Texas se vrací v kalendáři na první místo po Indianapolis
Firestone 550K – před závodem
Jelikož finanční podmínky znemožnily konání závodu na míli dlouhém oválu v Milwaukee, což byl tradičně vždy první závod po pětistovce v Indianapolis, získává tento primát zpět ovál s vysokým klopením v texaském Fort Worth. Texas byl v závodech Indy Racing League prvním závodem hned týden po Indianapolis až do roku 2005, následující rok jej ovšem o tento primát připravila přírodní trať ve Watkins Glen, pak vypadlo Milwaukee z kalendáře CART a od roku 2007 se závod IRL v Milwaukee přesunul na první víkend po Indianapolis.
Texas Motor Speedway je jednou z tratí, která stála za růstem popularity IRL a IndyCar a naopak značila úpadek CARTu. Texas k úpadku CARTu přímo přispěl debaklem, ve který se závod CART na této trati proměnil v roce 2001. CART se poprvé od roku 1997 rozhodl na TMS uspořádat závod, ale během kvalifikace jezdci překračovali rychlost 225 mil v hodině, která byla na tomto klopení považovaná za relativně bezpečnou, jenže Paul Tracy a Tony Kanaan prolomili hranici 380 km/h (237,5 mil v hodině). Na jezdce působilo po většinu kola přetížení 5,5 g a po deseti kolech měli problémy vůbec udržet vědomí. CARTu se nepovedlo před závodem dostatečně zpomalit monoposty, závod byl zrušen a na základě mimosoudního vyrovnání musel CART majiteli tratě zaplatit odškodné, které výrazně přispělo k jeho bankrotu o dva roky později.
Naopak závody IRL na oválu otevřeném v roce 1997 byly vždy úspěšné. Texas byl nejen poctěn tím, že byl prvním závodem po pětistovce v Indianapolis, ale zároveň také hostil závody dva, přičemž v letech 1998-2004 byl druhý závod v Texasu zároveň závěrečným podnikem sezóny, který mnohdy rozhodoval o mistrovském titulu.
Texas je ovšem pro české fanoušky velmi „nepřátelským“ závodem. Byl to první podnik amerických formulí, který se jel pod umělým osvětlením a v noci se v Texasu jezdí pořád, což ovšem znamená nepříjemný časový posun, umocněný ještě tím, že Texas leží v středoamerickém časovém pásmu, takže posun je 7 hodin. Start závodu je v neděli v 2:45 ráno, což je ale alespoň o hodinu dříve, než tomu bylo loni, kdy závod začínal skoro ve čtyři ráno a končil někdy v půl šesté.
Šestadvacet vozů se postaví na start závodu, včetně obou pilotů týmu Sarah Fisher Racing, kteří nestartují pravidelně. Za Conwaye, jak jsme dnes informovali, zaskakuje u Dreyer & Reinbold Racing Scheckter, který je jedním ze čtyř jezdců, kteří v Texasu dokázali vyhrát a budou v neděli startovat. Kromě něj to jsou ještě Tony Kanaan (2004), Scott Dixon (2008) a trojnásobný vítěz Helio Castroneves (2004, 2006 a 2009). V počtu prvenství se Castroneves dělí s Hornishem Jr., který má na svém kontě také tři triumfy z Texasu.
Za pozornost stojí vítěz z Indianapolis Franchitti, který nasadí další z nepravidelných zbarvení vozu. Sice kryt motoru zůstane stejně červený, jak jsme zvyklý, ale předek a bočnice budou černé s králíčkem Energizerem.
Texas Motor Speedway
Délka trati: 1,5 míle, ovál
Délka závodu: 242 kol (550,62 km)
Klopení zatáček: 24°
Loňský vítěz: Helio Castroneves, Team Penske
Loňské pole position: Dario Franchitti, Target Chip Ganassi Racing
Nejrychlejší kolo: Kenny Bräck, Rahal Leterman Racing, 2001, CART FedEx Championship Series – 00:23.126 sec
Délka trati: 1,5 míle, ovál
Délka závodu: 242 kol (550,62 km)
Klopení zatáček: 24°
Loňský vítěz: Helio Castroneves, Team Penske
Loňské pole position: Dario Franchitti, Target Chip Ganassi Racing
Nejrychlejší kolo: Kenny Bräck, Rahal Leterman Racing, 2001, CART FedEx Championship Series – 00:23.126 sec
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 4. 6.
19:45 – 20:45 – 1. trénink
22:35 – 00:00 – Kvalifikace
Sobota 5. 6.
2:00 – 2:30 – 2. trénink
Neděle 6. 6.
2:45 – Start závodu Firestone 550
Pátek 4. 6.
19:45 – 20:45 – 1. trénink
22:35 – 00:00 – Kvalifikace
Sobota 5. 6.
2:00 – 2:30 – 2. trénink
Neděle 6. 6.
2:45 – Start závodu Firestone 550