Norris těsně zdolal Verstappena, Alonso s Oconem kolidovali
Velká cena Sao Paula – sprintový rozstřel
McLaren může pomýšlet na druhý letošní sprintový triumf. V Brazílii do něj totiž odstartuje jako první Norris, který v rozstřelu porazil o pouhých 61 tisícin sekundy Verstappena. Třetí pozici obsadil Pérez. Po vzájemné kolizi skončilo předčasně vystoupení Alonsa s Oconem a ohrožena je i jejich účast ve sprintu.
V 11:00 hodin místního času se na okruhu Interlagos opět rozezněly motory monopostů F1. Na programu totiž byl sprintový rozstřel. Ten měl rozhodnout o pořadí na startovním roštu odpoledního sprintu.
V pátek se s jezdci počasí nerozloučilo zrovna hezky. V závěrečných minutách třetí části kvalifikace totiž začalo pršet, což mimo jiné znamenalo, že piloti stihli jen jeden ostrý pokus. V sobotu ale byla situace lepší. Svítilo slunce a pravděpodobnost příchodu deště byla při sprintu nulová. Zatímco vzduch měl před startem 24,5 stupňů, teplota asfaltu činila 43,3 stupňů.
V úvodu první dvanáctiminutovky se jezdci vydávali na dráhu pozvolna. Všichni museli povinně nasadit střední sadu pneumatik. Po třech minutách zatím jezdila po dráze jen polovina pole. V garážích zůstávali Hülkenberg, Stroll, Čou, Magnussen, Alonso, Cunoda, Ricciardo, Bottas, Norris a Piastri. Netrvalo ale dlouho a i oni se vydali do akce.
Piloti se snažili zajet co nejrychlejší čas, aby se zvládli probojovat do druhé části. Necelou minutu před koncem první části ale došlo k incidentu, který se postaral o červené vlajky a předčasný konec úvodního segmentu. Vzájemná kolize potkala Ocona s Alonsem. Pilot Aston Martinu vyjížděl pomalým tempem ze třetí zatáčky. Kolem něj projížděl vysokou rychlostí právě Ocon a došlo ke kontaktu, po kterém skončil pilot Alpine ve zdi. Ani Alonso nevyvázl bez poškození. U něj to odneslo jeho kolo. Ocon si naštěstí nepřivodil žádné zranění. Zlobil se ale na Alonsa, kterého nazval idiotem.
Po nehodě bylo jasné, že už Ocon nevyjede. I kdyby ale byl jeho vůz v pořádku, nemohl by. V první části totiž obsadil šestnácté místo a tím pádem nepostoupil. Vyřazen byl i sedmnáctý Stroll, který tak po úspěšné páteční kvalifikaci musel skousnout hořkou pilulku. Skončilo také účinkování Čoua, Albona a Sargeanta.
Kvůli nehodě v závěru první části byl odsunut začátek té druhé. U Aston Martinu bylo pochopitelně hodně rušno. Mechanici se totiž snažili dát dohromady Alonsovo auto, aby se Španěl mohl zúčastnit druhé části.
Čekání na start druhé části se nakonec protáhlo na téměř 30 minut. V 11:40 hodin místního času už se ale piloti začínali vydávat do akce. I tentokrát museli povinně obout střední sadu pneumatik. V akci jsme viděli zatím deset vozů. Ricciardo, Alonso, Gasly, Bottas a Cunoda trávili první minuty v garáži.
Vzápětí vyšlo najevo, že Alonso už na dráhu nevyjede. Aston Martin totiž na sociálních sítích napsal, že poškození nebylo možné opravit.
Pět minut před koncem vedl Verstappen před Sainzem a Pérezem. Ricciardo, Gasly, Bottas a Cunoda stále vyčkávali v boxech. Vzhledem k ubývajícímu času bylo jasné, že vsadí vše na jeden pokus.
V závěru se podmínky na dráze zlepšily a viděli jsme tak řadu zlepšení. Za branami nejlepší desítky nakonec zůstali Magnussen, Hülkenberg, Gasly, Bottas a samozřejmě i patnáctý Alonso. Nejrychlejší čas zajel Norris před Pérezem a Verstappenem. Postoupili také Ricciardo, Leclerc, Hamilton, Sainz, Russell, Piastri a Cunoda.
V poslední části už jezdci měli dovoleno nasadit měkkou směs pneumatik. Na zajetí co nejrychlejšího času měli osm minut.
Po začátku závěrečné části bylo na dráze ticho. Piloti se svými pokusy vyčkávali. Po pátku už totiž neměli k dispozici mnoho měkkých pneumatik. To znamenalo, že každého čeká jen jeden pokus a každá chyba tak bude velmi drahá.
Čtyři minuty před koncem se jezdci konečně vydali na dráhu. Verstappen se snažil co nejrychleji dostat dopředu a již v boxové uličce předjel několik vozů. Piloti Mercedesu vyjeli jako úplně poslední. Zřejmě chtěli co nejvíce využít ze zlepšujícího se stavu trati.
S klíčovými momenty si ale nakonec poradil nejlépe ze všech Norris. Pilot McLarenu porazil o pouhých 61 tisícin sekundy Verstappena a vybojoval tak pro sprint pole position. Za nimi skončili Pérez, Russell a Hamilton. Slušný šestý čas zajel Cunoda. Až sedmý skončil Leclerc, osmý Ricciardo, devátý Sainz a desátý Piastri.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:11,824 | 1:11,221 | 1:10,622 | 15 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:11,888 | 1:11,262 | 1:10,683 | 16 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:12,218 | 1:11,230 | 1:10,756 | 16 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:11,976 | 1:11,516 | 1:10,857 | 14 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:11,870 | 1:11,476 | 1:10,940 | 14 |
6. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:12,358 | 1:11,676 | 1:11,019 | 12 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:12,107 | 1:11,473 | 1:11,077 | 15 |
8. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull | 1:12,175 | 1:11,423 | 1:11,122 | 11 |
9. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:11,796 | 1:11,491 | 1:11,126 | 13 |
10. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:12,356 | 1:11,648 | 1:11,189 | 14 |
11. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:12,058 | 1:11,727 | 10 | |
12. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:12,136 | 1:11,752 | 10 | |
13. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:12,229 | 1:11,822 | 8 | |
14. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:12,303 | 1:11,872 | 8 | |
15. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:12,224 | 6 | ||
16. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:12,388 | 5 | ||
17. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:12,482 | 6 | ||
18. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:12,497 | 5 | ||
19. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:12,525 | 5 | ||
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:12,615 | 6 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren