Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Power nadále zůstává v Brazílii neporaženým

Power nadále zůstává v Brazílii neporaženým

Sao Paulo Indy 300 – průběh a výsledky závodu

Will Power potřetí vyhrál závod IZOD IndyCar Series v brazilském Sao Paulu. Zůstává na jihoamerickém okruhu neporaženým. Stejně tak neporaženým v letošním ročníků zůstává Powerův tým Penske. Stáj Rogera Penskeho zvítězila ve všech čtyřech letošních závodech. V St. Pete triumfoval Castroneves, v dalších třech závodech Power. Druhé místo v Brazílii získal Hunter-Reay. A poprvé se stupňů vítězů v IZOD IndyCar Series dočkal bývalý pilot Formule 1 Takuma Sató. V posledním závodě přišel o třetí místo až v posledním kole, když jej roztočil Hunter-Reay, ale v Brazílii se mu i přes start z posledního místa a penalizaci v průběhu závodu podařilo třetí příčku dobýt. Nejlépe z domácích jezdců dojel čtvrtý Castroneves.
Sao Paulo Indy 300 – ulice Sao Paula
75 kol – 195 mil
5 žlutých fází – celkem 15 kol
5 jezdců ve vedení – celkem 5 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power – celkem 63 kol
Nejrychlejší kolo: Josef Newgarden – 1:22.6313 v 58. kole
Předpověď meteorologů hlásající 90% šanci na déšť se nevyplnila. Z celého víkendu déšť zasáhl akorát nedělní warm up. Tentokrát se jezdcům dokonce vyhnuly potíže v zatáčkách 1 a 2 (šikana po startu). Will Power udržel vedení v závodě. Ale Franchitti s ním dokázal držet krok a oba rivalové posledních dvou ročníků se od zbytku pole začali vzdalovat. Nedařilo se jezdcům Andretti Autosport, po skvělém výkonu v kvalifikaci začali Hunter-Reay a Hinchcliffe okamžitě ztrácet pozice. Naopak dopředu šli jezdci s motorem Honda. Rahal postoupil na čtvrté místo, ale musel se bránit útokům nováčka Newgardena (startoval osmý) a později Conwaye.
Jakmile se otevřelo okno pro zastávku v boxech, někteří této příležitosti využili, jako první v 10. kole Hélio Castroneves, o kolo později Pagenaud a Sató. Sató se na pit lane podíval záhy znovu, protože překročil povolenou rychlost (oproti loňsku a většině ostatních závodů sníženou na 50 mil v hodině) a dostal penalizaci.
Čelo zahájilo své zastávky v 19. kole, když k mechanikům zamířili společně Dixon, Newgarden a Conway. Dixon se už na sjetých pneumatikách trápil a za ním se vytvořil vláček pěti vozů. Stejně jako Sató si rychlostní limit nepohlídali Servia a Beatriz a oba dostali stejnou penalizaci.
Power k mechanikům zajel v 22. kole. Protože jediný jezdec, který s ním dokázal držet krok, Franchitti, už stavěl, vrátil se bezpečně na první pozici. To se ale na dráze odehrály dva incidenty. Katherine Legge po kontaktu se zdí prorazila levou zadní pneumatiku a hlavně Ryan Briscoe se pokusil v nájezdu na dlouhou rovinku předjet Rahala, ale vůz najel na nerovnosti, ztratil kontakt s vozovkou a Briscoe jej už do zatáčky nedokázal zatočit. Vynutil tak první výjezd zpomalovacího vozu a závod pro něj skončil.
Nehoda Ryana Briscoea:

Při restartu bylo pořadí Power, Franchitti, Hunter-Reay, Dixon, Conway, Rahal, Pagenaud, Castroneves, Newgarden a první desítku uzavíral Barrichello. Dvacet jezdců se nacházelo ve stejném kole jako Power, Sató z nich byl poslední. Restart se ale příliš nepovedl. Conway nezvládl dobrzdit do první zatáčky a otočil vůz Franchittiho. Motor ve Skotově voze se podařilo nastartovat předtím, než jej předjelo celé pole o kolo, takže o šance na dobrý výsledek nepřišel.
Hodiny Daria Franchittiho:

Další restart proběhl podobným způsobem. Ke kontaktu tentokrát došlo ve třetí zatáčce. De Silvestro zezadu najela do Newgardenova vozu a otočila jej napříč dráhou. Do špičky Newgardenova vozu vrazil Jakes. V pasti se ocitli Kimball, Bourdais a Conway, kteří ztratili několik pozic nebo museli čekat, až jim safety team odstraní havarované vozy z cesty. Ještě předtím v první zatáčce pocuchali domácím fanouškům trochu nervy brazilští piloti. Kanaan se v nájezdu do první zatáčky dostal před Castronevese a v zatáčce druhé tvrdě zaútočil na Barrichella, ten musel až za obrubník, ale kontrolu nad vozem udržel. Jenže za čtvrtou zatáčkou se před něj dostal i Castroneves.
Nehoda De Silvestro, Newgardena a Jakese:

Restart ve 33. kole už byl úspěšný. Power se ocitl pod mnohem větším tlakem než v předchozích případech, protože během předchozích restartů byl mezi ním a druhým Hunter-Reayem kvůli technickým problémům o pět kol zpět jedoucí Wilson, jenže ještě před vyhlášením žluté fáze po kolizi ve 3. zatáčce se před Powera Wilson dostal, takže teď měl lídr závodu vedle sebe při restartu další vůz v pořadí. Protože poslední žluté fáze využila celá řada jezdců k pit stopu, výrazně se promíchalo pořadí.
První desítka byla seřazena následovně: Power, Hunter-Reay, Dixon, Kanaan, Barrichello, Viso, Beatriz, Servia, Franchitti a Castroneves (nejvýše postavený jezdec, který žluté fáze využil k pit stopu).
Tentokrát již restart proběhl bez problémů. Hunter-Reay musel odolávat útokům Dixona a Kanana, ale když se od nich odpoutal, tak naopak začal ohrožovat Powerovo vedení. Podle očekávání nestačil motor Lotus v Serviově voze a během tří kol z osmého místa Španěl putoval na sedmnácté. K potěšení domácích fanoušků dokázala více než 10 kol vzdorovat útokům Franchittiho a Castronevese Ana Beatriz, pro níž to byl první závod s vozem DW-12.
Po už ale začínalo další kolo zastávek v boxech. Z čela stavěl první v 42. kole Kanaan. Dixonův pit stop přišel o čtyři kola později. Barrichello stavěl v kole 48. Na vedoucí dvojici Power – Hunter-Reay přišla řada v 52. kole, oba zastavili společně. Při výjezdu se mezi ně vmísil Dixon a na zahřátých pneumatikách okamžitě předjel Powera. Vedení krátce měl ve svých rukách Franchitti a po pit stopu se vrátil za Hunter-Reaye. Pořadí se ustálilo následovně: Dixon, Power, Hunter-Reay, Franchitti a elitní pětku uzavíral Castroneves. Dixon si udržoval stabilní náskok 2,5 vteřiny na Powera.
Proč se Dixon během pit stopů dostal před Powera napověděl v 58. kole EJ Viso. Po 11 kolech strávených na trati opět zamířil k mechanikům. Tým si v jeho případě spočítal, že ani se žlutou fází mu to na jeden pit stop nevyjde a vsadil na krátký stint uprostřed závodu, místo na doplňování paliva v samotném závěru. A jak se záhy ukázalo, Mike Hull, závodní stratég Scotta Dixona, měl zřejmě stejný nápad.
Jenže ke zklamání celého Dixonova týmu, než k pit stopu mohlo dojít, v 63. kole se na dráze odehrály dvě nehody. Nejprve v nájezdu na cílovou rovinku Ana Beatriz strčila do Carpenterova vozu a roztočila jej a Newgarden nezvládl svůj vůz a poslal jej do pneumatik. Na trať vyjel pace car. Za kolizi s Carpenterem byla Beatriz potrestána penalizací, už druhou během závodu. Dixon musel pro palivo a zpomalovací vůz navíc znamenal, že jezdci, kteří stavěli jako poslední, tedy Power, Hunter-Reay, Franchitti či Castroneves, už s palivem vystačí do konce závodu. Z boxů se Dixon vrátil třináctý.
Beatriz a Carpenter, nehoda Newgardena:

