Jak dopadly souboje týmových kolegů?
Byl horší Ricciardo nebo Latifi?
Pojďme se ještě před začátkem nového roku podívat na to, jak letos dopadly souboje týmových kolegů. Porovnání s jediným jezdcem ve stejném voze je ve F1 nejlepší nápovědou, jak rychlý jezdec ve skutečnosti je. Na celkovém umístění se samozřejmě podepisují i spolehlivost jezdce a spolehlivost techniky, přičemž při tom druhém hraje svou roli i náhoda a samotné porovnání bodů nakonec nemusí být férové.
U Red Bullu se to vyvinulo podle předpokladů, byť ne hned. Na začátku sezony se už fanoušci Sergia Péreze domnívali, že když Max Verstappen přišel o poslední z celé generace vozů vyvíjených Red Bullem jemu na míru, tak z toho v roce 2022 bude těsný souboj, třeba i o titul. Na začátku roku byli rychlostně vyrovnáni, a jelikož Verstappen odstoupil ze dvou z prvních tří závodů a Pérez pouze z jednoho, tak byl v šampionátu výše. Při zpětném pohledu to však vypadá tak, že Verstappen pouze s těžkým a obtížně nastavitelným vozem nedokázal najít způsob jak vyniknout. Když tým vůz odlehčil a lépe pochopil, Pérez už nestíhal. Mexičan vyhrál v Monaku, kde v kvalifikaci sám Verstappenovi zablokoval trať a v Singapuru, kde se také těžko předjíždí a kde Verstappen také přišel o svůj poslední pokus ve Q3, kvůli nedostatku paliva v nádrži. Verstappen ale ve stejném voze vyhrál 15 závodů, čímž stanovil nový rekord.
U Ferrari přišel Carlos Sainz o část svého renomé. Nejenže byl na začátku sezony evidentně pomalejší než Charles Leclerc, jeho snaha minimalizovat ztrátu pravidelně vedla k chybám a haváriím. Na nový vůz si zvykl až ve druhé polovině sezony, kdy už Ferrari nebylo hrozbou pro Red Bull a body mu bral i Mercedes. Z hlediska sebevědomí i důvěry týmu před další sezonou je ale lepší najít rychlost na konci roku po slabém začátku, než kdyby to bylo obráceně.
Georgi Russellovi můžeme tleskat, že v prvním roce v top týmu získal více bodů než Lewis Hamilton. Vítězí i ve statistice dojezdů před týmovým kolegou. Hamilton však ve snaze zachránit sezonu více experimentoval s nastavením, což Mercedes nemohl doporučit novému členovi týmu. Také měl uprostřed sezony hezkou šnůru pódiových umístění, kde je trochu i smůla, že ani jedno z nich nebylo oslavou vítězství.
U Alpinu získal Esteban Ocon o pár bodů více než Fernando Alonso, ten však měl mírnou převahu v kvalifikační rychlosti i v počtu závodních kol před kolegou. Španěl více doplatil na poruchovost vozu, hlavně motoru Renault.
U McLarenu Daniel Ricciardo prostě dostal výprask od Landa Norrise. Po ne dobré sezoně 2021 mu nepomohla kompletní změna vozu a po letní přestávce mu nepomohlo ani opadnutí tlaku, když už věděl, že z týmu odchází a že si dá roční pauzu. Nejdrtivější je kvalifikační prohra 2:20.
Norris zničil týmového kolegu, dostane nového. Foto: McLaren
U Alfy Romeo nikdo ani nečekal, že nováček Kuan-jü Čou bude vyrovnaným partnerem zkušenému Valtterimu Bottasovi, který si užíval méně tlaku a více důvěry v týmu středu pole. Bottas byl jasně lepší, bodové srovnání ale přesto není férové. Než se Čou rozkoukal a získal osmé místo v Kanadě, vůz Alfy ztratil konkurenceschopnost a ve druhé půlce sezony už nedokázal pravidelně bodovat ani Bottas.
Sebastian Vettel se rozhodl ukončit kariéru v době, kdy Aston Martin vyměnil trápení s původním vozem na sezonu 2022 za trápení při ladění zcela odlišné verze nasazené poprvé ve Španělsku. Kdoví, jestli toho teď i trochu nelituje, protože vůz podobný Red Bullu dokázal na konci roku příležitostně konkurovat i McLarenu a Alpinu. A co víc, Vettel ve druhé společné sezoně porážel Lance Strolla větším rozdílem než v první.
Haas na poslední chvíli vyměnil Nikitu Mazepina za Kevina Magnussena, a ten nastavil Micku Schumacherovi čisté zrcadlo. Trochu překvapí, že Schumacher byl častěji před týmovým kolegou než za ním v závodě, ale i v cíli. To však jde značně na vrub Magnussenovým kolizím, trestům a jiným problémům. V kvalifikacích byl však Dán jasně rychlejší a získal i dvakrát více bodů.
Júki Cunoda byl více vidět loni, když pilotoval konkurenceschopnější monopost a dělal více chyb. Letos byl v závětří Pierrovi Gaslymu podstatně blíže než loni, přestože se nevyhnul chybám, přičemž na ně v Austrálii, v Monaku a na Silverstonu doplatil i Gasly, který už místy těžko skrýval frustraci. Porovnání získaných bodů však Cunoda nemá o nic lepší než Schumacher.
Stejně jako Cunoda a Schumacher, i Nicholas Latifi získal polovinu bodů svého kolegy, nicméně to je to zdaleka nejlepší, co se o jeho poslední sezoně dá říct. Ve srovnání s Alexandrem Albonem byl ve všech ohledech horší než Ricciardo ve srovnání s Norrisem, utrpěl suverénně nejtěžší porážku. Když byl v Monze rychlejší i Nyck de Vries, jenž se do vozu Williamsu dostal podruhé (po tréninku ve Španělsku) a poprvé se zúčastnil velké ceny, nejspíše si Latifi řekl, že to z jeho strany už opravdu nemá žádný smysl.
jezdci | lepší v kvalifikaci | dříve v cíli | kola před kolegou | body |
---|---|---|---|---|
Verstappen--Pérez | 18--4 | 15--4 | 874--287 | 454--305 |
Leclerc--Sainz | 13--9 | 7--7 | 575--383 | 308-246 |
Hamilton--Russell | 13--9 | 9--11 | 590--602 | 240--275 |
Ocon--Alonso | 9--12 | 8--8 | 463--640 | 92--81 |
Norris--Ricciardo | 20--2 | 14--4 | 909--268 | 122--37 |
Bottas--Čou | 14--8 | 10--3 | 744--195 | 49--6 |
Stroll--Vettel | 7--12 | 8--9 | 473--587 | 18--37 |
Schumacher--Magnussen | 6--16 | 11--6 | 566--462 | 12--25 |
Gasly--Cunoda | 12--9 | 8--5 | 610--438 | 23--12 |
Albon--Latifi | 19--1 | 13--1 | 839--169 | 4--2 |
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Alpine