Třetí Penskeho pilot ve Victory lane, Briscoe vyhrál Texas
Firestone 550K – Průběh a výsledky závodu
Ryan Briscoe se letos poprvé dočkal a po dvou vítězství Willa Powera v Brazílii a v St. Petersburgu a po vítězství Helia Castronevese v Alabamě je letos třetím pilotem Rogera Penskeho, který dokázal vyhrát závod. Briscoe to už velmi potřeboval, zatím se v sezóně spíš trápil. Morální vzpruhou bude určitě i pro Danicu Patrick druhé místo. Vítězi pětistovky v Indianapolis Franchittimu se v Texasu tolik nevedlo, ale přesto se dostal na první místo průběžného pořadí šampionátu a je prvním, kdo letos z čela sesadil Willa Powera.
Firestone 550K – Texas Motor Speedway
228 kol – 550 kilometrů
4 žluté fáze – celkem 36 kol
7 jezdců ve vedení – celkem 10 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Ryan Hunter-Reay – 24.2854 v 117. kole
228 kol – 550 kilometrů
4 žluté fáze – celkem 36 kol
7 jezdců ve vedení – celkem 10 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Ryan Hunter-Reay – 24.2854 v 117. kole
Start se na první pokus nepodařil, celé startovní pole bylo úhledně seřazeno v řadách po dvou, kromě prvního páru. Briscoe a Franchitti se nedokázali srovnat vedle sebe, Australan startující z prvního místa zkušenějšímu Franchittimu příliš poodjel a formace se jim rozpadla. Druhý pokus nebyl o moc lepší, ale startér tentokrát vozy do závodu pustil.
První stint měla nejlépe rozjetý Danica Patrick, jejíž vůz tentokrát pracoval ideálně a dokázala se prokousat až na čtvrté místo. Naopak Helio Castroneves ztrácel, propadal se až na deváté místo. Jak později přiznal, navíc jej trápilo nefungující rádio, což na oválu, kde je jezdec závislý na informacích od spottera je velmi nepříjemná komplikace.
S vozem se vyloženě trápil Justin Wilson, propadající se až na chvost pole. Zkusil zastavit u mechaniků na začátku okna pro první zastávky v boxech, aby mohli vůz patřičně přenastavit. Jenže stavět již ve 41. kole se neukázalo býti nejšťastnějším rozhodnutím. O čtyři kola později se na dráze objevily nečistoty a byla poprvé vyvěšena žlutá vlajka.
Pit stop se vůbec nepovedl mechanikům týmu Penske, zdálo se, že zřejmě hodlají navázat na své prachbídné výkony z minulého týdne ze závodu v Indianapolis, kdy především tým Willa Powera udělal fatální chybu a Australana vypustil na dráhu se zasunutou tankovací hadicí. Tentokrát to nebylo tak dramatické, ale Ryan Briscoe v boxech ztratil čtyři pozice. Na první místo se dostal Franchitti, následovaný Powerem, Patrick, Dixonem a Briscoe uzavíral první pětku.
Velké potíže měl Alex Lloyd, pohybující se v první desítce. Lloyd závodící poprvé v životě za umělého osvětlení neodhadl správně vzdálenost, zatočil do svého boxového stání pozdě a narazil do připravených pneumatik. Po pit stopu se propadl až na chvost startovního pole.
Restart přišel v 53. kole, Danica okamžitě zaútočila na Willa Powera, Briscoe hodlal co nejdříve získat ztracené pozice a od restartu útočil na Dixona. Jenže závodění jsme si moc neužili. V 57. kole se něco porouchalo na zavěšení vozu Takumy Sata a bývalý pilot Formule 1 opřel svou Dallaru o zeď.
Nový restart přišel v 67. kole, první desítka se seřadila v pořadí Franchitti, Power, Patrick, Dixon, Briscoe, Kanaan, Castroneves, Andretti, Wheldon a Viso. Trápení pokračovalo v případě Justina Wilsona. Brit během žluté fáze několikrát navštívil své mechaniky, kteří se snažili zlepšit nastavení vozu.
Druhá čtvrtina závodu přinesla těsné závodění bok po boku. Vozy v rychlostech přes 350 km/h dělilo doslova pár centimetrů. Briscoe měl evidentně dobré auto, dostal se na třetí místo a soupeřil bok po boku s Powerem. Slovní spojení: „Will inside, inside, still there.“ (Will na vnitřku, pořád je tam) mu bude znít ještě dlouho v uších, protože to od spottera poslouchal dobrou třetinu závodu. Po zastávkách fungoval maličko hůř vůz Danice Patrick. Kromě Briscoea si s ní poradil i Dixon, naopak přibližoval se jí zezadu Kanaan a zbytek pole. Dobře jeli i Scheckter, probojoval se na deváté místo, a také sedmý Viso.
99. kolo přineslo po Conwayově nehodě minulý týden v Indianapolis další nepěkné záběry. Ve druhé zatáčce narazila do zdi Simona de Silvestro. Náraz to ani nebyl nijak tvrdý, jenže celý pravý bok vozu se vzňal. Když vůz zastavil na vnitřku dráhy, byli u něj sice záchranáři během pár sekund, ale nejprve se jim nedařilo závodnici z vozu vytáhnout. I když celá scéna trvala jen pár sekund, tak vidět jezdce, kterak se nemůže dostat z vozu, který se čím dál více rozhořívá, není nikdy příjemné. De Silvestro vyvázla z nehody s lehce popálenou pravou rukou, protože během vylézání z vozu si na chvíli šáhla na hořící bočnici. Nicméně by ji to nemělo nikterak omezit v příštím závodě v Iowě. Po nehodě si pochvalovala zlepšení, kterého tým po včerejší kvalifikaci, kde skončili poslední, dosáhl. V závodě dokázala postoupit o více, jak deset pozic, jenže v 99. kole lehce přetáčivý vůz nezvládla.
Samotné čelo závodu se během zastávek v boxech nezměnilo. Problémy měl Hunter-Reay. Podobně jako předtím Lloyd i Hunter-Reay nemohl najít své boxové stání a zatočil do něj příliš pozdě. Po zastávkách v boxech mu tedy patřilo poslední místo z jezdců, kteří byli ve stejném kole, jako lídr závodu. Před ním byl Will Power. Po zastávkách v boxech byl sice druhý, ale pod vůz se dostala nějaká troska z předchozí havárie, Power musel do boxů. Tým díl vytáhl a poškozenou část Powerova vozu zalepil lepící páskou, nicméně Power měl před sebou těžký oříšek v podobě boje ze zadních pozic.
Na restart se jezdci seřadili v pořadí Franchitti, Briscoe, Dixon, Patrick, Kanaan, Wheldon, Viso, Castroneves, Scheckter a Andretti. Znovu se začalo závodit v 113. kole.
Texas Motor Speedway prokázala, proč je jednou z nejoblíbenějších tratí. Opět vozy dělily doslova centimetry a piloti závodili bok po boku, jak to jde jen tady a na Chicagoland Speedway. Velmi zaměstnaným mužem byl Tony Kanaan. Nejprve to na něj neúspěšně zkoušel Dan Wheldon. Když se mu to nepovedlo, vyzval Kanaana na souboj EJ Viso. Za zmínku stojí, že Alex Lloyd, mající problémy při prvních zastávkách v boxech, byl zpátky v první desítce.
Kanaan přišel o svou pozici, nicméně ne vlastní vinou. Když setřásl i Visa, pokusil se zaútočit na Danicu Patrick. Sjel si na vnitřek dráhy, jenže bohužel ona v tu samou chvíli udělala stejný manévr. Takže Kanaan musel sundat nohu z plynu a okamžitě se propadl na 9. místo. Její manévr neocenil jak Kanaan, tak Michael Andretti.
Ve 130. kole se povedlo Mariu Moraesovi nevídané – zařídit, aby se vždy usměvavý Helio Castroneves mračil. Castroneves měl problémy s rádiem, tak se držel na vnějšku dráhy. Pokusil se Moraese předjet, ale ten nedostal informaci od spottera, že má vedle sebe vůz. Sám přiznal, že se v danou chvíli místo na zrcátka soustředil na vůz před sebou a Castronevese natlačil na zeď. Pro oba to znamenalo konec v závodě. Jejich vozy se roztočili a sjížděli na trávu uvnitř dráhy, ale křižovaly stopu, kterou držel Bertrand Baguette. Ten neměl kam uhnout a musel zkusit projet mezi oběma neovladatelnými monoposty. Jenže levou přední částí zavadil o Castronevesův vůz, poškodil přední křídlo a především zavěšení levého předního kola, takže závod skončil i pro něj. Když Castronevesův a Moraesův vůz zastavili, vyskočil Helio z vozu jako čertík z krabičky a utíkal si to se svým mladším krajanem vyřídit. V rozhovoru pro televizi přiznal, že nemůže zopakovat v živém vysílání, co Moraesovi řekl.
Začalo předposlední kolo zastávek v boxech. Dixon a Briscoe si vyměnili místa na dráze. Problémy měli Andretti a Scheckter, kteří hodně ztratili. Tagliani a Power zůstali na trati snažíce se o alternativní palivovou strategii, proto jim také patřila první dvě místa v závodě, následoval je Franchitti a dále bylo pořadí: Dixon, Briscoe, Patrick, Viso, Wheldon, Kanaan a Mutoh.
Znovu se začalo závodit ve 139. kole. Franchittimu přestal ideálně fungovat vůz a Skot ztrácel jednu pozici za druhou. Naopak Tagliani, Power a Dixon poodjížděli, záhy se k nim připojil i Briscoe. Hunter-Reay se přes potíže, které v závodě měl, dokázal vrátit do první desítky. Při Briscoeově útoku na Dixona možná došlo k menšímu kontaktu kol. Australanův útok byl úspěšný a brzy začal znovu závodit bok po boku s Powerem. Dixon trochu ztratil a musel bojovat s Danicou Patrick. Franchitti se propadl až na 13. místo
Tagliani zahájil poslední zastávky v boxech ve 170. kole. Tým mu dal špatně signál k opuštění boxů, místo na vytažení palivové hadice reagoval hlavní mechanik na vytažení hadice se stlačeným vzduchem, který zvedá vůz při zastávce. Tagliani vyjel se zapojeným palivovým přívodem, ale naštěstí si nic z vybavení boxů neodvezl na dráhu. Pouze hadicí pořádně nafackoval mechanikovi, který měl její obsluhu na starost. Systém, který zabrání vozu odjet se zapojenou hadicí, IRL už velmi intenzivně vyvíjí skoro rok, ale prvního nasazení se dočká až ve Watkins Glen.
Power vydržel na dráze do 170. kola, než i on zamířil pro palivo. Ale i tak by potřeboval alespoň pět kol pod žlutou vlajkou, aby uspořil dost paliva. Z čela zajížděl první k mechanikům ve 188. kola v tu chvíli třetí Andretti, o kolo později následovaný Patrick a Briscoe vydržel na dráze ještě o kolo více.
Briscoe se sice vrátil do závodu jako vedoucí muž, ale Danica Patrick jej dokázala předjet. Jenže jakmile dostatečně Briscoe zahřál novou sadu pneumatik, zaútčil a své první místo si vzal zpět. Power musel vzadu bojovat o třetí místo s Andrettim a Dixonem a doufat v brzkou žlutou. Ta ale nepřicházela, tak 8 kol před koncem musel tankovat Tagliani a 5 kol před koncem také Power.
Briscoe si postupně na čele vybudoval skoro dvouvteřinový náskok a ten si až do projetí cílem udržel. Připsal si letos první vítězství. Dobrý výsledek zajela především stáj Andretti Autosport, ale pro ni to je nejspíš poslední závod v této sestavě. Ryan Hunter-Reay velmi pravděpodobně už v Iowě nenastoupí. Jeho zkušenosti budou chybět především ve třetí čtvrtině sezóny, která se jede na okruzích.
Letos si nasadil klobouk a zastřílel z koltů Ryan Briscoe
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
R.Briscoe | Team Penske |
02:04:47.1555
|
2.
|
D.Patrick | Andretti Autosport |
1.4629
|
3.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
2.3162
|
4.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
3.0770
|
5.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
7.5882
|
6.
|
T.Kanaan | Andretti Autosport |
8.0664
|
7.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
13.9390
|
8.
|
A.Lloyd | Dale Coyne Racing |
14.3084
|
9.
|
D.Wheldon | Panther Racing |
15.0859
|
10.
|
V.Meira | A.J.Foyt Enterprises |
15.8250
|
11.
|
E.Viso | KV Racing Technology |
18.8687
|
12.
|
H.Mutoh | Newman/Haas Racing |
23.0449
|
13.
|
T.Scheckter | Dreyer & Reinbold Racing |
1 kolo
|
14.
|
W.Power | Team Penske |
1 kolo
|
15.
|
S.Fisher | Sarah Fisher Racing |
1 kolo
|
16.
|
R.Matos | De Ferran Dragon Racing |
2 kola
|
17.
|
M.Romancini | Conquest Racing |
2 kola
|
18.
|
A.Tagliani | FAZZT Race Team |
3 kola
|
19.
|
J.Wilson | Dreyer & Reinbold Racing |
3 kola
|
20.
|
H.Castroneves | Team Penske |
Havárie
|
21.
|
M.Moraes | KV Racing Technology |
Havárie
|
22.
|
B.Baguette | Conquest Racing |
Havárie
|
23.
|
M.Duno | Dale Coyne Racing |
Porucha
|
24.
|
S.de Silvestro | HVM Racing |
Havárie
|
25.
|
T.Sato | KV Racing Technology |
Havárie
|
26.
|
J.Howard | Sarah Fisher Racing |
Porucha
|