Pořadatelé závodů společně kritizují Liberty Media
Méně diváků a závod v Miami zdarma?
FOPA patří mezi méně známé zkratky ze světa F1. Jedná se o Asociaci pořadatelů velkých cen (Formula One Promoters Association) a méně známá je i kvůli tomu, že nemá ve zvyku vydávat tiskové zprávy a pořadatelům se nikdy nepodařilo dosáhnout významnějšího sjednocení. Před rokem si Chase Carey vyžádal její souhlas, než začal vyjednávat se zájemcem o pořádání VC Vietnamu. Na začátku hybridní éry vyjádřila obavy některých pořadatelů z nehlučnosti nových motorů, ale žádné konkrétní kroky. Až dosud.
FOPA vydala oficiální stanovisko, ve kterém jsou tři body, kriticky zaměřené vůči současným majitelům F1. Problémem jsou vyhlídka na definitivní přesun televizních přenosů na placené kanály i nové kontrakty, které letos potřebuje vyjednat pět pořadatelů (Velká Británie, Itálie, Španělsko, Německo a Mexiko), přičemž ani jeden z nich nedostal tak dobrou nabídku jako potenciální budoucí pořadatel VC Miami.
1. Není v dlouhodobém zájmu F1, aby fanoušci přicházeli o volný přístup k obsahu a vysílání.
2. Nové iniciativy F1 jsou nejasné a implementují se bez účasti pořadatele.
3. Nové závody by neměly do kalendáře přibývat na úkor již existujících podniků. Asociaci se přitom líbí alternativní obchodní model, který byl nabídnut zamýšleným novým lokalitám.
Kritickou zprávu podepsali zástupci 16 členů FOPA. Nikde se to nedá dohledat, ale má se za to, že členy asociace nejsou Japonsko, Rusko, Čína, Abú Zabí a Bahrajn.
První bod poukazuje na logickou obavu, že zatímco F1 jako taková možná dokáže finančně vytěžit z menšího množství lépe platících diváků, pro okruhy to znamená pouze méně prodaných lístků.
Druhý bod se zdá být hodně obecný, nebo možná poukazuje na to, že od dob Bernieho Ecclestonea se toho zas tak moc nezměnilo.
Třetí bod se týká výše zmíněného Miami. Vedení F1 tak velmi chce závod v ulicích jednoho ze čtyř ikonických amerických velkoměst, že místo poplatku za právo uspořádat závod zařazený do MS F1 je ochotno souhlasit i s dohodou o podílu na zisku. Pořadatel by pak nejspíš nic neriskoval. Náklady by zaplatilo město a pokud by pak byl zisk vysoký, dostal by z něj dobrý podíl. Pokud by byl nízký nebo žádný, Liberty by inkasovalo pouze symbolickou částku.
Rozdělení rizika ztrátového podniku a nový obchodní model přitom již déle ve svých prohlášeních skloňují Hockenheimring i Silverstone, jenže Liberty nikomu jinému takovou smlouvu nenabídlo. Majitelům F1 a týmů přitom do rozpočtu významně přispívá 20 pořadatelů, Monako jako jediné platí spíše symbolický poplatek.