FIA připravila balík novinek
Důležitější sprinty, konec pneumatik z Q2.
Formule 1, Mezinárodní automobilová federace a šéfové deseti týmů se krátce před začátkem sezony dohodli na několika změnách, které se dotknou již letošního šampionátu.
FIA oznámila, že i letos se pojedou tři sprinterské sobotní závody. Dlouho se mluvilo o šesti, jenže některé bohatší týmy trvaly na tom, že chtějí navýšit rozpočtový strop kvůli opravám případných havárií. Stáje, kterým nízký rozpočtový strop hraje do karet, byly proti. Kompromisem je, že počet sprintů i odškodné za případné sobotní havárie zůstanou stejné jako loni.
Letos však bude oficiálním držitelem pole position jezdec, který o víkendu se sobotním sprintem vyhraje páteční kvalifikaci. Na jedné straně to dává smysl, jelikož pole position má mít jezdec nejrychlejší na jedno kolo, na druhé straně bude divné odlišovat držitele pole position a prvního na startu, jelikož v neděli se bude do velké ceny nadále startovat podle pořadí z cíle sobotního sprintu. Novinkou je i větší bodová nadílka. Body dostane prvních osm jezdců v cíli, přičemž první jezdec dostane osm bodů, druhý sedm a tak dále. Sprinty budou na okruzích Imola, Red Bull Ring a Interlagos.
Změnilo se také bodování závodu, který musel být zkrácen. Samozřejmě se jedná o ujištění promotérů velkých cen (a také fanoušků), že loňské Spa-Francorchamps se nebude opakovat. Aby se vůbec udělily nějaké body, musí vedoucí jezdec absolvovat minimálně dvě kola bez safetycaru nebo virtuálního safetycaru. Pokud se odjede méně než 25 % závodu, body dostane pouze prvních pět jezdců v cíli (6,4,3,2,1), bude-li to mezi 25 % a 50 %, bude bodovat devět závodníků (13,10,8,6,5,4,3,2,1), pokud mezi 50 % a 75 %, budou body uděleny deseti jezdcům (19,14,12,9,8,6,5,3,2,1). Od 75 % délky závodu se už budou udělovat plné body.
Už nikdo nezíská body pouze jízdou za bezpečnostním vozidlem. Foto: Red Bull
Minulostí je pravidlo přikazující účastníkům Q3 startovat do závodu na pneumatikách použitých k zajetí jejich nejrychlejšího kola ve Q2. Při zavedení malé nevýhody pro 10 nejrychlejších jezdců se doufalo, že to zlepší šance druhé poloviny pole. Reálně se ale pomohlo hlavně jezdcům v nejrychlejších vozech, protože ti zpravidla postoupili do finálové části kvalifikace na jakýchkoli pneumatikách. Druhá polovina pole je nemohla nikdy dohnat, a ještě přicházeli o konkurenci, pokud se do Q3 probojovali jezdci v průměrných vozech, ale na příliš měkkých pneumatikách. Od letošního roku může opět každý startovat na směsi a sadě, kterou si sám vybere.
V reakci na kontroverzi v posledním závodě minulé sezony ještě budou upravena pravidla restartu po jízdě za bezpečnostním vozidlem. Zatím se pouze změnilo loňské pravidlo, umožňující restart závodu poté, co „poslední vůz o kolo pozadu předjel lídra závodu“ (na což v Abú Zabí nebyl čas čekat, tak se teď již bývalý ředitel závodů F1, Michael Masi, rozhodl improvizovat). Nově se může závod restartovat poté, co byla týmům zaslána zpráva, že vozy o kolo zpět mohou začít předjíždět.
FIA hodlá zavést i novinku přezdívanou „Ukaž a vysvětli“. Týmy FIA informují o všech nových dílech, které na voze nebyly minulý závodní víkend a teď se na něj dostanou. FIA chce pak seznam zveřejnit, týmům uložit povinnost ukázat je a ještě mají být krátce před prvním tréninkem k dispozici zástupci jednotlivých týmů, aby o změnách v aerodynamice mluvili s médii. Můžeme pochybovat o ochotě extrémně tajnůstkářských týmů plně spolupracovat, ale držíme palce.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull