na 1. až 24. místě

V sobotu bude určeno startovní pořadí na 1. až 24. místě

94th Indianapolis 500 – kvalifikační procedura

Letos poprvé byl program kvalifikací na závod 500 mil v Indianapolis stažen do jednoho víkendu. Místo dvou víkendů mají jezdci dva dni na to, aby se kvalifikovali do závodu, který se pojede příští neděli. Pojďme si vysvětlit, jak funguje kvalifikační procedura na 94. ročník slavného závodu.
Sobota 11:00 – 16:00 (17:00 – 22:00 SELČ) Pole Day 1. část
Formát „Pole Day“ se změnil radikálně. Nyní je první kvalifikační den, který určí pořadí v prvních osmi řadách, rozdělen na dvě nestejně velké poloviny. Každý přihlášený vůz, který se zúčastnil losování kvalifikačního pořadí, má zaručen jeden kvalifikační pokus. Právo mají jezdec a vůz přitom na tři pokusy, pokud to čas dovolí. Připomínáme, že téměř všichni jezdci mají přihlášeny vozy dva, takže účastníků je přihlášeno 73.
Kvalifikační procedura sestává ze čtyř po sobě jdoucích kol, pořadí na startu určí nejvyšší průměrná rychlost (my ale po evropsku uvádíme součet dosažených časů, který logicky u jezdců s nejvyšší průměrnou rychlostí bude nejnižší). Jakmile je sestaveno pořadí vozů na prvních 24 místech, mohou jezdci přistoupit na další pokus, jestli ještě některý ze tří pokusů mají k dispozici. O lepší čas se mohou pokusit i jezdci na kvalifikovaných postech, musí ovšem odvolat svůj dosavadní pokus a tedy, pokud zajedou horší čas, než měli předtím, mají smůlu.
Jakmile vyprší časový limit, končí první část Pole Day, pořadí jezdců na pozicích 10. až 24. je pevně dané a z těchto pozic jezdci odstartují do závodu. Jezdci v prvních třech řadách (1. – 9.) postupují do 90 minutového závěrečného rozstřelu
Sobota 16:30 – 18:00 (22:30 – 24:00 SELČ) Pole Day 2. část
„The Fast Nine“ určí pořadí v prvních řadách. Jezdcům se vymažou časy z první části kvalifikace, všichni začínají s nulou (a novou sadou pneumatik). Jezdci si podle výsledků první části kvalifikace sami určí, kolikátí chtějí do kvalifikace nastoupit (vítěz 1. části si vybírá jako první, jezdec na devátém místě dostane tu pozici, která na něj zbyla). Každý má jeden kvalifikační pokus (opět čtyři po sobě následující kola). Vylepšování časů je možné, pokud to čas dovolí. Tentokrát jezdci svůj čas neodvolávají a mohou se pouze zlepšit.
V případě, že by jezdec svůj vůz v 2. části zdemoloval natolik, že by do závodu musel nastoupit s náhradním, nebude se muset přesunout na konec startovního pole, jako tomu bylo do letošního ročníku.
Jezdci v první řadě obdrží finanční odměny, 175 000 dolarů pro vítěze kvalifikace, 75 000 pro druhého pilota a 50 000 pro třetího.
Zároveň všichni piloti se do závodu kvalifikující obdrží body do šampionátu IZOD IndyCar Series. Vítěz pole position si připíše 15 bodů, druhý dostane 13 a třetí 12 bodů. Jezdci ve druhé a třetí řadě si sestupně rozdělí 11 (4. pilot) až 6 bodů (9. pilot). Zbytek jezdců kvalifikujících se během pole day dostane 4 body každý. Jezdci na pozicích 25 až 33, kteří se kvalifikují v neděli, dostanou po 3 bodech.
Neděle 12:00 – 18:00 (18:00 – 24:00 SELČ) Bump Day
Jezdci, kteří si nezajistí místo na startu v sobotu, dostanou druhou šanci během nedělního Bump Day. Prvních 24 jezdců má své místo již jisté, ostatním se časy mažou, mají nový čtyřkolový pokus, jakmile je ustanoveno startovní pole o 33 vozech, začne vystrkávání („bump“) z kvalifikovaných pozic. Jezdci mají šanci, dokud nevyprší časový limit.