Na restart se jezdci seřadili následovně: Power, Hunter-Reay, Franchitti, Castroneves, Sató, Hinchcliffe, Conway, Hildebrand, Andretti a Rahal. Znovu závodit se mohlo začít osm kol před koncem. Sató předjel oba jezdce ve druhé řadě a posunul se na třetí příčku. Bok po boku bojovali Hinchcliffe a Conway, ale Conway byl příliš blízko zdi a svůj vůz o ní opřel. Zablokoval polovinu trati a vytvořil past pro sedm dalších pilotů. Zablokováni byli Andretti, Dixon, Jakes, Beatriz, Pagenaud, Rahal a Kanaan. U některých se to neobešlo bez drobných kontaktů s ostatními jezdci.
Pro záchranný tým v první zatáčce nastala Sofiina volba komu prvnímu pomoci s přenosným startérem. Ale žádný z vozů se nepodařilo udržet ve stejném kole s lídrem závodu.
Dopravní zácpa v první zatáčce:

Nicméně odklízení záchranný tým stihl tak rychle, že jezdcům dal k dispozici ještě pět kol závodění pod zelenou vlajkou. Na starosti o palivo mohli všichni zapomenout a naplno se věnovat závodění. Jedenáct jezdců se udrželo ve stejném kole s lídrem závodu. Za Powerem a Hunter-Reayem druhou řadu tvořili Sató s Franchittim, třetí řadu Castroneves a Hinchcliffe, čtvrtou Hildebrand a Kimball, pátou Viso a Barrichello. Jedenáctý Servia byl posledním v lead lap.
Power se opět ubránil, i když ze všech restartů to měl v tom posledním nejtěžší. Castroneves ještě během závěrečného sprintu zdolal Franchittiho a posunul se na čtvrtou příčku. Will Power vyhrál v Brazílii potřetí v řadě a navýšil náskok v čele šampionátu. Čtvrté místo Castronevesovi pomohlo v upevnění druhého místa v průběžném pořadí. Naopak druhý závod za sebou se nepovedl Dixonovi. Novozélandský závodník je pověstný tím, že vždycky (a ne vlastní vinou) má špatný vstup do sezóny. Letos jakoby to v prvních dvou závodech prolomil, když dvakrát dojel druhý, jenže v Long Beach selhala technika a v Sao Paulu ztratil díky strategii a kolizi při předposledním restartu. Naopak páté místo v cíli je nejlepším výsledkem úřadujícího šampiona Daria Franchittiho s novým vozem DW-12.
Začíná květem a ten tradičně patří pětistovce v Indianapolisu, na níž si budeme muset počkat do 27. května. Kvalifikace se jede o víkend dřív. Celý program začíná příští čtvrtek, tedy 10. května, tréninkem nováčků. Tréninky potom proběhnou mezi 12. a 18. květnem (sobota až pátek). Ještě předtím ale týmy zamíří k oficiálnímu oválovému testu na Texas Motor Speedway.
p.
 Jezdec  Tým
Motor
Odstup
1.
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
 
2.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 0.9045
3.
 T.Sato  Rahal Letterman Lanigan Racing
Honda
+ 2.3905
4.
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
+ 4.5489
5.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Honda
+ 5.1722
6.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 6.2615
7.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Chevrolet
+ 8.3764
8.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Honda
+ 8.5905
9.
 E.Viso  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 10.3449
10.
 R.Barrichello  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 10.8477
11.
 O.Servia  Lotus DRR
Lotus
+ 24.4771
12.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton Motorsports
Honda
1 kolo
13.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Chevrolet
1 kolo
14.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Chevrolet
1 kolo
15.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Honda
1 kolo
16.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
Honda
1 kolo
17.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Honda
1 kolo
18.
 S.Bourdais  Lotus Dragon Racing
Lotus
1 kolo
19.
 M.Conway  A.J. Foyt Enterprises
Honda
2 kola
20.
 A.Beatriz  Andretti Autosport
Chevrolet
2 kola
21.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
Chevrolet
3 kola
22.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
Honda
Porucha
23.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
Honda
Havárie
24.
 S.de Silvestro  Lotus HVM Racing
Lotus
Havárie
25.
 R.Briscoe  Team Penske
Chevrolet
Havárie
26.
 K.Legge  Lotus Dragon Racing
Lotus
Havárie