Pojeďte do Brna na Světovou sérii Renault
Dva týdny po FIA GT uvítá Masarykův okruh další velkou akci.
Už tento víkend přivítá brněnský Masarykův okruh další velkou událost. Poprvé v historii zavítá do České republiky Světová série Renault.
Dva týdny po závodu Mistrovství světa FIA GT brněnský okruh znovu obsadí kamiony, jezdci a týmy. Tentokrát ti, kteří nastupující ve Světové sérii Renault. Pojďme si představit, co nás v Brně čeká.
Během víkendu se na trati objeví celkem čtyři závodní série - Formule Renault 3.5, Eurocup Formule Renault 2.0, European Megane Trophy a Clio Cup.
Formule Renault 3.5
Jedná se o nejsilnější monoposty, které během víkendu závodí. Z této série přišla do Formule 1 taková jména jako Robert Kubica, Fernando Alonso, Sebastian Vettel či v neposlední řadě Jaime Alguersuari.
Během každého víkendu jsou na programu dva závody na 44 minut + 1 kolo, přičemž ke každému z nich se vztahuje kvalifikace, která se jede dopoledne před závodem.
Formule Renault 3.5 má za sebou letos už pět závodů. Úvodní dva hostil španělský Motorland Aragon, na kterém se před sezónou rovněž testovalo.
První závodní víkend se nesl ve znamení zatažené oblohy. Úvodní závod vyhrál Michail Alješin před Danielem Zampierim a Danielem Ricciardem, který nedokázal využít své pole position.
Nedělní závod vyhrál Estonec Sten Pentus z týmu Fortec, který se z vítězství radoval zejména díky skvěle zvolené strategii.
Druhý závodní víkend zavedl jezdce a týmy na slavný belgický okruh Spa-Francorchamps. V prvním závodě si druhé vítězství sezóny připsal Rus Michail Alješin. V triumfu mu nezabránily ani horečky, se kterými se během víkendu potýkal.
Na české barvy se štěstí usmálo ve druhém víkendovém závodě, kde se z vítězství radoval Esteban Guerrieri v barvách českého týmu I.S.R.
Jediný městský závod se jel v ulicích Monte Carla jako součást Velké ceny Monaka vozů Formule 1 a byl to Daniel Riccairdo, který vyhrál prestižní závod v ulicích monackého knížectví.
Do Brna ale jako lídr průběžného pořadí přijíždí vítěz dvou závodů Michail Alješin, který má desetibodový náskok na druhého Ricciarda. Jen bod za Ricciardem je Sten Pentus.
Ve Formuli Renault 3.5 nastupují také dva čeští závodníci - Jan Charouz a Filip Salaquarda. První jmenovaný nasbíral během dosavadního průběhu sezóny pět bodů, které jej řadí na sedmnáctou pozici. Testovací jezdec týmu Formule 1 Renault dokonce dojel ve druhém závodě na Motorlandu Aragon na druhém místě, jenže po přejímce mu byla stříbrná pozice odebrána kvůli tomu, že v jeho nádrži nezbylo požadované množství paliva.
Jeho krajan Filip Salaquarda je se třemi body o příčku za ním, tedy na osmnáctém místě.
Doufejme, že oba Češi využijí znalost domácí dráhy a ve čtvrtém podniku sezóny se jim zadaří.
Velkým lákadlem je pro jezdce fakt, že vítěz šampionátu bude mít možnost testovat vůz Formule 1 stáje Renault. Ten se divákům o víkendu tradičně představí a zatímco v prvních dvou podnicích to byl Belgičan Jerome d'Ambrosio, kdo s ním absolvoval exhibiční jízdy, na domácí půdě převezme tuto milou povinnost Jan Charouz.
Eurocup Formule Renault 2.0
Divákům se během brněnského závodu rovněž představí evropský šampionát dvoulitrové Formule Renault.
Jde o formulový šampionát pro závodníky, kteří poté míří do silnějších třiapůllitrových formulí Renault. Kalendář je totožný s tím, který má jeho silnější sestra Formule Renault 3.5 jen s tím rozdílem, že se nejelo v Monaku. Tam se podívali jen jezdci FR 3.5.
Do Eurocupu Formule Renault nesmí nastoupit jezdec, který se umístil mezi nejlepšími třemi v seriálu FIA Formule 2, Euroserii F3 nebo v kterémkoliv jiném poháru, kde se závodí s monoposty o objemu větším než 2 litry.
Během víkendu se jedou dva závody na 25 minut + 1 kolo.
Vítěz Eurocupu obdrží prémii ve výši 500 000 Euro, která mu zafinancuje následující sezónu ve Formuli Renault 3.5.
V průběžném hodnocení vede Estonec Kevin Korjus, který se ze čtyř doposud odjetých závodů radoval z vítězství hned ve třech případech. Jediným závodníkem, který jej zatím dokázal překonat, je Arthur Pic. Ten vyhrál první závod ve Spa-Francorchamps.
Suverenita Kevina Korjuse je jasně viditelná i z bodového náskoku, který má před druhým Lucianem Bachetou. Rozdíl mezi těmito dvěma závodníky je již 25 bodů (za vítězství se bere 15 bodů).
Za vedoucí dvojicí je ale bodový stav velmi vyrovnaný.
Na třetím místě je Jukka Honkavuori, který se s šestnácti body dělí o třetí místo s Danielem de Jongem. Jen o bod méně mají další tři závodníci - Arthur Pic, Hugo Valente a Genis Olivé.
Rovněž v slabší Formuli Renault 2.0 máme svá želízka v ohni. Jedním z nich je dvacetiletý Adam Kout, který s deseti body uzavírá první desítku.
Na paty mu ale šlapou André Negrao, Bart Hylkema a Karl Oscar Liiv, kteří mají jen o bod méně.
Druhým Čechem je Jakub Knoll. Oba jezdci nastupují v českém týmu Křenek Motorsport.
Eurocup Mégane Trophy
Třetí sérií, která odjede v Brně své dva závody, bude evropský pohár Mégane Trophy.
Pohár má během víkendu v plánu dva závody, které se jedou na 40 minut + 1 kolo. Během závodu je také jezdec povinen zajet do boxů, kde jej obsluhují maximálně čtyři mechanici.
Tento šampionát má za sebou hektický úvod sezóny. První závod ve Spa-Francorchamps totiž musel být kvůli špatně fungujícím světlům na startovní rovince zrušen.
Do nedělního závodu se tento problém podařilo odstranit a z vítězství se radoval Dimitri Enjalbert. Jelikož je to zatím jediný závod, který se odjel, je průběžné pořadí totožné s jeho výsledky. Vede tedy Dimitri Enjalbert před Nickym Catsburgem, který byl ve Spa-Francorchamps druhý, třetím Stefanem Cominim, čtvrtým Pierrem Thirietem a dvojnásobným obhájcem titulu amatérské kategorie Jeanem-Phillipem Madoniou, který uzavírá nejlepší pětici.
Clio Cup
Poslední sérií, která se na okruhu ukáže, je Renault Clio Cup. Jejich dvoulitrové motory o výkonu 205 koní z nich dělají pořádně živá autíčka. Zajímavé také je, že motor pochází ze sériové výroby a není nijak speciálně upraven. Stejné motory přitom používají i výše zmiňované Formule Renault 2.0.
Celá akce je uspořádána tak, aby víkend nebyl jen o závodech, ale i o zábavě a show. Právě o tu se starají například historické vozy Renault nebo monoposty Formule 1, které se během víkendu představují v několika desetiminutových jízdách. K vidění bude také přehlídka vozů Renault s jakýmkoliv datem výroby - od veteránů až po nejžhavější novinky.
V paddocku se nachází rovněž simulátor Formule 1, skákací hrad a spousta dalších atrakcí pro malé i velké návštěvníky.
Třešničkou na dortu je, že vstup na tuto akci je zcela zdarma. Stačí jen ukázat vstupenku, která vám umožní nejen vstup na kteroukoliv tribunu, ale také bezplatnou přepravu autobusem přímo na okruh či vstup do paddocku, kde jsou všechny výše popsané atrakce zpřístupněny. Vstupenka je volně ke stažení na stránkách www.renault.cz/wsr
Na závěr dovolte, abych Vás na tento podnik srdečně pozval, a doufám, že si během něj užijete spoustu zábavy a odnesete si krásný motoristický zážitek.