Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak to bylo v Turecku mezi Hamiltonem a Buttonem

Jak to bylo v Turecku mezi Hamiltonem a Buttonem

Za vše zřejmě může nedorozumění při rádiové komunikaci.

McLaren podle zdrojů Autosportu nenařídil svým pilotům při Velké ceně Turecka držet pozice a dojet si pro jistý double, přestože rádiová komunikace s boxovou zídkou o nízkém stavu paliva v nádržích monopostů dala základ pro mnohé spekulace.

Najevo vyšla skutečnost, že poté co byli oba piloti požádáni o šetření paliva ve svých nádržích, dostal Lewis Hamilton od týmu ujištění, že ho za ním jedoucí týmový kolega Jenson Button nebude atakovat.

McLaren: "Lewisi, musíme šetřit palivo. Oba vozy jsou na stejném režimu."
Hamilton: "Jenson na mě tlačí, chlapi."
McLaren: "Rozumíme, Lewisi."
Hamilton: "Pokud zpomalím, předjede mě Jenson, nebo ne?"
McLaren: "Ne, Lewisi, ne."

Následoval však předjížděcí manévr, který Hamiltona podle jeho vlastních slov velmi překvapil.

Podle Autosportu za celou záležitost může nedorozumění při rádiové komunikaci s boxovou zídkou.

Že mají oba monoposty týmu zvýšenou spotřebu si McLaren údajně všiml již v desátém kole závodu a oba vozy byly instruovány k postupnému šetření paliva nastavováním parametrů motoru.

Ihned po kolizi red bullů ve čtyřicátém kole dostaly oba vozy instrukci k přejití do maximálního úsporného módu, který se ovšem netýká jen nastavení motoru, ale i úsporné jízdy z pohledu pilota.

Jezdci navíc dostali informaci, aby si dávali pozor v zatáčce číslo osm, kde kvůli vysokým přetížením hrozil potenciální problém s pravou přední pneumatikou.

Zpráva, kterou Hamilton dostal od závodního inženýra Phila Prewa, byla podle zdrojů pouze osobním úsudkem postaveným na skutečnosti, že oba piloti jedou v maximálním šetřícím režimu.

Žádná komunikace ohledně držení pozic prý nepřišla a jediná zpráva, kterou Button do sluchátek dostal, byla informace o nutnosti šetření paliva a pneumatik.

Hamilton ujištěn zprávou z boxové zídky svou "úspornou proceduru" přehnal, zatáčku číslo osm projel velmi poklidně (jenom v této jediné zatáčce ztratil naráz tři čtvrtě sekundy) a Button se snadno dostal do pozice, kdy zaútočil na překvapeného kolegu.

Hamilton, jehož čas v kritickém kole byl o 2,5s pomalejší, než zajížděl do té doby, se do čela po dramatickém souboji vrátil hned vzápětí, avšak po závodě na jeho tváři byla vidět jistá zahořklost.

Zdroje z týmu prý vyvrátily i spekulace, že příkaz k šetření paliva a pneumatik je kódovaným vzkazem pro piloty, aby drželi své pozice. Důkaz měl McLaren poskytnou hned po závodě - v nádrži Hamiltona zůstalo paliva na méně než jedno kolo a u Buttona jen o trochu více.