Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rossi se po třech letech dočkal vítězství

Rossi se po třech letech dočkal vítězství

Gallagher Grand Prix – závod

Vítězem třináctého závodu letošní sezony IndyCar se na okruhu Indianapolis Motor Speedway stal Alexander Rossi. Je to pro něj osmý triumf v kariéře, ale také první vítězství po více než třech letech. Naposledy se totiž radoval v červnu 2019 na Road Americe. Svoje první umístění na stupních vítězů získal nováček Christian Lundgaard. Třetí místo i přes obrovské potíže v úvodu závodu připadlo Willu Powerovi, který tak odjíždí z Indianapolisu jako lídr šampionátu.

Rosenqvist si start z pole position pohlídal a k útoku soupeřům nedal šanci ani v první zatáčce, která několikrát v minulých letech přinesla velkou skrumáž. Dobrý start předvedl Newgarden a z páté příčky se dostal na třetí. Odvážně vystřelil dopředu také Herta. Ve druhé zatáčce přišel ale drobný kontakt s Powerem, který následně svým předním křídlem postrčil a roztočil O´Warda.

Mexičan dostal hodiny, ale jako zázrakem se mu ostatní piloti dokázali vyhnout. Velmi dramatické a doslova na centimetry to bylo u Powera. Australan ale ztratil několik pozic a o další přišel, když na něj následně odvážně zaútočil Castroneves.

Na konci prvního kola bylo pořadí Rosenqvist, Rossi, Newgarden, Herta, Lundgaard.  Ale brzy přišla první žlutá fáze, když ve 3. zatáčce dostal hodiny Kellett. Podařilo se mu ještě vůz otočit, ale pak mu zhasl motor.

Do boxů zamířila část jezdců, kteří se rozhodli vsadit na alternativní strategii. Mezi nimi i O´Ward a Power. Restart přišel ve 4. kole. Rossi neúspěšně zaútočil na Rosenqvista, čehož využil Herta, aby se posunul na druhé místo. Na konci dlouhé protilehlé rovinky se dostal před Rosenqvista a ujal se vedení.  Jen o kousek dále se to samé povedlo i Rossimu a v nájezdu do dalšího kola také Lungaardovi. Dvě pozice ztratil Newgarden, ale to proto, že je musel přepustit, protože před žlutou fází si podle IndyCar zkrátil trať.

To už se ale v 11. kole otevřelo okno pro plánované zastávky v boxech. Mezi prvními byli u mechaniků Dixon a Palou. V boxech se zmenšily šance Dalyho na dobrý výsledek, protože mu zhasnul motor. McLaughlin využil výhody, že měl měkkou sadu, a to jako jeden z mála na ní vyrazil do závodu, a na trati se dostal před Rosenqvista. Protože vedoucí trojice ve stejnou chvíli zastavila, Novozélanďan se ujal vedení.

Stejně jako lídr šampionátu Ericsson zamířil McLaughlin v 22. kole do boxů. Vedení spadlo do klína Powerovi. Za ním se postupně posouvali výš piloti, kteří měli už pit stop za sebou, konkrétně Herta, Rossi a Lundgaard. A také McLaughlin, který měl na tento stint méně oblíbenou tvrdou sadu pneumatik.

Power si odbyl svůj pit stop v 32 kole, o jedno později než O´Ward a Sató. Vedení se vrátilo Hertovi. Ale jen na chvíli, protože v 36. kole došlo na dráze palivo Pagenaudovi. Vůz zůstal stát mimo závodní stopu, což umožnilo IndyCar počkat se žlutou fází, než všichni zamíří do boxů.

Herta, Rossi a Lundgaard zůstali na prvních třech místech, za nimi ale byli Power a Johnson, kteří měli jen pár kol od posledního pit stopu a zůstali na dráze. Oba museli ještě šetřit palivo, aby s ním vyšli do konce závodu. Další pozice patřili McLaughlinovi, Newgardenovi, O´Wardovi a Satóovi.

Restart přišel ve 40. kole a drama nepřinesl. Jenže než se závod přenesl do poloviny, Herta v 8. zatáčce tvrdě přeletěl obrubník a jeho vůz vydával takové zvuky, jakoby nešla zařadit rychlost. Američan se belhal do boxů, zůstal ale stát na vjezdu. IndyCar to ale zvládla bez žlutých vlajek.

V 59. kole naposledy zastavili Power, O´Ward či Sató. V dalším kole následoval poslední pit stop Newgardena, Rahala nebo VeeKaye. A v dalším kole stavěli lídr závodu a ostatní. Všichni tak byli jištěni pro případ, kdy by na trať musel pace car.

Rossi vedl před Lungaardem o 4 vteřiny, Power ztrácel dalších 2,5 a za zády měl své stájové kolegy. Australan z nich byl zřejmě nejpomalejší, nedostal ale příkaz, pustit je před sebe. Protože Ericsson se po startu z posledního místa dostal do první desítky, každý bod se počítal.

Rossi si už vítězství pohlídal a poprvé od roku 2019 slaví triumf. Lundgaard dojel na druhém místě a potvrdil, že mu okruh v Indianapolisu svědčí. Vloni tu překvapil při svém debutu. To se ve své vůbec první kvalifikaci v kariéře dostal do rozstřelu o pole postion.

Power protnul cílovou pásku se vteřinovým náskokem před McLaughliem, stejnou ztrátu měl pak na stájového kolegu i Newgarden. Power je tak novým lídrem šampionátu, náskok na Ericssona je ale jen 9 bodů. Pořadí se může záhy zase změnit, protože sezona pokračuje už za týden a to na městském okruhu v Nashvillu. Tam šampionát vloni debutoval a vítězem se stal právě Ericsson.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 01:48:39.1825 85 50+3
2. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 3.5441 85 40
3. Will Power Team Penske Chevrolet + 14.8481 85 35+1
4. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 15.9694 85 32+1
5. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 18.4253 85 30
6. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 22.9626 85 28
7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 23.3542 85 26
8. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 23.6130 85 24
9. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 24.4659 85 22+2
10. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 27.6401 85 20
11. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 35.0774 85 19
12. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 43.0641 85 18
13. David Malukas Dale Coyne Racing Honda + 50.1868 85 17
14. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 51.9201 85 16
15. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda + 57.1069 85 15
16. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda + 59.0527 85 14
17. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 1:00.1316 85 13
18. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda + 1:01.7880 85 12
19. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 1:03.4684 85 11
20. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda + 1:04.5997 85 10
21. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 84 9
22. Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 84 8
23. Kyle Kirkwood A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 84 7
24. Colton Herta Andretti Autosport Honda Porucha 42 6+1
25. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda Palivo 34 5

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment