Mercedes je rychlý, neví proč
Red Bull je pomalý a ví proč.
Pomalé zatáčky a dlouhé rovinky okruhu v Las Vegas nevyhovují každému jezdci a vozu a v kvalifikaci zajímavě zamíchaly pořadím. Mercedesu evidentně vyhovují, George Russell získal pole position, přestože Lewis Hamilton ve Q3 dvakrát chyboval a náleží mu až desátá startovní pozice. Problémem je, že Mercedes nechápe, proč je právě ve Vegas rychlý.
„Od začátku víkendu jsme rychlí a před posledním kolem kvalifikace jsem věděl, že to je to kolo, na kterém opravdu záleží. Nezáleží na tom, co se stalo předtím. Udělal jsem chybu, v předchozím kole, museli mi vyměnit přední křídlo. Už jsem se bál, že ani nezajedu rychlé kolo, ale dobře to dopadlo. Budeme se muset ponořit hluboko do nasbíraných dat, jelikož nevíme, kde se to ve voze vzalo,“ řekl vítěz kvalifikace.
Zato u Red Bullu přesně vědí, co jim ve Vegas chybí. Tento tým využil svůj rozpočet tak, že nezbyly finance na zadní přítlačné křídlo určené specificky na okruhy vyžadující málo přítlaku, ale i velmi malý aerodynamický odpor.
„Máme to takhle už od roku 2022,“ prozradil Max Verstappen, který skončil v kvalifikaci na pátém místě, přičemž jeho týmový kolega vypadl již ve Q1. „Pod rozpočtovým stropem si prostě musíte určit priority. I my bychom rádi měli křídlo s nižším přítlakem, nebo alespoň odlišně tvarované, více efektivní křídlo. Ještě se tomu budu chtít věnovat, ale těžko říct, jestli se to ještě vyplatí, když tuto generaci vozů čeká už jen jedna sezona. Avšak teď mám pocit, že jsme tím rozhodnutím zahodili dva závodní víkendy. Tady a v Monze.“
Ferrari si po prvních trénincích věřilo, že v závodě bude schopno udržet dobré závodní tempo, avšak obávalo se kvalifikace, protože mělo problém dosáhnout dostatečně rychlého zahřátí pneumatik na pracovní teplotu. Po zisku druhého a čtvrtého místa na startu musel tedy v červeném táboře zavládnout optimismus, přestože se mezi jezdce Ferrari překvapivě vklínil Pierre Gasly na Alpinu. Alpine začal rok s nejpomalejším vozem v poli, nicméně vývoj přinesl ovoce, ačkoli dost pozdě v sezoně. Ve Vegas je Alpine týmem se čtvrtým největším meziročním zrychlením nejlepšího kvalifikačního kola. Možná překvapí, že nejvíce se zlepšil McLaren, ačkoli Lando Norris je až šestý a Oscar Piastri je ještě o dvě místa níže, ovšem loni ve Vegas vypadli ve Q1.
Red Bull předem věděl, co mu ve Vegas bude chybět, ale rozpočtový strop nepustí. Foto: Red Bull
Pokud nepočítáme téměř neutrální Sauber, tak meziročně svou kvalifikační rychlost ve Vegas zhoršily dva týmy, z toho Williams může zpomalení připsat vypadnutí Alexandra Albona ve Q1 a havárii Franca Colapinta na konci Q2. A o 0,7s zpomalil Aston Martin.
„Bylo to těžké, ale žádné překvapení. Trápíme se už čtyři nebo pět měsíců, jen občas je to ve Q1 trochu lepší a občas horší. Dnes to naneštěstí bylo horší,“ řekl Fernando Alonso, jenž obsadil sedmnácté místo a jeho týmový kolega byl poslední. „Zbývají pouze tři závody, vůz se už nezmění. Už se soustředíme na další sezonu a musíme tedy akceptovat, že nás letos ještě čekají další těžké chvíle.“
Trpělivý nebyl majitel týmu Aston Martin. Jak jsme se dozvěděli, dosavadní technický ředitel, Dan Fallows, ne levně získán z týmu Red Bull před necelými třemi lety, přišel o svou funkci právě kvůli slabým letošním výsledkům, jak potvrdil Tom McCullough, výkonnostní ředitel týmu.
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Mercedes