Marc VDS opouští automobilové závody
Významný účastník závodů sportovních vozů končí po závodě ELMS.
Krátce po dlouho očekávaném triumfu v 24 hodin ve Spa stáj nejprve oznámila odchod Base Leinderse v souvislosti s chystanými změnami ve struktuře belgického týmu. Ty měly spočívat ve sblížení nezávislých jednotek operujících v automobilových a motocyklových závodech. Na konci července učiněné oznámení zároveň naznačilo zveřejnění změn v polovině září, k nimž však nakonec nedošlo.
Teprve v úterý 6. října oznámil majitel a prezident belgické stáje Marc VDS, Marc Van der Straten, další informace o budoucnosti belgické stáje. Posledním vystoupením v automobilových závodech bude závěrečný závod ELMS v Estorilu. Aktivity v motocyklových závodech budou pokračovat i nadále.
Jedním z důvodů odchodu jsou výdaje na provoz, přestože si je Van der Straten vědom finanční náročnosti v bojích na vrcholu ve vysoce konkurenčním prostředí třídy GT3. Majitel týmu z Gosselies uvádí bezmála dvojnásobný nárůst nákladů oproti začátkům v roce 2009.
Jenže 67letý Belgičan uvádí i vyprchání vášně pro motorsport, ale také ztrátu důvěry a rodinné atmosféry v týmu. „Jsem rozladěn z nedostatku profesionality některých lidí, které jsem špatně vybral pro klíčové pozice v týmu. Mám už dost těch, jejichž jediným cílem je finanční ohrožení našeho podnikání, dokonce až do stadia bankrotu.“
Tvrdá slova zazněla i na adresu pořadatelů z SRO: „Nelze zapomenout na letošní nádherné vítězství s BMW Z4 GT3 v 24 hodin ve Spa, ale nebude mít pokračování. Jak mohu souhlasit s nátlakem účasti v celém šampionátu, když mám právo závodit v tomto jediném podniku? Muž, jenž se zde nenarodil, mi bude říkat co mohu dělat doma v Belgii!“
Rozhořčení Van der Stratena míří na požadavek Stéphane Ratela oznámený v druhé polovině září na Nürburgringu. SRO chce v příštím roce při účasti výrobce s vozem obsazeným profesionální posádkou povinnost nasadit minimálně dvě auta jednoho modelu (alespoň jeden v PRO) v celém seriálu BGTS. Právě belgická stáj byla zmiňována jako dlouholetý partner BMW v souvislosti s nasazením nového M6 GT3, takže by tuto podmínku musel splnit případně jiný zájemce.
Po odchodu týmu Hexis v roce 2013 kvůli ukončení podpory titulárního sponzora tak přichází závody GT o dalšího významného hráče. Tým, jenž se pyšní titulem nejlepší profesionální stáje v BES v roce 2013, dvakrát skončil na podiu v závodě 24 hodin na Nürburgringu a letos triumfem ve Spa, byl zároveň neodmyslitelným rivalem další belgické stáje týmu WRT.
Foto: Tomáš Krejčík
Momentka z loňské belgické 24 hodinovky. V ní svedl tým vyrovnanou bitvu s rivaly z týmu WRT, jenž vyústila po celodenním snažení v rozdílu pouhých sedmi vteřin na vítězné audi! Letos se však fanoušci oblíbené balegické stáje dočkali.