Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vyhraje v Iowě někdo jiný, než jezdec z Británie?

Vyhraje v Iowě někdo jiný, než jezdec z Británie?

Iowa Corn Indy 250 – před závodem

Ať závod IndyCar v Iowě vypadal jakkoliv, vždycky měl jedno společné. Vyhrál jezdec z Britských ostrovů. A když startoval, tak vyhrál Dario Franchitti. Závod byl do kalendáře zařazen poprvé v roce 2007 a úvodní podnik Franchitti vyhrál. V roce 2008 startoval v NASCAR, tak jej ve Victory lane zastoupil jiný Brit – Dan Wheldon. Loni se do sedačky Dallary Franchitti vrátil a připsal si svůj druhý triumf na krátkém oválu u města Newton v Iowě.
Spolu s minulým závodem na Texas Motor Speedway je Iowa jedním z příkladů úspěšného hledání nových trhů, na kterých byla původní Indy Racing League Tonyho George v podstatě postavena. Během uplynulých let navštívila Indy Racing League a následně IndyCar spoustu nově otevřených tratí, na kterých se více či méně úspěšně usazovala. Zatímco okruhy jako Pikes Peak International Raceway, Walt Disney World Speedway či Nashville Superspeedway se v kalendáři ohřály jen pár let, tak Texas se stal perlou IRL/IndyCar. Iowu bychom mohli charakterizovat jako „malý, ale úspěšný podnik“.
Malý není jen ovál co do délky dráhy, ale také co do kapacity tribun. Ty pojmou jen 30 000 diváků, ale IndyCar je vždy dokázala vyprodat (pro srovnání, letos na závod v Kansasu přišlo jen 15 000 lidí) a ještě se přistavovaly mobilní tribuny! Trochu ji to usnadňuje fakt, že v celém státě Iowa je závod IndyCar společně se závodem NASCAR Nationwide Series největším sportovním podnikem. Byť krátká dráha nepřinesla v předešlých sezónách nejzajímavější podniky sezóny, světlou výjimkou ale byl velmi zajímavý loňský podnik, skvěle uspořádané závody a především komerční úspěch v regionu vynesly pořadatelům prodloužení smlouvy o pořádání závodu o dva další roky.
Motoristické závody v Iowě nemají příliš velkou tradici. Sice se série AAA, přímý předchůdce dnešní IndyCar, do zemědělského státu podívala v letech 1915, ale pak následovala více jak devadesát let dlouhá přestávka, než se motorismus do Iowy vrátil.
Za tratí v Iowě stojí dvě významná jména. Podílelo se na ní autorské duo Rusty Wallace a Paxton Waters. Wallace byl úspěšným závodníkem NASCAR a při konfiguraci dráhy zvolil podobný vzhled, jaký má ovál v Richmondu, což byla jeho nejoblíbenější trať. Paxton Waters stál mimo jiné za vznikem oválů v Kalifornii (dnes Auto Club Speedway), Pikes Peak a Las Vegas Motor Speedway.
První podnik velmi poznamenala nevhodná směs pneumatik, kterou přivezl Firestone. Závod se změnil v hromadné crashtesty. Závodit se dalo jen v závodní stopě, jakékoliv vyjetí mimo znamenalo kontakt se zdí. V roce 2008 už Firestone přivezl lepší směs a loni se v Iowě opravdu závodilo. I tak jsme viděli 7 žlutých fází a je otázkou, jak bude závod vypadat letos, když má nastoupit 25 jezdců.
Nově zbarvený monopost si do Iowy přivezl Ryan Hunter-Reay, pro kterého se podařilo sehnat sponzorský příspěvek od společnosti Ethanol, výrobce ekologického paliva. Dřív tato značka poháněla vozy IndyCar a sponzorovala Hunter-Reaye u Rahal Letterman Racing, ale když přešla série na palivo brazilské společnosti Apex Brazil, uzavřela společnost kohoutky. Jenže Iowa je jejím domácím závodem, takže spolupráce s Andretti Autosport na jeden závod byla nasnadě.
Mírné změny designu se dočkal vůz #24 Dreyer & Reinbold Racing, tentokrát pilotovaný Američanem Grahamem Rahalem. Na modrých bočnicích se nyní objevily žluté „plameny“, což designu vozu velmi prospělo. Rahal má místo jisté jen pro Iowu, tým sice prohlásil, že hledá možnost, jak ho posadit do auta ve více závodech, ale je tu také prohlášení Paula Tracyho, které učinil včera na Twitteru. Tracy říká, že pojede příští závod ve Watkins Glen, ale nebude to u týmu KV Racing, se kterým startoval v Indianapolis, a za který pojede v Torontu a Edmontonu. Podrobnosti budou zveřejněny v následujícím týdnu.
V Iowě byl celý program IndyCar vtěsnán do dvou dnů a především v sobotu je na dráze opravdu plno. Iowa je společně se St. Petersburgem jediným podnikem, kde se setkávají všechny oficiální juniorské série. Kromě IndyLights tento víkend v Iowě závodí i série Star Mazda a US F2000. Takže v sobotu se diváci v Iowě mohou těšit na dva tréninky a kvalifikaci IndyCar, trénink, kvalifikaci a závod Indy Lights, kvalifikaci a závod Star Mazda a kvalifikaci a závod US F2000.
Iowa Speedway
Délka trati: 0,875 míle, ovál
Klopení zatáček: 12-14 stupňů
Délka závodu: 250 kol (218,75 míle)
Loňský vítěz: Dario Franchitti (Target Chip Ganassi Racing)
Loňské pole position: Helio Castroneves (Team Penske) – kvalifikace zrušena, startoval z prvního místa jako jezdec vozu s největším počtem bodů v šampionátu
Nejrychlejší kolo: Ryan Briscoe (Team Penske), IndyCar Series 2008, 00:17.4908
Časový harmonogram (SELČ)
Sobota 19. 6.
17:00 – 18:00 1. trénink
20:10 – 21:10 2. trénink
23:00 – 00:55 Kvalifikace
Neděle 20. 6.
20:30 – Start závodu Iowa Corn Indy 250  
Nový monopost Ryana Hunter-Reaye