Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Barnhart: „Nastavení závodu by zkreslilo výsledky.“

Barnhart: „Nastavení závodu by zkreslilo výsledky.“

Sportovní ředitel obhajuje nezavedení pravidel po vzoru NASCAR.

Jakmile havarovali Mike Conway a Ryan Hunter-Reay byl sportovní ředitel IRL a hlavní traťový komisař závodu Brian Barnhart jedním z nejzaměstnanějších mužů. Protože se pořadí mezi jezdci přeházelo i po vyhlášení žluté fáze (Marco Andretti se propadl ze třetího na šesté místo!) bylo nutné závěr závodu přezkoumat a provést některé změny v pořadí „od zeleného stolu“. Co ale Barhnart odmítá, je zavedení pravidla Green-white-checkered jako u závodů NASCAR. V případě, že by závod měl být dojet pod žlutou vlajkou, „prodlužuje“ se závod do té chvíle, než je možné závod restartovat (zelená vlajka), při dalším protnutí cíle je lídrovi ukázána bílá vlajka indikující jedno kolo do konce, při dalším průjezdu cílem je máváno šachovnicovou vlajkou a závod končí.
„Když by po nehodě bylo potřeba dalších osm kol na odstranění trosek, tak to už je víc jak 15 extra mil,“ říká Barnhart pro IndyStar.com, „to zvedáte laťku. Už to není Indy 500, ale Indy 515.“ V takovém případě by většina jezdců, včetně vedoucího Franchittiho, přišla o své pozice, protože by musela do boxů pro palivo, nebo by jim došlo na trati. Barnhart si myslí, že by nebylo fér, když už je jednou závod vypsán na 500 mil, přidat několik dalších, protože týmy počítají s touto metou při kalkulaci, kolik paliva do vozů natankovat.
Nikdo si prý nepřeje víc, než on, aby závody byly dojížděny pod zelenou vlajkou a je velmi frustrující, že z posledních devíti pětistovek pět bylo dojeto pod žlutými vlajkami, včetně obou Franchittiho vítězství. Ale dlužno dodat, že případná adopce pravidla green-white-checkered tak, jak je v současné době aplikováno v NASCAR, by prodloužení závodu s největší pravděpodobností nezpůsobila, neboť NASCAR má ve svých pravidlech zakotveno, že jestliže je žlutá vlajka vyvěšena až po bílé vlajce, tedy v posledním kole závodu, pravidlo se neaplikuje a závod je dojet v pořadí, v jakém jsou vozy aktuálně na trati. Což je i situace z nedělního závodu, Franchitti krátce před Conwayovou nehodou protnul cílovou pásku a přestože Conway a Hunter-Reay ještě v posledním kole nebyli, tak lídr závodu ano a podle regulí NASCAR k žádnému prodlužování stejně dojít nemělo.
Po závodě čelil Barnhart kritice, že Franchittiho a ostatní jezdce, kteří šetřili palivo, nepotrestal penalizací, že jeli příliš pomalu. Franchitti byl pomalejší o 25 mil v hodině oproti svému obvyklému tempu. Objevil se názor, že za to Franchitti a ostatní měli být potrestáni černou vlajkou a penalizací průjezd boxy, protože jejich „rychlost“ se v danou chvíli stala nebezpečnou pro vozy, které měly v nádrži etanolu dost, a mohly jet naplno. Barnhart oponuje:
„Většinou používáte tempo lídra závodu jako metu. V tomto případě bylo lídrovo tempo pomalé tempo. Je to neobvyklá situace.“
Stížnosti se snesly i na ostatní jezdce, kteří se v době Conwayovi nehody doslova ploužili po dráze, Barnhart je ale brání:
„Od čtvrté zatáčky celou cílovou rovinku byla průměrná rychlost Marca Andrettiho 65 mil v hodině, což je rychlost zaváděcího vozu. Pravidla říkají, že můžete předjet jezdce, jen když zastaví na dráze, jezdec vám to máváním naznačí a oznámí svůj záměr skrz rádio, nebo když není schopen udržovat rychlost stanovenou pro žlutou fázi, což je rychlost zaváděcího vozu.“
Tím pádem Alex Lloyd, Scott Dixon a Danica Patrick neměli právo Andrettiho předjet. Stejně tak Romancini byl po závodě vrácen v pořadí před Simonu de Silvestro.