Jak to bylo doopravdy s přilbou Jensona Buttona?
Jenson neplánoval návštěvu boxů za účelem výměny helmy.
Během Grand Prix Německa jsme mohli být znovu a znovu svědky zajímavé situace. Pilot stáje British American Racing Jenson Button si vysloužil pozornost televizních kamer. Při jízdě po rovinkách si totiž přidržoval levou rukou helmu a svůj BAR006 tak řídil pouze pravačkou.
Pohled do boxů, kde mechanici zkoušeli manipulovat s náhradní helmou, vyvolával dojem, že je na vině uvolněný vizor, který by bez přidržování odletěl . To by samozřejmě pro jezdce znamenalo nemalé problémy. Jak se však podařilo reportérům serveru GP2004 zjistit, bylo vše tak trochu jinak.
"To co Jenson dělal bylo díky televizi jistě středem pozornosti," uvedl tiskový mluvčí společnosti Bell Helmets, která vyrobila Jensonovu přilbu.
"Bez možnosti komunikovat s Jensonem, který na trati urputně bojoval, se dalo vydedukovat mnohé. V rozporu s tím, co si mnozí lidé, díky tomu co viděli v televizi, mysleli, jsme neměli ani nejmenší pochybnost o tom, že by se mělo jednat o problém s vizorem. Je to revoluční systém, který byl úspěšně testován. Během nehod Felipe Massy v Kanadě a Jarna Trulliho v Silverstone zůstal vizor pevně zavřený a jeho pevnost udělala dojem.
Jenson nám řekl, že si utáhl řemínek tak jako obvykle. Je namístě připomenout, že součástí systému upevnění helmy je i řemínek, který je zabezpečen dvojitou smyčkou. Tento systém se nezměnil již patnáct let a je velmi podobný u všech výrobců. S každým zlepšením je tento systém znovu testován. Je všeobecně považován za nejbezpečnější upevnění.
Předpokládáme, že vibrace způsobované jízdou měly za následek povolení řemínku. Za normálních okolností by nebyl pro Jensona problém řemínek znovu utáhnout, ale podle všeho to vzhledem k pozici zařízení HANS, které spočívá na jezdcových ramenou, nebylo možné, protože se k řemínku nemohl dostat."
Plánoval tedy tým nebo Jenson návštěvu mechaniků za účelem přitažení nebo výměny helmy?
"Ani náhodou," byla odpověď samotného Jensona. Button podstoupil souboj s Fernandem Alonsem a pokud by nestartoval až ze třináctého místa, mohl zaútočit i na Michaela Schumachera.
"Odpor vzduchu zvedal Jensonovu helmu a řemínek tlačil na jeho ohryzek," uvedl tiskový mluvčí Bell Helmets.
"Nebyl tak v příliš pohodlné pozici. Jenson se snažil tlačit helmu dolů a omezit tak její nadzvedávání. Problém byl způsoben uvolněným řemínkem, který se nedal znovu přitáhnout. Něco podobného se nikdy předtím nestalo a my uděláme vše proto, aby se to již nikdy neopakovalo."