Kanaan zvítězil počtvrté v letošním roce
Meijer Indy 300 - výsledky závodu
Včerejší večerní závod na Kentucky Speedway přinesl divákům dvě rozdílné části. První poměrně poklidnou, s několika velmi hezkými souboji o pořadí a pak zhruba posledních dvacet pět zcela bláznivých kol plných bizarních incidentů a havárií, které vyvrcholily divokou srážkou Daria Franchittiho a Kosuke Matsuury po projetí cílovou čarou, během které Franchittiho Dallara opět provedla přemet ve vzduchu a znovu skončila zcela rozbitá u hrazení oválu. S oběma částmi závodu si nejlépe poradil rutinér Kanaan a zaslouženě si připsal již čtvrté vítězství v sezóně.
Meijer Indy 300 - Kentucky Speedway
200 kol - 300 mil
24°C - oblačno, večerní závod
3 žluté fáze - celkem 23 kol
nejrychlejší kolo: Dan Wheldon - 24,3701 sekundy ve 27. kole
Tony Kanaan a Dario Franchiti se po startu dokázali bez problémů udržet na prvních dvou místech a v následujících třiceti kolech předváděli opatrný souboj o první pozici, vědomi si toho, že v sázce může být titul šampióna kteréhokoliv z nich. Za nimi se však bojovalo daleko urputněji, neboť zatímco Scott Dixon se snažil udržet co nejblíže k Franchittimu, zbytek závodního pole měl samozřejmě své vlastní zájmy. A tak se před Dixona dostal nejprve Sam Hornish a posléze musel bojovat i se svým stájovým kolegou Wheldonem. Zdaleko nejhezčí souboj ovšem v této části předváděla Danica Patrick, když na své cestě polem vozů vpřed narazila na A.J. Foyta IV. Ten se včera předvedl ve skvělém světle a dokázal, že za minulé roky udělal obrovský pokrok a navíc, že mu ovály s délkou 1,5 míle skutečně sedí.
Danica Patrick bojuje s A.J. Foytem IV
Souboj Wheldona s Hornishem skončil ve 33. kole vzájemnou havárií, která se naštěstí obešla bez zranění. Během následující žluté fáze pak celé pole zabočilo v 37. kole do boxů. Souboj o čas v nich vyhrála parta Daria Franchitiho a Skot se tak dokázal vrátit na ovál na první pozici. Po restartu závodu se na čele usadila opět dvojice Franchitti a Kanaan, následovaná se ztrátou dvou sekund skupinou, ve které jeli po většinu času Scheckter, Dixon, Sharp, následováni s malým odstupem Castronevesem, Danicou Patrick a A.J. Foytem. Právě tato trojice se postarala v 81. kole o okamžik vzrušení, kdy po náhlém zpomalení Castronevese se vedle něj dostali bok po boku Danica i A.J. Zatímco Danica proklouzla po vnitřní části tratě, A.J. manévr vynesl až vysoko ke zdi, ale kritickou situaci dokázal bravurně zvládnout.
Kanaan pronásleduje Franchittiho po prvních zastávkách v boxech
Další kolo zastávek proběhlo pod zelenou vlajkou a do vedení se dostal zpátky Kanaan, zatímco Franchiti ztratil po chybě na výjezdu z boxů. A zatímco Tony dokázal situace využít a svým soupeřům poodjet, Franchitti musel v následujících kolech bojovat o pozice s Dixonem a Scheckterem. Na tuto skupinku se postupně dotáhli i Andretti, Danica a A.J. Foyt. A právě v okamžicích, kdy se schylovalo k posledním zastávkám v boxech a skupina bojující o druhé místo se rozhodla spolupracovat a pokusit se dojet Kanaana, na trati došlo k několika nezávislým incidentům, které vnesly do závodu poněkud zmatek.
