22 zajímavostí o 22 jezdcích
I takový byl rok 2022.
Sezona statistik je v plném proudu, dnes vám nabízíme 22 zajímavostí o 22 závodnících, kteří se zúčastnili sezony 2022.
Max Verstappen zlomil rekordy v kategoriích nejvíce vítězství v sezoně i nejvíce bodů v sezoně. Sergio Pérez byl poprvé ve F1 na pole position, a také poprvé vyhrál více než jeden závod v roce.
Charles Leclerc stál na pole position devětkrát, nejvíce z jezdců Ferrari od jedenácti pole positions Michaela Schumachera v roce 2001. Carlos Sainz byl králem třetích míst. Ze třetího místa startoval častěji než kdokoli jiný (sedmkrát), pětkrát byl třetí v cíli a na třetím místě v závodě celkově strávil více kol než kterýkoli z jeho soupeřů.
George Russell je po Fernandu Alonsovi pouze druhým týmovým kolegou Lewise Hamiltona, který častěji dokončil závod před ním než za ním (11:9). Pro Hamiltona to byla první sezona bez vítězství, ale i první bez pole position.
Esteban Ocon sice zopakoval své dosud nejlepší umístění v šampionátu jezdců (osmé místo), ale nemůže ho těšit, že týmový kolega ho porazil v kvalifikacích 12:9 a strávil před ním o 177 kol více než za ním. Fernando Alonso byl však jezdcem, kterému nejčastěji selhával vůz. Pětkrát odstoupil ze závodu po poruše a jednou poté, co s ním kolidoval Mick Schumacher.
Pokud vyčleníme do první ligy Red Bull, Ferrari i Mercedes, byl nejčastějším vítězem druhé ligy Lando Norris. Osmkrát v kvalifikaci a osmkrát i v cíli závodu. Jako jediný z druhé ligy se jednou dostal i na stupně vítězů (v Imole). Průměrné umístnění Daniela Ricciarda v cíli velké ceny bylo 11.6. Norrisův průměr byl 7.8, největší rozdíl mezi týmovými kolegy.
Ricciardo už tu přestávku opravdu potřeboval. Foto: McLaren
Valtteri Bottas přišel ve 22 prvních kolech závodu dohromady o 35 pozic. V prvním kole ztrácel nejvíce ze všech. Kuan-jü Čou se zasloužil o 10.9 % celkového bodového zisku svého týmu, nejméně ze všech závodníků.
Pro Sebastiana Vettela byla jeho poslední sezona první celou sezonou, ve které se ani jednou nepostavil na stupně vítězů (pokud tedy ignorujeme dva závody vynechané kvůli Covidu-19). Na kontě by měl kulatých 300 velkých cen, pokud by odjel o jednu více. Lance Stroll byl králem desátých míst. Z osmi dojezdů v top 10 byl šestkrát desátý.
Kevin Magnussen v Brazílii získal první pole position pro tým Haas i pro sebe. Ve věku 30 let byl nejstarším jezdcem „poprvé na pole position“ od roku 2009, kdy svou první pole vybojoval Mark Webber. Mick Schumacher se zúčastnil celé sezony a skóroval pouze dvakrát. Jednou dojel na bodované pozici Nicholas Latifi v bezkonkurenčně pomalém Williamsu a stejně tak Nyck de Vries, jenž odjel pouze jeden závod.
Pierre Gasly nasbíral mezi VC Španělska a VC Mexika 10 trestných bodů. Nikdo jiný jich ještě nenasbíral tolik za tak krátkou dobu a nikdo jiný ještě ani nečelil tak reálné hrozbě vyloučení z nejbližšího závodu. Traťoví komisaři se ale letos nikým nezabývali častěji než jeho týmovým kolegou. Jméno Júki Cunoda bylo třikrát na jejich stolech kvůli překročení povoleného počtu komponent pohonné jednotky na sezonu, ale až třináctkrát kvůli počínání jezdce samotného.
Na cestě za body v Austrálii stanovil Alexander Albon rekord v délce závodního stintu na slickách Pirelli. Vydržely mu 300 kilometrů a 846 metrů. Nicholas Latifi strávil na pozicích 16 až 20 celých 966 kol, více než dvojnásobně překonal druhého v pořadí této negativní statistiky. V top 15 strávil pouze 16.36% ze svých 1,155 kol.
Nico Hülkenberg se letos zúčastnil dvou závodů, celkem tedy již absolvoval 181 velkých cen, aniž by se alespoň jednou postavil na stupně vítězů. Nyck de Vries skóroval ve svém jediném závodě za Williams a zároveň byl jediným jezdcem, který se během závodního víkendu posadil do dvou rozdílných vozů, jelikož v pátek v Monze shodou okolností dostal příležitost odjet jeden trénink ve voze Aston Martinu.
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Red Bull