Představení šampionátu: International GT Open
Souhrn informací a odkazů na jednom místě.
Po seznámení s trojicí šampionátů GT v průběhu tohoto měsíce je zde poslední letošní představení série.
Odkaz na tento článek bude v průběhu roku pravidelnou součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě a jejich vyznačení pro snadnější rozpoznání.
Obsah s aktivními odkazy na kapitoly
1. Základní popis série
2.1. Historie šampionátu
2.2. Držitelé titulů
2.3. Nejúspěšnější stáje
3. Pořadatelská organizace
4. Kalendář
5. Průběh závodního víkendu
6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy
7. Seznam úspěšných jezdců
8.1. Užitečné odkazy
8.2. Doplňující články na Formule.cz
9. Rozsah informování na zdejším portálu
10. Konečné výsledky
11. Souhrn aktualizací
Vzrůstající pozornost týmů, médií a fanoušků přitahuje mezinárodní šampionát španělských pořadatelů putující od roku 2006 po Evropě – International GT Open.
Zaměřením na smíšené posádky profesionálních a amatérských závodníků se hlásí k jedné z vlastností závodů sportovních vozů. K ní patří také společné působení vozidel více výkonnostně rozdílných tříd v jednom závodě. Ústupkem současnému trendu je formát krátkých závodů namísto vytrvalostních klání.
Všichni účastníci obouvají pneumatiky jednotného dodavatele společnosti Dunlop. S touto firmou Španělé spolupracují od začátku, současná dohoda uzavřená loni platí do konce roku 2014. Palivo pochází z produkce italské firmy specializující se na pohonné hmoty a příměsi pro motorsport, Panta Racing Fuel.
Další jednotící prvky nelze u této kategorie očekávat, proto se používá systém vyrovnání výkonnosti. Jeho cílem je vyrovnat vliv rozdílných koncepcí, tak typických pro sportovní vozidla.
Pořadatelé umožňují přenosy vysílanými na svých internetových stránkách sledovat závody i fanouškům, kteří nemají přístup ke specializovaným sportovním kanálům.
Výjimečností této série je vůdčí role vozů upravených dle pravidel třídy GT2. Pokud je jejich účast povolena v jiných mistrovstvích, patří spíše do nižších kategorií za prototypy.
V prvním ročníku se polovina z šesti závodů odehrála na Pyrenejském poloostrově. V těchto případech doplňovali nepříliš početné pole vozů tří tříd účastníci španělského národního mistrovství. Společné podniky se dočasně vytratily v letech 2007 - 2008, od roku 2009 se však vždy alespoň jeden víkend koná. Počet víkendů se každým rokem zvyšoval o jeden, než se v roce 2008 jejich počet stabilizoval na nynějších osm.
Součástí víkendu byla zpočátku dvojice 50 minutových závodů (cca 200 kilometrů). Od roku 2007 se začal pozvolna prosazovat formát s rozdílnou délkou, mj. 55 a 45 minut (200 a 150 kilometrů), než byla o dva roky později zavedena současná délka prvního 70 minutového a druhého 50 minutového závodu. Tradice jednoho delšího klání skončila v druhém ročníku 300 kilometrovým závodem v Barceloně.
Od počátků se do současnosti v sérii vyskytují vozy dle pravidel třídy GT2 s označením GTA (2006 – 2009) a posléze Super GT. V prvních letech 15-20 vozů této kategorie doplňovaly vozy dle třídy GT3 (označované GTS), jejichž množství se ze vzrůstající oblibou pozvolna zvyšovalo. Zpočátku se jich na dráze objevovalo méně jak deset, ale již v roce 2010 se jejich počet vyrovnal hlavní kategorii. Počet vozidel kategorie Super GT se dlouhodoběji pohybuje mezi 10 – 15 auty, nižší GTS je nepatrně početnější.
Pro první dva ročníky byla typická také účast pohárových vozů (třída GTB, případně GTC). V roce 2009 byla nahrazena při společných podnicích účastí vozů třídy GT4 (s označením GT Light). Přitom se v sérii objevovaly také vozy, které bezvýhradně nespadaly do žádné ze tříd a byly dle nejbližších parametrů zařazeny do některé z vypsaných kategorií.
Po počátečních nesmělých krůčcích v okolních zemích se šampionát odvážně vydával do Německa a Velké Británie (od 2007), Belgie (od 2008), Rakouska (2011) anebo Maďarska (2012). Nyní je zřejmý opatrnější přístup, přesto si díky postupně vzrůstající přítomnosti v rozdílných evropských zemích již zajistil své místo na mezinárodní scéně závodů GT.
2012
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
SGT | Giammaria Bruni | Ferrari 458 | AF Corse |
Federico Leo | |||
GTS | Daniel Zampieri | Ferrari 458 | Kessel Racing |
Michael Dalle Stelle |
2011
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
SGT | Soheil Ayari | Ferrari 430/458 | JMB Racing |
GTS | Lorenzo Bontempelli | Ferrari 458 | Kessel Racing |
Stefano Gattuso |
2010
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
SGT | Álvaro Barbra | Ferrari 430 | AF Corse |
Pierre Kaffer | |||
GTS | Marco Frezza | Ferrari 430 | Kessel Racing |
2009
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
SGT | Jöel Camathias | Ferrari 430 | Trottet Racing |
Marcel Fässler | |||
GTS | Philipp Peter | Ferrari 430 | Kessel Racing |
Michal Broniszewski |
2008
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
GTA | Andrea Montermini | Ferrari 430 | Scuderia Playteam |
Michele Maceratesi | |||
GTS | Marco Cioci | Corvette C6 | Twentytwo Motorsport |
Andrea Pellizzato |
2007
Zatímco ve všech dosavadních ročnících vítěz třídy Super GT (GTA) byl i celkovým vítězem, v tomto roce došlo k výjimce. Celkovými vítězi se stali Richard Lietz a Jöel Camathias ve voze Porsche 997 italské stáje Autorlando.
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
GTA | Andrea Montermini | Ferrari 430 | Scuderia Playteam |
Michele Maceratesi | |||
GTS | Riccardo Romagnoli | Dodge Viper | La Torre Motorsport |
GTB | Gianni Giudici | Ferrari 360/430 | Giudici |
2006
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
GTA | Michele Bartyan | Ferrari 430 | Scuderia Playteam |
GTS | Stefano Zonca* | Dodge Viper | Racing Box |
Andrea Belicchi* | |||
Piergiuseppe Perazzini* | |||
Marco Cioci* | |||
GTB | Fabrizio Gini | Ferrari 360 | Giudici |
* shoda výsledků
Rok | Třída | Tým | Vůz |
2012 | SGT | AF Corse | Ferrari 458 |
GTS | Kessel Racing | Ferrari 458 | |
2011 | SGT | JMB Racing | Ferrari 430/458 |
GTS | Kessel Racing | Ferrari 458 | |
2010 | SGT | AF Corse | Ferrari 430 |
GTS | Kessel Racing | Ferrari 430 | |
2009 | SGT | Autorlando | Porsche 997 |
GTS | Villois Racing | Aston Martin DBRS9 | |
2008 | - | Scuderia Playteam | Ferrari 430 |
2007 | - | Scuderia Playteam | Ferrari 430 |
Organizací International GT Open se zabývá španělská společnost GT Sport Organizacion. V roce 1998 ji založil v Madridu španělský závodník Jesús Pareja.
Protože se v 80. a 90. letech minulého století pohyboval v prostředí závodů sportovních vozů, včetně úspěšných startů v 24 hodin v Le Mans, nebyla překvapením úvodní série zaměřená na španělské mistrovství vozů GT. Od roku 1999 jsou Campeonato de España Iber GT v nabídce do současnosti. Totéž platí o rok mladší národní sérii F3.
K expanzi z Pyrenejského poloostrova do Evropy došlo právě prostřednictvím International GT Open v roce 2006.
Španělští pořadatelé se starají také o domácí nebo portugalské pohárové závody mj. vozů Seat Leon, Peugeot 207, Mini nebo Hyundai.
Předběžná verze kalendáře byla zveřejněna 2. listopadu 2012. Účastníci šampionátu se poprvé objeví na okruhu Silverstone, které střídá v ostrovním království dříve navštěvované Brands Hatch anebo Donnington. Novým místem se po vyřazení Hungaroringu stává také Jerez
K první změně došlo bez bližšího zveřejnění koncem ledna. V souhrnu kalendářů sérií na stránkách FIA z 25. ledna a u pořadatelů se objevil posun podniku v Maďarsku z konce června do poloviny měsíce. Nicméně již 7. února GT Sport oznámil v tomto termínu náhradu Hungaroringu španělským Jerezem. Zároveň byl oznámen posun druhého podniku pořádaného na okruhu poblíž Algarve o týden dříve.
Kalendář pro tuto sezónu je v následující tabulce. Uváděný datum se vztahuje ke dni pořádání druhého, nedělního závodu.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 28.04.2013 | Francie | Paul Ricard |
2. | 12.05.2013 | Portugalsko | Algarve |
3. | 02.06.2013 | Německo | Nürburgring |
4. | 16.06.2013 | Španělsko | Jerez |
5. | 14.07.2013 | Velká Británie | Silverstone |
6. | 08.09.2013 | Belgie | Spa-Francorchamps |
7. | 06.10.2013 | Itálie | Monza |
8. | 10.11.2013 | Španělsko | Catalunya |
Na závodní víkend má každý vůz přiděleno dvanáct kusů (tři sady) suchých pneumatik. Z dřívějšího víkendu lze použít až čtyři ušetřené kusy pneumatik. Při prvním víkendu je nahrazují čtyři nové pneumatiky.
Program začíná v pátek dvojicí tréninků, každý z nich trvá 60 minut.
Délka sobotní dopolední kvalifikace je dle pravidel určena v rozmezí 20 - 45 minut, obvykle trvá 35 minut s použitím níže uvedeného formátu. V prvních 35 minutách startují jezdci vybraní jako první v posádce, kteří si vybojují místo, z něhož odstartují do prvního závodu. Totéž platí pro druhou část určenou pro jezdce určené jako druhé. Je-li vůz obsazen jedním pilotem, startuje v obou částech.
Prvních 15 minut mají pro sebe dráhu pouze vozy třídy GTS. V následujících pěti minutách dochází k zahájení kvalifikace pro účastníky třídy Super GT a postupnému zajíždění vozů GTS do boxů. Od dvacáté minuty do konce mají pro sebe dráhu vozidla třídy Super GT. Všechna úplná kola jsou měřená a započítávána do výsledků kvalifikace.
Zvláštností v porovnání s konkurenčními sériemi je možnost obsazení vozidla pouze jedním pilotem. V tomto případě se na něj vztahuje nutnost prodloužení zastávky alespoň o deset vteřin. Její případné prominutí anebo naopak prodloužení je závislé na zkušenostech pilota, případně jeho věku. Naopak nemusí dodržet maximální dobu řízení 60% délky závodu vztahující se na dvoučlenné sestavy.
Prvním závodem je sobotní odpolední klání s délkou 70 minut. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, konec přichází po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem.
Start závodu je letmý, v závodě je předepsána jedna povinná zastávka v předem stanovené délce (základ je okolo 70 vteřin dle okruhu). Při této návštěvě boxového stání dochází ke střídání jezdců u dvoučlenných posádek. Během zastávky lze vyměnit pneumatiky a to až čtveřicí mechaniků používajících pneumatické utahováky, jeden na každé straně vozu. Na samém konci zastávky je možné doplnit palivo buď z maximálně 25 litrových nádob anebo tankovacím zařízením dle požadavků FIA. Přidělené časové handicapy je možné splnit ve vyhrazeném prostoru.
Na konci závodu je čas na rozdělení bodů. Používá se součet celkového umístění prvních devíti posádek (12-10-8-6-5-4-3-2-1) a umístění první pětky ve třídě při jejím obsazení alespoň pěti účastníky (10-8-6-4-3). Novinkou je zvláštní bodování amatérů starších 45 let, kteří se nestali držiteli titulu série pod dohledem FIA. Jezdci budou nejprve ohodnoceni dle v závorce uvedené bodové škály (10-8-6-5-4), přičemž piloti z výkonnější kategorie Super GT budou mít na konci sezóny součet snížen o 10%.
V hodnocení týmů a loňské novinky v podobě klasifikace výrobců je shodné s první dvojicí výše uvedené škály. Do hodnocení se započítává umístění dvou nejlepších týmů (v tomto případě nezávisle na kategorii) a vozů.
Zároveň jsou na následující závod přiděleny časové handicapy doby strávené v boxové uličce navíc pro první trojici v každé třídě (15-10-5 vteřin). Jejich součet může dosáhnout maximálně 30 vteřin, nicméně při vítězství i s touto penalizací může být přičteno dalších 15 sekund při další zastávce. Umístění od čtvrtého místa níže naopak z přiděleného času snižuje handicap pro následující závod.
Nedělní ráno se může dle pravidel konat zahřívací trénink v délce 10 minut.
V neděli odpoledne přichází čas pro padesát minut trvající druhý závod. Během této zastávky nelze doplnit palivo, ostatní pravidla jsou shodná s prvním kláním.
6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy
Tato část je rozdělena na účastníky dle jejich rozdělení do kategorií. Následně další řazení je dle pořadí v abecedě u názvu výrobce, u nějž jsou uvedeny názvy reprezentujících stájí. U modelů třídy GTS může být i odkaz na článek s bližšími informacemi o vozidle, pokud byl zveřejněn před loňskou sezonou MS GT1. I přes mezi sezónní úpravy se v případě vozidel třídy GT3 jedná o podobná vozidla, která jsou používána v této sérii.
Startovní listinu mistrovství před úvodním závodem naleznete Zde.
Super GT (SGT)
Ferrari 458 GT Italia
AT Racing |
Scuderia Vilorba Corse |
MTech |
AF Corse |
Kessel Racing |
Chevrolet Corvette C6R
V8 Racing |
Porsche 997 GT3 RSR
Drivex School |
GTS
Audi R8 LMS (Zde)
Team Novadriver - Novaplus |
Belgian Audi Club Team WRT |
Aston Martin Vantage GT3
GPR Racing |
Ferrari 458 Italia GT3 (Zde)
AF Corse |
Kessel Racing |
Ombra |
SMP Racing – Russian Bears |
Team Ukraine |
ESTA Motorsport |
Estamotorsports |
Balfe Motorsport |
Team Sofrev ASP |
Ginetta G50
Luis Villalba* |
Team LNT Ginetta |
Chevrolet Corvette C6R
V8 Racing |
Lamborghini Gallardo (Zde)
Team rhino´s Leipert Motorsport |
McLaren MP4-12C GT3 (Zde)
Bhai Tech Racing |
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Zde)
Seyffarth Motorsport |
Lechner Racing Team |
Sports and You |
Mosler GT3
Blue Jumeirah Racing |
Porsche 997 GT3 R (Zde)
Autorlando Sport |
Rinaldi Racing |
Attempto Racing |
PRO GT by Philippe Almeras |
Ruffier Racing |
* soutěžící bodující pouze do španělského mistrovství, kteří byli součásti vybraných víkendů GT Open
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Bontempelli, Lorenzo | mistr GT Open 2011 (třída GTS) |
Broniszewski, Michal | mistr GT Open 2009 (třída GTS) |
Camathias, Jöel | mistr GT Open 2009 (třída Super GT) |
mistr LMS 2006 (kategorie GT2) | |
Gatusso, Stefano | mistr GT Open 2011 (třída GTS) |
Magnussen, Jan | mistr ALMS 2008 (třída GT1) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2009, 2006, 2005 (GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2004 (třída GTS) | |
Montermini, Andrea | mistr GT Open 2008 a 2007 (kategorie GTA) |
Peter, Philipp | mistr GT Open 2009 (kategorie GTS) |
International GT Open – oficiální komunikační kanály
Web (Zde): naleznete zde zprávy z dění v šampionátu a závodech (od roku 2011), částečně též informace o týmech a jezdcích. Pečlivěji zpracované jsou pouze seznamy úspěšných závodníků a stájí anebo souhrnné statistiky.
Facebook (Zde): na sociální síti má série svůj profil od května 2011. Stránky nabízí pouze chudý výtah obsahu z výše uvedeného oficiálního portálu. Navíc je pouze možnost dostat se k videonahrávkám nahraným na portálu Vimeo, tato volba je dostupná pouze pro fanoušky s profilem na této sociální síti. Navíc dle informací se jedná o bezplatné prohlížení pouze 10 dní.
Twitter (Zde): upozornění na nové zprávy doplňují ohlasy účastníků série.
You Tube (Zde): videozáznamy byly letos přesunuty z oficiálních stránek na oblíbené úložiště nahrávek. Naleznete zde celé závody i sestřihy pouze z roku 2012. Nezvyklé jsou sestřihy volných tréninků. K přehlednějšímu vyhledávání lze využít dělení na horní liště na sestřihy (Highlights) a závody (Full Races). Odkaz na uvedené stránky nyní slouží i ke sledování blížících se přenosů.
Sport 5 (Zde)
Český televizní program zaměřený na motorsport pokračuje v přenosech ze závodů GT Open a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu.
Formule (Zde)
Přímý odkaz na část zdejšího portálu, kde jsou soustředěny pouze články věnované gétéčkům.
8.2. Doplňující články na Formule.cz
Grand magazín (poslední vydání Zde)
Zpravodajský souhrn poskytující přehled o dění v mezinárodních sériích určených gétéčkům. Naleznete zde zprávy, výsledky a upozornění na blížící se události z vytrvalostní Blancpain Endurance Series, sprintových FIA GT Series, International GT Open a ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou také informace o nových a vylepšených vozech, které se objevují v závodech uvedených mistrovství.
Zatímco příležitostným fanouškům GT závodů prostřednictvím Grand magazínu neuniknou významné události týkající se uvedených sérií, na své si přijdou i zapálení příznivci. Ti zde naleznou souhrn dostupných informací souvisejících s vybranými zprávami z oficiálních zdrojů anebo předních zahraničních portálů zabývajících se gétéčky.
Průvodce světem GT (Zde)
Článek věnovaný gétéčkům od počátků jejich vzniku. Zabývá se i různými variantami těchto vozidel anebo jejich sportovnímu nasazení.
9. Rozsah informování na zdejším portálu
Většina zpráv týkajících se dění v sérii, připomenutí nejbližšího závodu a výsledky budou součástí zpravodajského souhrnu Grand magazín.
Klasifikace jezdců zahrnuje pořadí v první desítce v celkovém hodnocení a ve třídách Super GT a GTS. Čeští a slovenští zástupci budou zmíněni všichni bez ohledu na pořadí. Úplné hodnocení naleznete na stránkách série Zde. Týmy jsou uvedeny všechny.
Celkové hodnocení jezdců
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | Andrea Montermini | Vilorba Corse (SGT) | 231 |
2. | Nicky Pastorelli | V8 Racing (SGT) | 177 |
2. | Miguel Ramos | V8 Racing (SGT) | 177 |
3. | Luca Filippi | Vilorba Corse (SGT) | 168 |
4. | Duncan Cameron | AF Corse* (SGT) | 145 |
5. | Matt Griffin | AF Corse* (SGT) | 133 |
6. | Alexander Talkanitsa jr. | AT Racing (SGT) | 112 |
6. | Alexander Talkanitsa sr. | AT Racing (SGT) | 112 |
7. | Diederik Sijthoff | V8 Racing (SGT) | 109 |
8. | Bert Longin | V8 Racing (SGT) | 105 |
9. | Giorgio Pantano | Bhai Tech (GTS) | 104 |
10. | Lorenzo Bontempelli | Kessel Racing (GTS) | 103 |
33. | Filip Salaquarda | AF Corse (GTS) | 29 |
* první závod pod hlavičkou stáje Mtech
Salaquarda si vybojoval uvedené body pouze během účasti na dvou z osmi víkendů (Monza, Barcelona). V celkovém hodnocení nejsou uvedeni členové týmu Leipert (GTS), český pilot Eduard Leganov a slovenský jezdec Štefan Rosina. Během dvou víkendů (Spa, Monza) body nezískali.
Hodnocení jezdců ve třídě Super GT
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | Andrea Montermini | Vilorba Corse | 116 |
2. | Nicky Pastorelli | V8 Racing | 94 |
2. | Miguel Ramos | V8 Racing | 94 |
3. | Duncan Cameron | AF Corse* | 82 |
4. | Luca Filippi | Vilorba Corse | 78 |
5. | Matt Griffin | AF Corse* | 74 |
6. | Alexander Talkanitsa jr. | AT Racing | 71 |
6. | Alexander Talkanitsa sr. | AT Racing | 71 |
7. | Diederik Sijthoff | V8 Racing | 60 |
8. | Bert Longin | V8 Racing | 56 |
9. | Jacky Camp | V8 Racing | 32 |
10. | Davide Rigon | Belgian Audi Club | 26 |
* první závod pod hlavičkou stáje Mtech
Hodnocení týmů Super GT
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | V8 Racing | Corvette 7 000 cc | 189 |
2. | Vilorba Corse | Ferrari 458 | 116 |
3. | AF Corse | Ferrari 458 | 73 |
4. | AT Racing | Ferrari 458 | 71 |
5. | Drivex | Porsche 997 GT3 RSR | 19 |
6. | Kessel Racing | Ferrari 458 | 13 |
7. | Mtech | Ferrari 458 | 12 |
Hodnocení jezdců ve třídě GTS
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | Giorgio Pantano | Bhai Tech | 56 |
2. | Lorenzo Bontempelli | Kessel Racing | 56 |
3. | Rafael Suzuki | Bhai Tech | 54 |
4. | Pol Rosell | SMP Racing | 47 |
4. | Roman Mavlanov | SMP Racing | 47 |
5. | Maxime Soulet | GPR AMR | 44 |
6. | Michael Lyons | AF Corse | 44 |
6. | Matteo Beretta | AF Corse | 44 |
7. | Miguel Toril | Seyffarth Motorsport | 39 |
8. | Luiz Tadeu Razia | Bhai Tech | 37 |
8. | Chris van der Drift | Bhai Tech | 37 |
9. | Enzo Ide | GPR AMR | 34 |
10. | Isaac Tutumlu | Autorlando | 30 |
24. | Filip Salaquarda | AF Corse | 13 |
Salaquarda si vybojoval uvedené body pouze během účasti na dvou z osmi víkendů (Monza, Barcelona). Členové týmu Leipert (GTS), český pilot Eduard Leganov a slovenský jezdec Štefan Rosina, se během dvou víkendů (Spa, Monza) nedokázali dostat na body ani v hodnocení jejich třídy.
Hodnocení týmů GTS
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | Bhai Tech Racing | McLaren MP4-12C | 93 |
2. | Kessel Racing | Ferrari 458 | 85 |
3. | AF Corse | Ferrari 458 | 57 |
4. | SMP – Russian Bears | Ferrari 458 | 51 |
5. | Autorlando Sport | Porsche 911 GT3R | 48 |
6. | GPR AMR | Aston Martin Vantage | 44 |
7. | Seyffarth Motorsport | Mercedes SLS | 39 |
8. | Ombra | Ferrari 458 | 28 |
9. | Rhino´s Leipert Motorsport | Lamborghini Gallardo | 18 |
10. | ESTA Motorsport | Ferrari 458 | 14 |
11. | Estamotorsports | Ferrari 458 | 10 |
12. | Novadriver - Novaplus | Audi R8 LMS | 6 |
13. | V8 Racing | Corvette Z06 | 3 |
20. listopadu: doplnění konečných výsledků