Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Po testování je Red Bull jasným favoritem

Po testování je Red Bull jasným favoritem

Shrnutí testu v Bahrajnu

Již tento víkend se pojede Velká cena Bahrajnu, která nám leccos napoví o konkurenceschopnosti týmů ve zbytku roku 2023. Rychlost, ale i pomalost v testech nemusí nic znamenat, obzvlášť, když týmy měly pouze tři testovací dny, tedy málo času na nácvik kvalifikačních časů, nebo třeba stintu končícího s téměř prázdnou nádrží. Kromě toho bylo po velkou část dne v Bahrajnu teplo, na jaké nebyly pneumatiky ani chladící systémy vozů primárně navrženy. Jak to ale teď napohled vypadá?

Favoritem je Red Bull. Dominantní tým loňského roku zajel nejrychlejší kolo prvního i třetího dne. Večer posledního dne jsme byli svědky nejrychlejšího kola Sergia Péreze, které bylo lepší než loňský čas Charlese Leclerca, kterým se Monačan dostal na pole position VC Bahrajnu 2022. Dobrou rychlost měl RB19 i v dlouhých stintech, přičemž nebyly žádné větší problémy se spolehlivostí.

První vyhrání z kapsy vyhání, lze zpětně říci o loňském vítězství Ferrari v Bahrajnu, které následovalo po výborných testech. Ferrari by teď bylo rádo, kdyby po začátku roku přišel pád Red Bullu. Mohlo by být připraveno hned ve druhé řadě. Ani jeho testovací dny nebyly nijak špatné. Na stejných pneumatikách bylo jen trochu pomaleji než Red Bull, pneumatiky mu degradovaly o trochu rychleji než soupeřům a spolehlivost byla dobrá, dokonce odjelo o čtyři kola více než Red Bull.

Mercedes měl v Bahrajnu mnohem lepší test než loni, když zjistil, že nový vůz má spoustu problémů. Navzdory nezměněnému základnímu konceptu u jeho vozu téměř nebyl pozorován porpoising a v poslední den zajel Lewis Hamilton celkově druhé nejrychlejší kolo testu. Použil však pneumatiky C5, o stupeň měkčí než Pérez, jenž byl o tři desetiny sekundy rychlejší. Red Bull neusnul na vavřínech a testování Mercedesu navíc narušovaly technické problémy.

V tabulce nejrychlejších dosažených kol je posledním jezdcem Esteban Ocon, přičemž Pierre Gasly je jen o tři příčky výše. To pro Alpine rozhodně není dobrou zprávou. Tým tvrdí, že je spokojený s dlouhými stinty, avšak jeho jezdci viditelně bojovali například s blokováním kol při brždění, a to až do posledního dne. A pouze Alpine a McLaren nepokořily hranici 2,000 testovacích kilometrů.

Obávat se musí i fanoušci McLarenu. Tým z Wokingu už před začátkem předsezonních testů přiznal, že se vývojovému týmu nepodařilo splnit cíl stanovený v oblasti aerodynamického odporu. Anglická stáj se letos trápila hodně podobně, jako tomu bylo před 12 měsíci, po kterých následoval slabý start do sezony. Oranžový vůz odjel nejméně kol, protože musel nejvíce strávit v garáži. Loni ale McLaren alespoň věděl, že problém má hlavně s brzdami. Letos má problém ukázat na jednu konkrétní část vozu.

Je letošním černým koněm zelený Aston? Foto: Aston Martin

U Alfy Romeo lze, navzdory více technickým problémům, mluvit o pozitivním překvapení. Tým dorazil na testy připravený, Kuan-jü Čou dokonce zajel nejrychlejší kolo druhého dne testů a Valtteri Bottas je po shrnutí všech časů celkově třetí, přičemž chválí hlavně dobrou ovladatelnost vozu. To už jsme u týmů, od kterých nikdo nečeká náhlý průnik mezi špičku. Pokud ale Alpine a McLaren začnou sezonu tak špatně, jak skončily testování, Alfu můžeme čekat na dobře bodovaných pozicích.

