V zákulisí to vře
Konečný termín se blíží, giganti tahají čas
V nejbližších měsících budeme svědky rozehrání nového souboje o titul mistra světa F1, ale zároveň se i, v mnoha ohledech, má uzavřít hra o budoucnost celého tohoto sportu. Řeč je samozřejmě o roce 2021 a celé následující éře. Má to být éra podle představ nového majitele F1, americké mediální společnosti Liberty Media. Ale ta samozřejmě potřebuje souhlas FIA a zároveň přesvědčit týmy a jejich vlastníky, aby zůstali ve F1 a v byznysu.
Je nejvyšší čas, ale už nejenom z hlediska logiky a zdravého rozumu, aby všichni zúčastnění i noví zájemci měli dostatek času připravit se. Blíží se konečný termín. Chase Carey, jako generální ředitel formule 1, se ve věcech týkajících se roku 2021 a následujících nemusí obracet na Strategickou skupinu F1, ani na Komisi F1, neboť existence těchto orgánů je dána současnými smlouvami, jejichž platnost vyprší koncem roku 2020. Stále je tu ale nejvyšší instance, FIA a její Světová rada, která neodsouhlasí velkou změnu pravidel, technických ani sportovních, pokud do začátku roku, v němž má změna začít platit, nezbývá minimálně rok a půl.
Pokud tedy Carey chce prosadit velké věci, jakými jsou rozpočtový strop, jiné dělení příjmů, nová podoba vozů, musí tak učinit do 30. června tohoto roku. Německý auto motor und sport informuje, že podle jeho informací již vedení F1 dochází trpělivost. Carey totiž nabyl přesvědčení, že tři velké týmy, které ze současného nastavení finančních toků nejvíce profitují, se snaží v první řadě natahovat čas, dosáhnout zachování status quo a následně připustit pouze co nejmenší změny. Stále ale nechce jít do otevřené války s Ferrari, Mercedesem a Red Bullem.
Právě Mercedes a Ferrari měly přijít s novým návrhem na zvýšení rozpočtového stropu ze 150 na 200 milionů amerických dolarů. Strop přitom nezahrnuje vše, mimo jsou například náklady na motory i platy jezdců, takže velké týmy by zůstaly mimo dosah současného středu pole.
Carey ale odpověděl protinávrhem: konečné číslo má být 135 milionů! Platí, že by se k tomuto číslu dospělo postupně, aby velká trojka nemusela masově propouštět zaměstnance. V roce 2021 by tedy strop byl 185 milionů, v roce 2022 160 milionů a v roce 2023 konečně 135 milionů dolarů, což už je na úrovni současného rozpočtu týmu středu pole. Pokud ale budou mít současné středně velké týmy reálnou šanci, že se v budoucnu pustí do boje s Ferrari, budou se jim mnohem snadněji hledat sponzoři. Počínaje rokem 2021 by měly také dostávat větší podíl z koláče společných příjmů, takže by své rozpočty mohly ještě navýšit a následně už být konkurenceschopné i ziskové.