Danica bojovala s Foytem téměř po celý závod a to i v boxech
Vše vypuklo ve 175. kole, kdy nezávisle na sobě zpomalil výrazně Scheckter a téměř současně se o sebe otřeli Kanaan a Castroneves. Kontakt ne nepodobný tomu, který před šesti dny katapultoval Franchittiho do vzduchu, tentokráte oba jezdci mistrovsky zvládli, ale museli výrazně zpomalit a posléze zabočit do boxů pro nové pneumatiky. Diváci si ještě nestačili ani vydechnout po této kritické situaci a byla zde další. Do boxů zabočili pro palivo současně Danica Patrick a Dario Franchitti. Je v tento okamžik nemožné říci, zda Danica abnormálně zpomalila, či zda Dario byl v nájezdu příliš rychlý, ale aby do Danici nevrazil, musel vyjet až na trávník, kde trefil jeden z plastových kolíků vytyčujících okraj dráhy. Náraz přerazil pravou polovinu Franchittiho předního přítlačného křídla, které pak muselo být vyměněno. Drama pokračovalo. Danica se pokoušela být na výjezdu z boxů příliš rychlá, dostala smyk a zůstala stát ve druhé zatáčce napříč dráhou. Naštěstí jí nikdo netrefil a na dráze se rozsvítila žlutá. Záchranný tým dokázal monopost restartovat, ale po ujetí několika kol stále pod žlutou jí tým signalizoval problém s pravou zadní pneumatikou. Danica, která se právě nacházela daleko za koncem startovního pole se pokusila dojet co nejrychleji do boxů, ale pneumatika nevydržela a náhlý defekt poslal Danicu do zdi a vzápětí téměř do vozu záchranářů, který minula jen o centimetry. Žlutá fáze tak musela být znovu prodloužena a na čele pole se ocitl A.J.Foyt, který jako jediný prošel zmatkem minulých kol bez pohromy.
Závod byl znovu restartován až ve 189. kole s Foytem na čele a dvojicí Kanaan a Dixon v závěsu. Tony Kanaan si však s Foytem brzy po restartu hravě poradil a nasadil k závěrečnému finiši, který dotáhl až do vítězného projetí cílovou čarou. Foyt nedokázal odolat ani Dixonovi, ale třetí pozici již udržel. A právě ve zlomku sekundy, kdy napětí začalo opadat, objevil se přízrak katastrofy z minulého závodu v Michiganu. Franchitti, který po výměně předního křídla bojoval spíše s vozem než se soupeři a pohyboval se kolem osmého místa vůbec nezaznamenal, že právě projel cílovou čarou a v plné rychlosti pokračoval dál. Před ním jedoucí Kosuke Matsuura však začal zpomalovat a posléze i brzdit a Franchitti se už jeho Dallaře nedokázal vyhnout. Franchittiho monopost byl nárazem katapultován do vzduchu a po saltu dopadl zpět na dráhu těsně před ochrannou bariéru. Stejně jako před týdnem dokázal Dario vystoupit z ze zcela zničeného monopostu nezraněn.
Šťastný vítěz Tony Kanaan
V celkovém pořadí šampionátu vede i nadále Dario Franchitti, ale jeho náskok na Dixona se už smrsknul jen na osm bodů. Třetí Tony Kanaan pak ztrácí celých 52 bodů. Série pokračuje dalším závodem na Infineon Raceway 26. srpna a pak už budou závodníky čekat poslední dva závody. Městský okruh na Belle Isle v Detroitu a závěrečné finále na Chicagoland Speedway.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas |
1. |
T.Kanaan | Andretti Green Racing |
1:38:21.7078 |
2. |
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
1.7457 |
3. |
A.J.Foyt IV | Vision Racing |
2.1070 |
4. |
M.Andretti | Andretti Green Racing |
2.2998 |
5. |
T.Scheckter | Vision Racing |
2.3660 |
6. |
S.Sharp | Rahal Letterman Racing |
2.6491 |
7. |
E.Carpenter | Vision Racing |
2.8150 |
8. |
D.Franchitti | Andretti Green Racing |
6.2839 |
9. |
H.Castroneves | Team Penske |
1 kolo |
10. |
V.Meira | Panther Racing |
1 kolo |
11. |
K.Matsuura | Super Aguri Panther Racing |
1 kolo |
12. |
B.Rice | Dreyer & Reinbold Racing |
1 kolo |
13. |
D.Manning | A.J. Foyt Enterprises |
2 kola |
14. |
S.Fisher | Dreyer & Reinbold Racing |
3 kola |
15. |
R.Hunter-Reay | Rahal Letterman Racing |
17 kol |
16. |
D.Patrick | Andretti Green Racing |
havárie |
17. |
D.Wheldon | Target Chip Ganassi Racing |
havárie |
18. |
S.Hornish Jr. | Team Penske |
havárie |
Všechny časy neoficiální