Andretti a Cadillac se hlásí spolu
Americký tým spájí síly s americkou automobilkou.
Andretti Global a General Motors oznámili, že se společně pouštějí do zakládání týmu F1. Koncern General Motors je šestým největším výrobcem automobilů na světě a do F1 posílá Cadillac, svou divizi luxusních automobilů cílených hlavně na americký, kanadský a čínský trh. Aby do F1 směl vstoupit nový tým, musí dostat pozvánku, čímž se nejspíše vysvětluje překvapivý pokyn prezidenta FIA svým podřízeným ze druhého ledna, začít hledat vhodného kandidáta na nový tým F1.
„Rodina týmů Andretti Global neustále roste, nepřestáváme hledat nové příležitosti,“ říká Michael Andretti. „Cítím, že jsme dobrým kandidátem na nový tým F1, zajistíme přidanou hodnotu a přivedeme vlastní partnery a fanouškům se to bude moc líbit. Jsem hrdý, že jsme na jedné lodi s GM a Cadillacem. GM a Andretti sdílejí DNA založenou na lásce k závodění. Teď máme šanci zkombinovat svou lásku k motoristickému sportu a nadšení pro inovace a vybudovat pravý americký tým F1.“
Zmínka o „pravém“ americkém týmu asi zabolí Haas, který příběh o americkém týmu F1 píše od roku 2016. V USA si však dosud moc velkou fanouškovskou základnu nezískal, možná i proto, že ještě před 12 měsíci byl jeho titulárním sponzorem ruský koncern Uralkali. Také nemá amerického jezdce a o sídle týmu v americkém Kannapolisu se moc nemluví, jelikož velká část vozu vzniká v Maranellu s pomocí Ferrari a stáj má i evropské centrum v britském Banbury.
Může Andretti Američanům slíbit, že bude více americký? V první řadě nebude používat americké motory. Cadillac se do vývoje hybridní pohonné jednotky nepouští.
„V první řadě už máme podepsanou dohodu s výrobcem pohonných jednotek. A časem budeme schopni přispět vlastními zkušenostmi ke vzniku věcí pro budoucnost,“ řekl Mark Reuss, prezident General Motors.
"Spíše se bude jednat o spolupráci s jiným výrobcem," dodal Andretti.
Aby dvě automobilky nějak společně vyvíjely motor pro F1, to by byla novinka. Můžeme tedy Cadillac podezřívat, že bude týmu pomáhat tak jako Alfa Romeo nebo Aston Martin v současnosti pomáhají týmům nesoucím jejich jména, tedy hlavně finančně. Skutečnou technickou spolupráci by možná GM mohl navázat s Red Bull Powertrains, kdyby došlo k nějaké oboustranně výhodné dohodě. Spekuluje se o spojení sil s Honda Racing Company, která se nechala zaregistrovat jako zájemce o dodávání motorů do F1 pro roky 2026 a následující, přestože Honda popírá zájem vrátit se. Tato spekulace vychází z toho, že GM a Honda spolupracují v oblasti elektromobility. Podezřelým je ale Renault, jelikož Andretti loni oznámil, že v případě vstupu do F1 bude používat francouzské motory, čímž si samozřejmě získal silného spojence ve snaze přesvědčit F1 k udělení místenky v prestižním klubu. Tehdy mohla být podepsána dohoda, na kterou nyní Andretti zmiňuje.
Základní kámen nové továrny byl položen před měsícem. Foto: Andretti
Co se sídla týmu týče, Andretti začal s výstavbou ve městě Fishers ve státě Indiana, dokončeno má být v roce 2025. „Satelitní“ továrna bude někde v Evropě. Zde se jedná o totéž, o co v případě „logistického centra“ Haasu. Při procentu, které z celkového počtu lidí se zkušenostmi s prací v týmu F1 tvoří Evropané, nedává smysl zakládat tým nikde jinde. Plus, navzdory přibývajícím závodům v USA a v Asii, není počet a hustota velkých cen na kilometr čtvereční nikde ani přibližně tak velká jako v Evropě.
Ještě zůstává otázka amerických jezdců, kde má Andretti nepřeberné množství možností, jenže tuto otázku nemá smysl řešit, když vstup týmu do F1 je vzdálen minimálně dva roky. Samozřejmě v případě, že obdrží pozvánku.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Andretti