Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak dopadly souboje týmových kolegů?

Jak dopadly souboje týmových kolegů?

Byl horší Ricciardo nebo Latifi?

Pojďme se ještě před začátkem nového roku podívat na to, jak letos dopadly souboje týmových kolegů. Porovnání s jediným jezdcem ve stejném voze je ve F1 nejlepší nápovědou, jak rychlý jezdec ve skutečnosti je. Na celkovém umístění se samozřejmě podepisují i spolehlivost jezdce a spolehlivost techniky, přičemž při tom druhém hraje svou roli i náhoda a samotné porovnání bodů nakonec nemusí být férové.

U Red Bullu se to vyvinulo podle předpokladů, byť ne hned. Na začátku sezony se už fanoušci Sergia Péreze domnívali, že když Max Verstappen přišel o poslední z celé generace vozů vyvíjených Red Bullem jemu na míru, tak z toho v roce 2022 bude těsný souboj, třeba i o titul. Na začátku roku byli rychlostně vyrovnáni, a jelikož Verstappen odstoupil ze dvou z prvních tří závodů a Pérez pouze z jednoho, tak byl v šampionátu výše. Při zpětném pohledu to však vypadá tak, že Verstappen pouze s těžkým a obtížně nastavitelným vozem nedokázal najít způsob jak vyniknout. Když tým vůz odlehčil a lépe pochopil, Pérez už nestíhal. Mexičan vyhrál v Monaku, kde v kvalifikaci sám Verstappenovi zablokoval trať a v Singapuru, kde se také těžko předjíždí a kde Verstappen také přišel o svůj poslední pokus ve Q3, kvůli nedostatku paliva v nádrži. Verstappen ale ve stejném voze vyhrál 15 závodů, čímž stanovil nový rekord.

U Ferrari přišel Carlos Sainz o část svého renomé. Nejenže byl na začátku sezony evidentně pomalejší než Charles Leclerc, jeho snaha minimalizovat ztrátu pravidelně vedla k chybám a haváriím. Na nový vůz si zvykl až ve druhé polovině sezony, kdy už Ferrari nebylo hrozbou pro Red Bull a body mu bral i Mercedes. Z hlediska sebevědomí i důvěry týmu před další sezonou je ale lepší najít rychlost na konci roku po slabém začátku, než kdyby to bylo obráceně.

Georgi Russellovi můžeme tleskat, že v prvním roce v top týmu získal více bodů než Lewis Hamilton. Vítězí i ve statistice dojezdů před týmovým kolegou. Hamilton však ve snaze zachránit sezonu více experimentoval s nastavením, což Mercedes nemohl doporučit novému členovi týmu. Také měl uprostřed sezony hezkou šnůru pódiových umístění, kde je trochu i smůla, že ani jedno z nich nebylo oslavou vítězství.

U Alpinu získal Esteban Ocon o pár bodů více než Fernando Alonso, ten však měl mírnou převahu v kvalifikační rychlosti i v počtu závodních kol před kolegou. Španěl více doplatil na poruchovost vozu, hlavně motoru Renault.

U McLarenu Daniel Ricciardo prostě dostal výprask od Landa Norrise. Po ne dobré sezoně 2021 mu nepomohla kompletní změna vozu a po letní přestávce mu nepomohlo ani opadnutí tlaku, když už věděl, že z týmu odchází a že si dá roční pauzu. Nejdrtivější je kvalifikační prohra 2:20.

Norris zničil týmového kolegu, dostane nového. Foto: McLaren

U Alfy Romeo nikdo ani nečekal, že nováček Kuan-jü Čou bude vyrovnaným partnerem zkušenému Valtterimu Bottasovi, který si užíval méně tlaku a více důvěry v týmu středu pole. Bottas byl jasně lepší, bodové srovnání ale přesto není férové. Než se Čou rozkoukal a získal osmé místo v Kanadě, vůz Alfy ztratil konkurenceschopnost a ve druhé půlce sezony už nedokázal pravidelně bodovat ani Bottas.

Sebastian Vettel se rozhodl ukončit kariéru v době, kdy Aston Martin vyměnil trápení s původním vozem na sezonu 2022 za trápení při ladění zcela odlišné verze nasazené poprvé ve Španělsku. Kdoví, jestli toho teď i trochu nelituje, protože vůz podobný Red Bullu dokázal na konci roku příležitostně konkurovat i McLarenu a Alpinu. A co víc, Vettel ve druhé společné sezoně porážel Lance Strolla větším rozdílem než v první.

Haas na poslední chvíli vyměnil Nikitu Mazepina za Kevina Magnussena, a ten nastavil Micku Schumacherovi čisté zrcadlo. Trochu překvapí, že Schumacher byl častěji před týmovým kolegou než za ním v závodě, ale i v cíli. To však jde značně na vrub Magnussenovým kolizím, trestům a jiným problémům. V kvalifikacích byl však Dán jasně rychlejší a získal i dvakrát více bodů.

Júki Cunoda byl více vidět loni, když pilotoval konkurenceschopnější monopost a dělal více chyb. Letos byl v závětří Pierrovi Gaslymu podstatně blíže než loni, přestože se nevyhnul chybám, přičemž na ně v Austrálii, v Monaku a na Silverstonu doplatil i Gasly, který už místy těžko skrýval frustraci. Porovnání získaných bodů však Cunoda nemá o nic lepší než Schumacher.

Stejně jako Cunoda a Schumacher, i Nicholas Latifi získal polovinu bodů svého kolegy, nicméně to je to zdaleka nejlepší, co se o jeho poslední sezoně dá říct. Ve srovnání s Alexandrem Albonem byl ve všech ohledech horší než Ricciardo ve srovnání s Norrisem, utrpěl suverénně nejtěžší porážku. Když byl v Monze rychlejší i Nyck de Vries, jenž se do vozu Williamsu dostal podruhé (po tréninku ve Španělsku) a poprvé se zúčastnil velké ceny, nejspíše si Latifi řekl, že to z jeho strany už opravdu nemá žádný smysl.

jezdci lepší v kvalifikaci dříve v cíli kola před kolegou body
Verstappen--Pérez 18--4 15--4 874--287 454--305
Leclerc--Sainz 13--9 7--7 575--383 308-246
Hamilton--Russell 13--9 9--11 590--602 240--275
Ocon--Alonso 9--12 8--8 463--640 92--81
Norris--Ricciardo 20--2 14--4 909--268 122--37
Bottas--Čou 14--8 10--3 744--195 49--6
Stroll--Vettel 7--12 8--9 473--587 18--37
Schumacher--Magnussen 6--16 11--6 566--462 12--25
Gasly--Cunoda 12--9 8--5 610--438 23--12
Albon--Latifi 19--1 13--1 839--169 4--2


Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Alpine