Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Desáté až čtyřiadvacáté místo na startovním roštu je určeno

Desáté až čtyřiadvacáté místo na startovním roštu je určeno

94th Indianapolis 500 – Pole Day – 1. část

První část kvalifikace na 94. závod 500 mil Indianapolis je za námi, Helio Castroneves zajel nejrychlejší čas a v závodě mu bude patřit oblíbená poslední pozice v boxech. Dvacet čtyři jezdců už má svá místa v závodě jistá, zbytek se bude muset kvalifikovat zítra.
V první části dnešní kvalifikace každý pilot postupně zajížděl svůj kvalifikační pokus. Nepovedlo se to Tracymu, který měl vyjet na dráhu třetí, ale porucha převodovky jej odsunula až na poslední místo v řadě kvalifikujících se vozů. Technické problémy trápily i Schecktera, který od svého kvalifikačního pokusu odstoupil.
Moraes napodobil svého stájového kolegu Sata a předvedl téměř identickou nehodu v 1. zatáčce, poškodil záď vozu. Pro KV Racing to nebyl dobrý den. Sato rozbil vůz ráno a kvalifikaci sledoval z nemocnice, kde byl na vyšetření, Tracyho nepustila do kvalifikace převodovka, Moraes svůj vůz poškodil a Visa též zradila technika a donutila jej přerušit kvalifikační pokus. Navíc poprvé od začátku celého programu Indy 500 vysvitlo v Indianapolis slunce a přeměnilo podmínky na trati na takové, na kterých nikdo netrénoval. Jezdci, kteří nastoupili ke svému kvalifikačnímu pokusu dříve, měli výhodu.
Smůlu měl Tony Kanaan, který ztratil kontrolu nad svým vozem na výjezdu z první zatáčky, celou rovinku mezi první a druhou zatáčkou odcouval, a tvrdě narazil do zdi. Do konce kvalifikace se nepodařilo jeho vůz opravit a Kanaan se musí kvalifikovat zítra. Svůj pokus vynechal John Andretti, představil se až v druhé části kvalifikace.
Když všichni jezdci dokončili své kvalifikační pokusy, začala zajímavější část, při které se pomalejší jezdci snažili vystrčit z pole rychlejší. A ti lepší se snažili probojovat do první devítky a mít tak šanci na boj o pole position.
Provizorní pole position držel Alex Tagliani, ale druhý Helio Castroneves jako první odvolal svůj kvalifikační pokus, zahazardoval a vyjel na dráhu porazit Taglianiho a získat pro závěrečný rozstřel možnost první volby, kolikátý chce v rozstřelu jet. Navíc ve hře bylo i poslední boxové stání, ale ztratit Castroneves mohl mnohem víc. Mohl přijít o místo v první devítce, nebo svůj vůz i poškodit a vypadnout z kvalifikovaných 24 míst.
Ale Castroneves předvedl nervy z oceli a první místo pro sebe vybojoval. Po něm následoval na dráhu Hunter-Reay, jehož předešlý čas nestačil na jistotu startu v závodě. Povedlo se mu získat provizorní 15. místo a relativní jistotu startu v závodě.
EJ Viso s opraveným vozem byl dalším na řadě, v případě jeho úspěchu by z kvalifikovaných pozic vypadl Paul Tracy, v tu chvíli jediný vůz KV Racing Technology na kvalifikovaném místě. Viso byl úspěšný, jeho výkon stačil na 17. místo.
John Andretti se pokusil dostat další vůz Andretti Autosport do závodu, ale byl po druhém kole odmáván žlutou vlajkou, což bylo znamení, že nemá šanci překonat poslední kvalifikovaný vůz (A. J. Foyta IV), má opustit dráhu a dát možnost dalším.
Vylepšit svou 18. pozici zkusil Townsend Bell, který útočil na 9. místo Eda Carpentera zajišťující účast ve finálovém rozstřelu. Bellův a Carpenterův výkon byly naprosto vyrovnané, jednou byl Bell na postupovém místě, podruhé ne, pak zase ano, a po součtu všech 4 kol zase těsně ne. Do magické čtyřiadvacítky se následně nedokázal dostat Alex Lloyd, který v prvním pokusu měl dobré první dvě kola, ale následně záhadně ztratil rychlost.
Když se nikdo nesnažil kvalifikovat, byla trať otevřena pro trénink. Power zajel čtyři výborná kola, která by mu stačila na první místo a pokusil se sesadit Castronevese. Dostal se sice před Taglianiho, ale na první místo to nestačilo. Na druhém konci pole se do závodu nekvalifikoval Romancini.
Následovala Ana Beatriz. Doslova všem vyrazila dech skvělým prvním kolem, které ji pasovalo na 14. místo! Sice se postupně následující tři kola zhoršovala, ale udržela se na 19. místě, a protože ji následovaly Simona de Silvestro a Danica Patrick, patřila v tu chvíli celá 7. řada ženám.
Paul Tracy byl po dvou kolech odmáván a vykázán z dráhy, neměl šanci se kvalifikovat. Přepustil dráhu Scheckterovi, kterého v prvním pokusu zradila technika. Scheckter získal 19. příčku, vystrčil z pole Howarda, ale ten byl dalším na řadě, ovšem už první kolo napovědělo, že na kvalifikování se nemá a byl odmáván.
Posledním, kdo dostal šanci se kvalifikovat, byl Mario Moraes v opraveném voze. Moraes za to pořádně vzal, potvrdil dobrou formu, zajížděl časy stačící na 14. místo, v posledním kole okonce svou pozici vylepšil a dojel si pro 13. místo na startu.
Do závěrečného rozstřelu postoupili Castroneves, Power, Tagliani, Franchitti, Dixon, Rahal, Mutoh, Briscoe a překvapivě i Carpenter.
Ti, kteří se dnes nekvalifikovali, dostanou šanci zítra. Bump day bude mimořádně napínavý, stále se potřebují kvalifikovat dva piloti Andretti Autosport a dva piloti KV Racing Technology. O dalších pilotech nemluvě a to je k mání jen devět míst!

p.
 Jezdec  Tým
Průměr. rychlost
1.
 H.Castroneves  Team Penske
226.774
2.
 W.Power  Team Penske
226.412
3.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
226.392
4.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
226.156
5.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
225.795
6.
 G.Rahal  Rahal Letterman Racing
225.617
7.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
225.423
8.
 R.Briscoe  Team Penske
225.365
9.
 E.Carpenter  Panther Racing/Vision Racing
225.166
10.
 T.Bell  Sam Schmidt Motorsports/Ganassi
225.097
11.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
225.050
12.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
225.028
13.
 M.Moraes  KV Racing Technology
224.888
14.
 D.Hamilton  De Ferran Dragon Racing
224.852
15.
 M.Conway  Dreyer & Reinbold Racing
224.583
16.
 M.Andretti  Andretti Autosport
224.575
17.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
224.547
18.
 D.Wheldon  Panther Racing
224.464
19.
 E.Viso  KV Racing Technology
224.380
20.
 T.Scheckter  Dreyer & Reinbold Racing
224.261
21.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
224.243
22.
 S.de Silvestro  HVM Racing
224.243
23.
 D.Patrick  Andretti Autosport
224.217
24.
 B.Baguette  Conquest Racing
224.189

Jezdci označení kurzívou o své umístění bojují ve 2. části sobotní kvalifikace, jejich časy se nulují. Jezdci od 10. místa dál takto odstartují do závodu