Rossi se po třech letech dočkal vítězství
Gallagher Grand Prix – závod
Vítězem třináctého závodu letošní sezony IndyCar se na okruhu Indianapolis Motor Speedway stal Alexander Rossi. Je to pro něj osmý triumf v kariéře, ale také první vítězství po více než třech letech. Naposledy se totiž radoval v červnu 2019 na Road Americe. Svoje první umístění na stupních vítězů získal nováček Christian Lundgaard. Třetí místo i přes obrovské potíže v úvodu závodu připadlo Willu Powerovi, který tak odjíždí z Indianapolisu jako lídr šampionátu.
Rosenqvist si start z pole position pohlídal a k útoku soupeřům nedal šanci ani v první zatáčce, která několikrát v minulých letech přinesla velkou skrumáž. Dobrý start předvedl Newgarden a z páté příčky se dostal na třetí. Odvážně vystřelil dopředu také Herta. Ve druhé zatáčce přišel ale drobný kontakt s Powerem, který následně svým předním křídlem postrčil a roztočil O´Warda.
Mexičan dostal hodiny, ale jako zázrakem se mu ostatní piloti dokázali vyhnout. Velmi dramatické a doslova na centimetry to bylo u Powera. Australan ale ztratil několik pozic a o další přišel, když na něj následně odvážně zaútočil Castroneves.
Na konci prvního kola bylo pořadí Rosenqvist, Rossi, Newgarden, Herta, Lundgaard. Ale brzy přišla první žlutá fáze, když ve 3. zatáčce dostal hodiny Kellett. Podařilo se mu ještě vůz otočit, ale pak mu zhasl motor.
Do boxů zamířila část jezdců, kteří se rozhodli vsadit na alternativní strategii. Mezi nimi i O´Ward a Power. Restart přišel ve 4. kole. Rossi neúspěšně zaútočil na Rosenqvista, čehož využil Herta, aby se posunul na druhé místo. Na konci dlouhé protilehlé rovinky se dostal před Rosenqvista a ujal se vedení. Jen o kousek dále se to samé povedlo i Rossimu a v nájezdu do dalšího kola také Lungaardovi. Dvě pozice ztratil Newgarden, ale to proto, že je musel přepustit, protože před žlutou fází si podle IndyCar zkrátil trať.
To už se ale v 11. kole otevřelo okno pro plánované zastávky v boxech. Mezi prvními byli u mechaniků Dixon a Palou. V boxech se zmenšily šance Dalyho na dobrý výsledek, protože mu zhasnul motor. McLaughlin využil výhody, že měl měkkou sadu, a to jako jeden z mála na ní vyrazil do závodu, a na trati se dostal před Rosenqvista. Protože vedoucí trojice ve stejnou chvíli zastavila, Novozélanďan se ujal vedení.
Stejně jako lídr šampionátu Ericsson zamířil McLaughlin v 22. kole do boxů. Vedení spadlo do klína Powerovi. Za ním se postupně posouvali výš piloti, kteří měli už pit stop za sebou, konkrétně Herta, Rossi a Lundgaard. A také McLaughlin, který měl na tento stint méně oblíbenou tvrdou sadu pneumatik.
Power si odbyl svůj pit stop v 32 kole, o jedno později než O´Ward a Sató. Vedení se vrátilo Hertovi. Ale jen na chvíli, protože v 36. kole došlo na dráze palivo Pagenaudovi. Vůz zůstal stát mimo závodní stopu, což umožnilo IndyCar počkat se žlutou fází, než všichni zamíří do boxů.
Herta, Rossi a Lundgaard zůstali na prvních třech místech, za nimi ale byli Power a Johnson, kteří měli jen pár kol od posledního pit stopu a zůstali na dráze. Oba museli ještě šetřit palivo, aby s ním vyšli do konce závodu. Další pozice patřili McLaughlinovi, Newgardenovi, O´Wardovi a Satóovi.
Restart přišel ve 40. kole a drama nepřinesl. Jenže než se závod přenesl do poloviny, Herta v 8. zatáčce tvrdě přeletěl obrubník a jeho vůz vydával takové zvuky, jakoby nešla zařadit rychlost. Američan se belhal do boxů, zůstal ale stát na vjezdu. IndyCar to ale zvládla bez žlutých vlajek.
V 59. kole naposledy zastavili Power, O´Ward či Sató. V dalším kole následoval poslední pit stop Newgardena, Rahala nebo VeeKaye. A v dalším kole stavěli lídr závodu a ostatní. Všichni tak byli jištěni pro případ, kdy by na trať musel pace car.
Rossi vedl před Lungaardem o 4 vteřiny, Power ztrácel dalších 2,5 a za zády měl své stájové kolegy. Australan z nich byl zřejmě nejpomalejší, nedostal ale příkaz, pustit je před sebe. Protože Ericsson se po startu z posledního místa dostal do první desítky, každý bod se počítal.
Rossi si už vítězství pohlídal a poprvé od roku 2019 slaví triumf. Lundgaard dojel na druhém místě a potvrdil, že mu okruh v Indianapolisu svědčí. Vloni tu překvapil při svém debutu. To se ve své vůbec první kvalifikaci v kariéře dostal do rozstřelu o pole postion.
Power protnul cílovou pásku se vteřinovým náskokem před McLaughliem, stejnou ztrátu měl pak na stájového kolegu i Newgarden. Power je tak novým lídrem šampionátu, náskok na Ericssona je ale jen 9 bodů. Pořadí se může záhy zase změnit, protože sezona pokračuje už za týden a to na městském okruhu v Nashvillu. Tam šampionát vloni debutoval a vítězem se stal právě Ericsson.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 01:48:39.1825 | 85 | 50+3 |
2. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 3.5441 | 85 | 40 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 14.8481 | 85 | 35+1 |
4. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 15.9694 | 85 | 32+1 |
5. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 18.4253 | 85 | 30 |
6. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 22.9626 | 85 | 28 |
7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 23.3542 | 85 | 26 |
8. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 23.6130 | 85 | 24 |
9. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 24.4659 | 85 | 22+2 |
10. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 27.6401 | 85 | 20 |
11. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 35.0774 | 85 | 19 |
12. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 43.0641 | 85 | 18 |
13. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 50.1868 | 85 | 17 |
14. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 51.9201 | 85 | 16 |
15. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | + 57.1069 | 85 | 15 |
16. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 59.0527 | 85 | 14 |
17. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1:00.1316 | 85 | 13 |
18. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 1:01.7880 | 85 | 12 |
19. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 1:03.4684 | 85 | 11 |
20. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1:04.5997 | 85 | 10 |
21. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 9 |
22. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 84 | 8 |
23. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 7 |
24. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | Porucha | 42 | 6+1 |
25. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | Palivo | 34 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment