Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V dramatickém závěru 500 mil Indianapolis vítězí Franchitti

V dramatickém závěru 500 mil Indianapolis vítězí Franchitti

94th Indianapolis 500 – průběh a výsledky závodu

„Létající Skot“ naprosto dominoval letošnímu závodu 500 mil Indianapolis a dojel si pro druhý triumf v Cihelně. Dlužno dodat zaslouženě, Franchitti vedl nejvíce kol v závodě, i když závěr přinesl palivové drama, ale Franchitti z něj vzešel vítězně. Letošní ročník se vůbec nepovedl stáji Rogera Penskeho.

94th Indianapolis 500 – Indianapolis Motor Speedway
200 kol – 500 mil
9 žlutých fází – celkem 44 kol
8 jezdců ve vedení – celkem 13 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Will Power – 39.9840 v 15. kole

Start se Franchittimu povedl výborně, ihned se dostal před Powera na druhé místo. První zatáčkou jezdci projeli bez karambolů, ale už se jim to nepovedlo skrz druhou zatáčku. Zatímco na čele se měnil lídr závodu, Franchitti se protáhl před Castronevese, pokusil se vnějškem dostat před nejstaršího jezdce v poli Daveyho Hamiltona Tomas Scheckter, když se mu Hamilton vyhýbal, okamžitě šel jeho vůz do smyku a opřel se o vnitřní zeď. První žlutá.

Hamilton si se Scheckterem vůbec nebral servítky, nechápal, proč Scheckter tak spěchal dopředu: „Je to první kolo Indianapolis 500. Tomas Scheckter je idiot!“

 Na délku srovnatelná s George Washington Bridge v New Yorku, na šírku odpovídá dvojnásobku délky letadlové lodě Enterprise, to je Indianapolis Motor Speedway

Restart přišel v šestém kole, ale na další žlutou fázi jsme čekali dvě kola. Ve stejném místě (2. zatáčka), ztratil kontrolu nad vozem Bruno Junqueira. Už podruhé v krátké době byl přerušen raketový postup Tonyho Kanaana dopředu. Kanaan startoval z poslední pozice. Než po nehodě Schecktera a Hamiltona ve druhé zatáčce byly vyvěšeny žluté vlajky, stihl předjet osm soupeřů! Během krátkého dvoukolového stintu mezi žlutými fázemi se probojoval dokonce na 17. místo.
Restart přišel ve 12. kole a odmával ho, stejně jako první restart a samotný start závodu herec Jack Nicholson, zjevně si tuto roli užívající. Dixon se pokusil zaútočit na čtvrtého Taglianiho, ale nebyl úspěšný, naopak toho využil Raphael Matos, aby se před Dixona dostal. Bojovalo se i v hloubi pole. Viso se tak tak dokázal protáhnout před John Andrettiho, dokonce se na krátkou chvíli dostal levou částí vozu na trávu. Jak zjistíme později, tento souboj skončil lehkým kontaktem a malým poškozením Andrettiho vozu.

 Herec Mark Wahlberg si start užil doslova z první ruky, respektive z konce startovního pole jej sledoval z kokpitu dvousedadlové formule řízené Michaelem Andrettim (původně ji měl řídit dokonce Mario Andretti)

Vůbec se nevedlo Rahalovi, po startu z první desítky se za dvacet kol propadl až na 26. místo. Závod skončil pro Maria Moraese, s poškozeným zavěšením odstavil svoji Dallaru v boxech. Velmi špatný květen pro sponzora Geico. Nejdříve jejich vůz nekvalifikovat do závodu Paul Tracy, KV Racing Technology převedla sponzorský příspěvek na nejlépe kvalifikovaný vůz Moraese, ale ten v závodě nevydržel ani do první čtvrtiny.

Herec Jack Nicholson si mávání zelenou vlajkou tak užíval, že si ho zopakoval i při prvních dvou restartech 

Na krátko se ve 32. kole dostal do čela Will Power, ale Franchitti potřeboval čtyři kola na to, aby svou první příčku dobyl zpátky. Castroneves nám ve stejnou dobu zahájil zastávky v boxech. Franchitti a Power zajeli společně. Ani jedna zastávka neproběhla ideálně. Franchitti se začal rozjíždět ve chvíli, kdy mu mechanik upravoval nastavení předního křídla, ale jeho lehké cuknutí v boxech jej stálo sotva vteřinu. Hůř na tom byl Power, kterého hlavní inženýr vyslal z boxů ve chvíli, kdy měl ještě zasunutou tankovací hadici. Její hrdlo si odvezl na trať.
Naštěstí pro něj se mu podařilo kus ztratit prakticky okamžitě po návratu na dráhu, musely být vyvěšeny žluté vlajky, Power si mohl v klidu dojet nechat hadici vyndat a dotankovat. Ale po restartu musel do boxů ještě jednou, protože dostal penalizaci průjezd boxovou uličkou.
Což byl poměrně častý trest, na IndyCar nevídaně častý. Brzy po restartu stejně dopadl John Andretti. Podle Bryana Barnharta, který má dohled nad pravidly během závodu na starost, blokoval Dana Wheldona. Po restartu se velmi rychle propadal Tagliani, zjevně mu vůz nepracoval správně.

 Will Power právě ujíždí i s částí tankovacího zařízení

John Andretti byl hlavním aktérem i v 65. kole. Ztratil kontrolu nad vozem a skončil ve zdi. Což způsobilo čtvrtou žlutou fázi a další sérii chyb mechaniků při pit stopech. Mechanici týmu de Ferran Dragon Motorsports mající na starost Matose a mechanici Target Chip Ganassi Racing obsluhující Dixona udělali ve stejnou chvíli naprosto totožnou chybu – špatně utáhli jedno z kol, takže Matos i Dixon ještě v pit lane o něj přišli. Matos se navíc opřel nosem o zeď a poškodil přední přítlačné křídlo. Což byla strašná škoda, pohyboval se do té doby na třetím místě!
Matos i Dixon se vrátili na trať ve stejném kole, v jakém byl lídr závodu. Nejlépe se povedly zastávky u Kanaana a Rahala – oba získali osm míst. Polepšil si i Briscoe, který byl najednou třetí, za Franchittim a Castronevesem. Pořadí při restartu bylo: Franchitti, Castroneves, Briscoe, Carpenter, Kanaan, Scheckter, Hunter-Reay, Bell a Wheldon.
Restart zvládl dobře Carpenter, dostal se před Kanaana, který svůj vůz šetřil. Ale v Americe platí pořekadlo, že žlutá fáze přináší další žlutou, což dokázal Matos. Ztratil kontrolu nad vozem, vrazil zadní částí napřed tvrdě do zdi a závod pro něj skončil.

 Pro Raphaela Matose to nebyl dobrý den, nejdříve mu v boxech špatně upevnili kolo....

....a zanedlouho si velmi z blízka prohlédl zeď

Restartu jsme se dočkali v 80. kole ze 200. Wheldon byl podruhé obětí blokování, tentokrát jej málem až na trávu natlačil Rahal a i on musel nedobrovolně projet skrz pit lane, k velké nelibosti jeho otce Bobbyho. V závodě nepokračoval Hideki Mutoh, odstoupil pro technické problémy. V polovině závodu po sto odjetých kolech bylo pořadí v první desítce: Franchitti, Castroneves, Briscoe, Carpenter, Kanaan, Scheckter, Hunter-Reay, Power, Bell a Wheldon.
Ve 105. kole zastavil u svých mechaniků Tomas Scheckter. Podařilo se mu zůstat v kole s lídrem závodu, což by normálně nebyla až tak zaznamenání hodná zpráva, kdyby hned další kolo nepolíbil zeď Vitor Meira. Meira se sice dotkl zdi jen lehce, ale pravé přední zavěšení bylo zlomené. Závod pro něj skončil, naštěstí ne tak dramaticky jako loni.
Žluté fáze využila většina jezdců k zastávkám v boxech. A Tomas Scheckter mohl jen sledovat celé pole před ním zajíždějící do boxů. I když je ve drtivé většině případů stavět krátce před žlutou fází na oválech obrovská nevýhoda, tím, že Scheckter udržel vedoucí kolo, dostal se teď na první pozici. Odolal i prvotnímu Franchittiho útoku, za to Kanaan předjel Castronevese a jel třetí. Franchitti využil jedné z patnácti možností na zvýšení výkonu prostřednictvím Push2pass, získal zpět vedení a záhy se před Schecktera dostal i Kanaan. Zezadu postupoval také díky Push2pass Marco Andretti, podařilo se mu propracovat se před oba Penskeho piloty a útočit na Schecktera, tým jej ale varoval, že mu Push2Pass zbývá již jen pětkrát, aby si tuto možnost pošetřil na konec závodu.
Smůlu měl během žluté fáze Ed Carpenter. Přestože se pohyboval na hranici první pětky, tak spadl po zastávkách v boxech na konec pole. Na vině byla neskutečná smůla, už už se chystal zajet k mechanikům, když byly vyvěšeny žluté vlajky a uzavřena pit lane. Carpenter pak nevydržel s palivem, musel během uzavřené pit lane tankovat, což znamenalo, že si mohl vzít jen krátkou dávku a k plné zastávce musel znovu, když se pit lane otevřela.

Ryan Briscoe si také zřejmě představoval jiný konec

Předposlední zastávky v boxech se odehrály v normálním režimu pod zelenou vlajkou. Chybu udělal tentokrát Castroneves, kterému chcípl motor, a také Power, který přejel své boxové stání, musel být odtlačen zpět a ztratil v boxech čtyři vteřiny. Když už to vypadalo, že jediným Penskeho adeptem na triumf zůstane Ryan Briscoe, podcenil Australan studené pneumatiky a krátce po výjezdu z boxů v 148. kole havaroval.
Během žluté fáze byl poslední Castroneves dvakrát v boxech, naposledy 12 kol po svých rivalech. Tim Cindric, jeho závodní inženýr, doufal, že pár žlutých fází způsobí, že Castroneves bude jediným, kdo dojede do boxů bez potřeby znovu tankovat. Andretti se sice dostal během zastávky před Kanaana, ale okamžitě po restartu v 157. kole vybojoval Kanaan své místo zpět. Startoval z 33. místa a najednou byl druhý!
Naděje pro Castronevese přišla necelých 40 kol před cílem. Nejmladší závodník v poli, Sebastian Saavedra následoval ty, kteří se zblízka seznámili s ochranou bariérou. A teď se rozjela velká strategická hra a neuvěřitelné drama. Všichni, kromě nyní vedoucího Conwaye, Wilsona, Castronevese a Rahala, zajeli k poslední zastávce v boxech. Jenže by byli bývali potřebovali, aby žlutá přišla o dvě až tři kola později, takhle nikdo neměl jistotu, zda do konce závodu vydrží s palivem.

Rozhodně letos pořadatele netrápily poloprázdné tribuny 

Zastávku si ještě pod žlutou fází musel zopakovat Power, tým měnil levé přední kolo. Zřejmě se připletl do kontaktu, který postihl Hunter-Reaye a ještě jeden vůz, nicméně Power byl jedinou obětí. Andretti a Kanaan si během zastávky znovu vyměnili pozice, ale restart opět zvládl lépe Brazilec.
Conwayovi chybělo palivo na nějakých 18 kol, Wilson na tom byl o čtyři kola lépe. Castronevesovi se nedostávalo pohonných hmot na posledních devět kol. Všichni doufali v brzkou žlutou fázi, která by rozdala naprosto nové karty. Pátý Franchitti vypadal jako pravděpodobný vítěz, pokud žlutá fáze nepřijde, než i jemu řekl do sluchátek Chip Ganassi, že musí šetřit palivo, jinak do konce nevydrží. Stejného poselství se dostalo i Andrettimu a Kanaanovi. U Kanaana bylo dokonce jasné, že to bez další zastávky nepůjde.
Castroneves stavěl nakonec osm kol před koncem jako poslední z vedoucí čtyřky. Vedení se vrátilo Franchittimu, nyní zajíždějící kola s průměrnou rychlostí skoro o 10 mil pomalejší, než bylo jeho maximum. Odpadat začaly ovšem i ti, kteří při poslední žluté fázi stavěli. Pro palivo museli Kanaan, Bell, Scheckter a jiní. Franchitti musel zpomalit v posledních dvou kolech tak výrazně, že se před něj dostali i o kolo pomalejší jezdci. Druhý Wheldon jej mocně dotahoval, byl výrazně rychlejší, u Franchittiho nebylo vůbec jasné, jestli vůbec do konce vydrží. Ale rozhodli jiní.
Conway se pokusil vnitřkem protáhnout před Hunter-Reaye, měl výhodu, že stavěl pro palivo a na rozdíl od Američana nemusel šetřit palivo a jet pomalu. Jenže jejich přední kola se dotkla, Conway přeletěl předek Hunter-Reayova vozu (ten jej raději opřel pravou stranou o zeď, aby do letící formule nenarazil). Conway letěl směrem k ochrannému plotu, o který monopost rozpůlil. Trosky se rozletěly po celé dráze. Tak tak se jim vyhnula Danica Patrick, Ana Beatriz dostala smyk a klouzala bokem na vnitřní stranu. Zázrakem se jejímu vozu vyhnul Castroneves. Byla vyvěšená žlutá vlajka znamenající jedno. Pokud Franchittimu nedojde palivo, a že si nyní mohl sám určovat, jak „rychle“ pojede, získá svůj druhý triumf.

Z Conwayova monopostu toho po letecké vložce vážně moc nezbylo. Došlo k lehkým zraněním dokonce i u dvou diváků 

Franchitti do konce vydržel a Chip Ganassi se stal prvním majitelem týmu, který vyhrál v jednom roce pětistovku v Indianapolis a stejně dlouhý závod NASCAR v Daytoně. Druhé místo stejně jako loni získal Wheldon, na třetí místo se posunul Alex Lloyd. Čtvrtý dojel Dixon, pátá Danica Patrick a šestý Marco Andretti. Jenže, Andretti se rozčiloval, že měl skončit na třetím místě a byl předjet, když zpomalil kvůli nehodě Hunter-Reaye a Conwaye. Ti se v momentě nehody pohybovali na šestém a sedmém místě, to znamená mezi Andrettim a Lloydem bojujícími o třetí místo, za nimi jedoucím Dixonem a Danicou Patrick bojující o osmé místo s Justinem Wilsonem.

Vedení závodu mu záhy dalo za pravdu a Marco Andretti se vrátil na třetí místo. Ke změně došlo také mezi Simonou de Silvestro a Mariem Romancinim. I zde došlo ke změně pořadí až po vyvěšení žlutých vlajek. Takže Romancini byl vrácen před švýcarskou závodnici, Jestli ale Eric Bachelart získá díky tomu podruhé v řadě se stájí Conquest Racing cenu pro nejlepšího nováčka závodu a patřičnou finanční odměnu rozhodne hlasování novinářů.

Franchitti je prvním jezdcem z Britských ostrovů, který obhájil vítězství v Indianapolis

Pokud jde o Conwaye, byl celou dobu při vědomí, ale stěžoval si na bolest pravé nohy. S tímto zraněním byl letecky transportován do nemocnice. Letecky proto, že v Indianapolis právě vrcholí dopravní špička. Tým vydal prohlášení, že Conway má nohu zlomenou.
p.
 Jezdec  Tým
Čas
1.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
03:05:37.0131
2.
 D.Wheldon  Panther Racing
+ 0.1536
3.
 M.Andretti  Andretti Autosport
+ 20.9875
4.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
+ 20.9876
5.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
+ 21.4922
6.
 D.Patrick  Andretti Autosport
+ 21.7560
7.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
+ 25.9761
8.
 W.Power  Team Penske
+ 30.2427
9.
 H.Castroneves  Team Penske
+ 33.0137
10.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
+ 34.2482
11.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
+ 59.5957
12.
 G.Rahal  Rahal Letterman Racing
+ 59.9739
13.
 M.Romancini  Conquest Racing
+ 1:01.6744
14.
 S.de Silvestro  HVM Racing
+ 1:01.6745
15.
 T.Scheckter  Dreyer & Reinbold Racing
1 kolo
16.
 T.Bell  Vision Racing
1 kolo
17.
 E.Carpenter  Panther Racing/Vision Racing
1 kolo
18.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
2 kola
19.
 M.Conway  Dreyer & Reinbold Racing
2 kola
20.
 T.Sato  KV Racing Technology
2 kola
21.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
4 kola
22.
 B.Baguette  Conquest Racing
17 kol
23.
 S.Saavedra  Bryan Herta Autosport
havárie
24.
 R.Briscoe  Team Penske
havárie
25.
 E.Viso  KV Racing Technology
porucha
26.
 S.Fisher  Sarah Fisher Racing
ovládání
27.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
havárie
28.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
ovládání
29.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
havárie
30.
 J.Andretti  Andretti Autosport
havárie
31.
 M.Moraes  KV Racing Technology
porucha
32.
 B.Junqueira  FAZZT Race Team
havárie
33.
 D.Hamilton  De Ferran Dragon Racing
havárie