F1 změnila slovo v pravidlech safety caru
Reakce na loňské Abú Zabí.
FIA udělala opravdu malou změnu v pravidlech týkajících se jízdy za bezpečnostním vozidlem. Konkrétněji předjíždění bezpečnostního vozidla jezdci o kolo zpět, než vozidlo zajede do boxové uličky a závod bude restartován. Je to reakce na kontroverzní vyvrcholení loňského posledního závodu sezony, který rozhodl o držiteli mistrovského titulu.
Již bývalý ředitel závodu F1, Michael Masi, učinil rozhodnutí na poslední chvíli, že vozy o kolo zpět předjedou safety car, ale vybral pouze konkrétně ty, které byly mezi Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem. Verstappen tak byl při vjezdu do posledního kola zezadu kryt vozy o kolo zpět, na kterých pouštění ani nezbylo moc času, zatímco rovnou před sebou měl Hamiltona na již hodně opotřebovaných pneumatikách.
Souzení Masiho už nemohlo nijak zvrátit výsledek. Co mohl Hamiltonův tým požadovat? Nezapočtení bodů z Abú Zabí do šampionátu? Beztak by byl mistrem Verstappen. Odebrání bodů Verstappenovi? Ale z jakého důvodu? On žádnou chybu neudělal. Ale Masi byl souzen v médiích, většinou uznán vinným. Obhajoba rozhodnutí pustit vpřed pouze vybrané vozy se točila kolem konkrétní věty v pravidlech a anglického slova “any“ v nich. V různých situacích a kombinacích může to slovo mít význam “jakýkoli“, “každý“, “kterýkoli“, ale i “nějaký“ a často se používá i ve významu “žádný“. Skutečně nešťastný výběr slova do Sportovních pravidel F1, nebo i jakýchkoli jiných pravidel na světě.
V nové formulaci pravidla se píše, že když je to bezpečné a všechny týmy dostanou zprávu, že vozy o kolo zpět smějí předjet safety car, tak VŠECHNY (angl. “all“) vozy mají předjet safety car. V tomto smyslu i bylo pravidlo dosud používáno.
Vypuštění pouze vybraných vozů o kolo zpět než bude závod restartován pro všechny se nikdy nebude opakovat. Foto: Red Bull
Z pár dalších drobných změn stojí za zmínku změna bodovacího systému zkráceného závodu, v porovnání s tím, jak jsme informovali ve starším článku. Odjede-li se mezi 50 a 75 procenty zamýšlené délky závodu, čtvrtý v pořadí dostane 10 bodů místo devíti a sedmý dostane 4 body místo pěti.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes