Ferrari je naštvané, závod byl prý zmanipulovaný
Ostatní týmy nesouhlasí, Ferrari podle nich zkrátka mělo smůlu.
Ferrari po letošní Velké ceně Evropy zuří. Závod byl podle něj ovlivněn pozdním rozhodnutím sportovních komisařů a duch sportovních pravidel tak dostal velkou ránu.
Inkriminovaným incidentem bylo předjetí safety caru v podání Lewise Hamiltona. To se odehrálo přímo před očima Fernanda Alonsa, který následně o této situaci uvědomil svůj tým.
Hamiltonovým počinem se následně začali zabývat sportovní komisaři, kteří Britovi později udělili penalizaci průjezdu boxy. Jenže za tu dobu si Hamilton stačil vyjet takový náskok, aby se po odpykání trestu vrátil zase zpátky na své druhé místo.
Ferrari vadí, že Hamilton, který pravidla porušil a safety car předjel, skončil druhý, zatímco Alonso pravidla dodržel a nakonec skončil až devátý (po dalších penalizacích osmý).
Po skončení závodu tým ve svém prohlášení uvedl: "Skandál, to je názor mnoha fanoušků a zaměstnanců, kteří se na tom shodují. Nelze jinak popsat to, co se stalo během Velké ceny Evropy.
Způsob, jakým byl závod a incidenty vedeny, vyvolává hrozbu, že by Formule 1 zase mohla ztratit něco ze své důvěryhodnosti, protože byla sledována po celém světě."
Sám Fernando Alonso byl po závodě hodně naštvaný a dokonce řekl, že evropská velká cena byla rozhonutím komisařů zmanipulována.
"Je to škoda, ne pro nás, protože takové je závodění, ale pro všechny fanoušky, kteří sem přišli, aby viděli zmanipulovaný závod," řekl Alonso španělské televizi.
"Vedli jsme si dobře, po dobrém startu jsme byli třetí. Pak vyjel safety car, což pro nás nebylo moc dobré, ale Hamilton safety car předjel, to jsem nikdy předtím neviděl, předjíždět medical car pod žlutými vlajkami. Byli jsme od sebe metr a on dojel druhý a já devátý.
V tomhle závodě jsem měl skončit druhý. Kvůli safety caru bych měl dojet tam, kde jsem dojel, devátý, ale Hamilton měl být osmý. Jenže když uděláte to, co je normální, tedy respektujete pravidla, dojedete devátí, a ten, kdo je nerespektuje, skončí druhý."
Zástupci ostatních týmů ale tuto situaci vidí jinak. Například šéf Red Bullu Christian Horner ohledně Alonsových kometářů o zmanipulovaném závodě řekl:
"To si nemyslím. Myslím, že pravidla safety caru zrovna moc nenahrály Ferrari do karet a McLaren si s tím poradil možná trochu drze, ale dostal za to penalizaci.
Zjevně jim to moc neuškodilo, ale tam už šlo o to, jak se to vyvinulo. Nemyslím si, že to bylo zmanipulované. FIA se jen musí do budoucna na pravidla safety caru podívat."
Technický ředitel Lotusu Mike Gascoyne dodal: "Myslím, že od té doby, co jsme začali měnit pravidla safety caru, tak pokaždé, když něco změníte, vzniknou všechny tyhle scénáře, a já myslím, že k tomu tady zkrátka došlo.
Charlie (Whiting, ředitel závodů FIA) se snaží dělat svou práci podle toho, jak to vidí, rozhoduje se podle toho, jak to vidí, a má stejně obtížnou práci, jako všichni ostatní."
Šéf McLarenu Martin Whitmarsh se nechal slyšet, že nechápe, proč byl Alonso tak naštvaný. Hamilton byl po zásluze potrestán a penalizace byla výsledkem obvyklých postupů FIA.
"Podívejte se na ten incident samotný, je velmi, velmi těžké vyhnout se tomu, co se stalo. Takové záležitosti jdou vždycky ke komisařům. Ti učiní rozhodnutí. To je docela normální podle mých zkušeností z automobilového závodění, ale Fernando má možná jiné zkušenosti."
Jenže Alonso ani Ferrari svůj názor nemění a nadále jsou z výsledku naštvaní.
"Nevím, jaká by penalizace měla být," řekl Alonso. "V tom kole, kdy vyjel safety car, jsem byl jeden metr za Hamiltonem. On dojel druhý, já osmý. Já jsem pravidla respektoval, on ne. To je můj názor. To bylo poprvé, co jsem někoho viděl předjet safety car."
Šéf Ferrari Stefano Domenicali se nejprve snažil umírnit zlobu svého týmu a Alonsova slova o zmanipulovaném závodu omlouval tím, že krátce po závodě byl nejvíce naštvaný a cloumaly s ním emoce. Sám se snažil od emocí své komentáře maximálně oprostit.
Co se samotné situace týče, na ní názor nezměnil: "Podle mě je potřeba hodnotit sankce s ohledem na dobu rozhodnutí a to, jak se závod vyvíjí. To jsou důležité záležitosti.
Když se zpětně podíváte na analýzu závodu, je jasné, že jste zvýhodněni tím, že jste nerespektovali pravidla, protože máte ve výsledku víc bodů. To z mého pohledu na princip sportovních regulí není správné a musíme na tom zapracovat."
Prezident Ferrari Luca di Montezemolo se do situace opřel tvrdě a řekl, že by mohla do budoucna vytvořit nebezpečný precedens.
"Výsledek včerejšího závodu byl zkreslen. Ferrari, které ukázalo, že bylo ve Velké ceně Evropy konkurenceschopné, zaplatilo za to, že až příliš dodržovalo pravidla.
Mezitím ti, kdo je nerespektovali, byli sportovními komisaři penalizováni způsobem, který nebyl tak vážný, jako poškození, které utrpěli ti, co pravidla respektovali.
Tohle je velmi vážná a nepřijatelná událost, která vytváří nebezpečný precedens, který vrhá stín na věrohodnost Formule 1.
Jsme si jistí, že FIA plně zanalyzuje to, k čemu došlo a na základě toho učiní nezbytná rozhodnutí. Ferrari to bude se zájmem sledovat."