Na dobře bodovaných pozicích by se mohl objevit také Fernando Alonso a jeho týmový kolega z Aston Martinu, ať už to bude zraněný Lance Stroll nebo jeho náhradník Felipe Drugovich. Loni se rychle ukázalo, že Aston při vývoji prvního vozu nové generace zašel do slepé uličky a cesta zpět ho pak stála spoustu času. Nový vůz vypadá být krokem vpřed a při Strollově absenci dostal Alonso více času na trati a v první den zajel druhé a v druhý den třetí nejrychlejší kolo. Třetí den, kdy většina jezdců ukázala rychlost na jedno kolo, předvedl Aston naopak hodně solidní dlouhý stint.

Pro Haas bylo zlepšením už to, že na testy dorazil včas. A v jediném třídenním testu odjel více kol než loni ve dvou, díky mimořádně spolehlivému vozu. Rychlostně by to asi mohlo stačit i na střed pole.

Pokud by se udělovala trofej za nejvíce kol v zimních testech, letos by ji dostalo AlphaTauri. Až 1,331 odjetých kilometrů, to jsou cenné zkušenosti pro nováčka Nycka de Vriese, který byl v této disciplíně druhý nejlepší, hned za výše zmíněným Alonsem. Vůz se však prý neřídí nejsnadněji a italský tým bude rád, bude-li moci bojovat o body.

Letos nebyl během testu ani jednou k vidění hořící vůz Williamsu, takže i u tohoto týmu lze mluvit o jasném zlepšení. Za zmínku určitě stojí dobrá spolehlivost podtržená faktem, že tým z Grove je ve statistice odjetých kol druhý za AlphaTauri a nováček Logan Sargeant je třetí za De Vriesem. Dosahované časy nebyly oslnivé, ale porovnáme-li je s loňskem, vypadá to na největší meziroční skok. Bude to však stačit k dohnání středu pole?

Na straně pohonných jednotek se už smí vylepšovat pouze spolehlivost, přestože se šeptá, že Ferrari až letos dalo motoru výdrž potřebnou k tomu, aby jej mohlo využívat na plný výkon. Počet zákazníků výrobců motorů určil pořadí v tabulce odjetých kol – Mercedes, Ferrari, Honda a na posledním místě Renault, který zásobuje pouze tým Alpine a sběr dat měl tím pádem hodně omezený.

pořadí jezdec tým kilometry
1 Fernando Alonso Aston Martin 1,461.24
2 Nyck de Vries AlphaTauri 1,331.35
3 Logan Sargeant Williams 1,233.94
4 Lewis Hamilton Mercedes 1,190.64
5 Kevin Magnussen Haas 1,179.82
6 Carlos Sainz Ferrari 1,174.40
7 Alexander Albon Williams 1,141.93
8 Júki Cunoda AlphaTauri 1,136.52
9 Sergio Pérez Red Bull 1,131.11
10 Max Verstappen Red Bull 1,104.05
11 Valtteri Bottas Alfa Romeo 1,093.22
12 Küan-ju Čou Alfa Romeo 1,082.40
13 Charles Leclerc Ferrari 1,076.99
14 Nico Hülkenberg Haas 1,060.75
15 George Russell Mercedes 963.34
16 Esteban Ocon Alpine 963.34
17 Pierre Gasly Alpine 947.10
18 Oscar Piastri McLaren 920.10
19 Lando Norris McLaren 768.50
20 Felipe Drugovich Aston Martin 633.20

 

pořadí tým kilometry
1 AlphaTauri 2,467.87
2 Williams 2,375.87
3 Ferrari 2,251.39
4 Haas 2,240.57
5 Red Bull 2,235.16
6 Alfa Romeo 2,175.62
7 Mercedes 2,153.98
8 Aston Martin 2,094.44
9 Alpine 1,910.44
10 McLaren 1,688.54

 

pořadí jezdec tým čas pneumatiky
1 Sergio Pérez Red Bull 1:30.305 C4
2 Lewis Hamilton Mercedes 1:30.664 C5
3 Valtteri Bottas Alfa Romeo 1:30.827 C5
4 Charles Leclerc Ferrari 1:31.024 C4
5 Carlos Sainz Ferrari 1:31.024 C4


Zdroj: FOM, Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Red Bull