McLaren chce tajné hlasování
Byla by to ostuda, tvrdí Red Bull.
Ředitel McLaren mediálně tlačí na F1 a FIA, aby zavedla tajné hlasování na půdě Komise F1. Požadavek může a nemusí souviset s tím, že AlphaTauri podpořilo Red Bull (a Ferrari) při zablokování návrhu na udělování sportovních trestů za porušení pravidel rozpočtového stropu, který F1 zavedla tento rok. Za jeho porušení tak prozatím hrozí pouze finanční postihy. Zak Brown mluvil obecně o problému koncentrace politické moci v rukou továrních týmů.
"Vzestup aliancí dosáhl nezdravou úroveň," upozornil Brown. "Není v zájmu soutěžení, aby dva nebo tři konkurenti sdíleli části vozu a v návaznosti na to uzavírali i strategická partnerství. Jedna z věcí, kterými se F1 má zásadně odlišovat od jiných šampionátů, je konkurence konstruktérů.
Nechci, aby F1 přišla o malé týmy, ale vytváření takových aliancí naklání misku vah a škodí konkurenceschopnosti pole. Potřebujeme změny, které asi nepřijdou rychle, ale o to víc potřebujeme, aby procházela správná rozhodnutí, aby nebyla blokována a zpomalována na každém kroku.
V současnosti může o důležitých věcech rozhodovat menšina, ne většina a některé týmy přenechávají své hlasovací právo vůdci aliance. Nastaly i situace, kdy přidružený tým hlasoval evidentně ve svůj neprospěch, aby vyhověl svému vedoucímu partnerovi. Takto se sport nedělá, takto nejsou fanoušci na prvním místě. Pokud se s tím má něco udělat, musí se vždy hlasovat tajně. Možná se tím nevyřeší všechno, ale někde musíme začít."
Ne zcela nezávislých týmů není v poli celkem málo, ačkoli přiznat to nechce ani jeden. AlphaTauri má stejného majitele jako Red Bull Racing. Haas zrovna stěhuje část svého týmu do areálu Ferrari v Maranellu a Alfa Romeo má na Ferrari vazby skrz mateřský koncern Stellantis. Aston Martin pracuje ve větrném tunelu Mercedesu. Williams končí s výrobou vlastních převodovek a začíná nakupovat od Mercedesu, takže i zde se vazby prohlubují. Mimo vzorce tak zůstávají pouze dva týmy. Alpine je továrním týmem, ale bez zákazníka. McLaren je zákazníkem, který prý ale má s Mercedesem pouze prostou smlouvu na dodávku motorů.
Kráčí F1 cestou DTM? Foto: Red Bull
"Je vidět, že Toro Rosso (AlphaTauri) hlasuje jako Red Bull a Haas se drží Ferrari," souhlasí šéf Mercedesu, Toto Wolff. "My jsme nikdy nikoho neovlivňovali. Pouze v otázkách pohonných jednotek je přirozené, že týmy koordinují svůj postup. Tajné hlasování je dobrý nápad. Skutečně pochybuji, že Franz (Tost, šéf AlphaTauri) nedostává před hlasováním instrukce, stejně jako Günter (Steiner, šéf Haasu)."
"Je normální, že spolu mluvíme a radíme se, jak bychom měli hlasovat," brání se Steiner. "Ale nikdo mi nedává pistoli k hlavě a nenutí mě. Nevím, čemu by tajné hlasování pomohlo, beztak budeme vždy hlasovat tak, jak to bude pro nás nejlepší."
"Máme říct, že se chceme skrývat za tajné hlasování? To by byla ostuda," míní šéf Red Bullu, Christian Horner. "Ale týmy mají právo požádat o to."
"Podporujeme to," řekl za Ferrari jeho sportovní ředitel, Laurent Mekies. "Když se tým necítí před hlasováním pohodlně, může zvednout ruku a požádat o tajné hlasování. Takový mechanismus už přece máme."
Zdroj: Motorsport, Racer, úvodní foto: McLaren