Mokrý festival nehod nabídl Norrisovi velkou příležitost
VC Brazílie - kvalifikace
Norris na pole position, Verstappen až sedmnáctý. I tak bude vypadat startovní rošt dnešní Velké ceny Brazílie. Pilot McLarenu má nyní šanci stáhnout ztrátu na celkové první místo pod hodnotu jednoho vítězství. V náročných deštivých podmínkách zazářil mimo jiné třetí Cunoda. Bourali Colapinto, Sainz, Stroll, Alonso a Albon.
Po sobotním dešti byla kvalifikace přeložena na neděli. Jelikož i na tento den byly hlášeny deště, došlo ke změně času i v případě startu závodu. Start kvalifikace byl naplánován na neděli na 7:30 hodin místního času, kdežto se závodem se počítalo od 12:30, tedy o hodinu a půl dříve, než bylo původně v plánu.
Snaha vyhnout se dešťům ale úplně nevyšla. Krátce před začátkem odložených bojů o startovní pozice se totiž na Interlagos snášel déšť. Ten ale nebyl tak silný, aby zabránil v konání kvalifikace. Před začátkem první části navíc polevoval. Asfalt měl 22 stupňů, vzduch 19.
Piloti v úvodu vyjížděli do akce na pneumatikách do extrémního mokra. Vzhledem k polevujícímu dešti ale existovala možnost, že trať bude postupně osychat a s tím logicky bude docházet k jejímu zrychlování. Něco takového mohlo velkou měrou zamíchat s výsledky.
Úvodní minuty se neobešly bez komplikací. Lawson vycestoval z dráhy a na chvíli tak zavlály žluté vlajky. Novozélanďan nedobrzdil do předposlední zatáčky. Stejné problémy později potkaly ve stejném místě také Čoua a Strolla.
Norris hlásil, že se před čtvrtou zatáčkou potýká s aquaplaningem. Jinak mu ale podmínky na dráze připadaly v pořádku.
Po sedmi minutách vedl Ocon před Alonsem a Cunodou. Jediným, kdo ještě neměl na kontě žádný čas, byl Bottas. Pilot Sauberu se totiž rozhodl zariskovat a nazul pneumatiky do přechodných podmínek. Fin se ale trápil a vše nasvědčovalo tomu, že brzy zajede do boxů zpět pro modře značené gumy.
Nakonec se tak ale nestalo. Bottas pokračoval. Jeho první kolo mělo hodnotu 1:39,474, se kterým ztrácel zhruba dvě vteřiny na Hamiltona. O přechodných pneumatikách navíc začínal uvažovat i Russell.
Za okamžik ale přišly červené vlajky. Colapinto totiž nezvládl náročné podmínky, roztočil se na výjezdu ze třetí zatáčky a doklouzal až do bariéry.
Během přerušení se nacházel na čele výsledkové listiny Cunoda. Za ním následovali Leclerc, Ocon, Pérez, Alonso, Stroll, Verstappen, Sainz, bourající Colapinto, Norris, Hülkenberg, Gasly, Piastri, Lawson a Bearman. V zóně vyřazení se nacházeli Albon, Čou, Russell, Bottas a Hamilton. Sedminásobný mistr světa se propadl za Bottase poté, co mu byl smazán zajetý čas.
Přerušení kvalifikace nebylo pro nejpomalejší pětici dobrou zprávou. Pokud by totiž během přestávky déšť zesílil, bylo by velmi složité zlepšit po restartu zajeté časy. Zejména u Mercedesu to tak zavánělo fiaskem. "Stříbrné šípy" totiž měly mezi nepostupujícími oba své jezdce.
Za několik minut se schylovalo restartu a všechy monoposty se řadily na konci boxové uličky. Norris hlásil, že prší více než předtím, což mu vzápětí potvrdil jeho inženýr. Ten ho rovněž upozornil, že tento stav by měl platit ještě tak minutu nebo dvě.
Bearmana nakonec ještě před restartem odtlačili zpět do garáže mechanici. Brit, který tento víkend nahrazuje nemocného Magnussena, totiž obul přechodné pneumatiky. Brzy ale pochopil, že nešlo o šťastnou volbu. Russell se chtěl vyhnout hustému provozu na dráze a proto předjížděl již na výjezdu z boxové uličky.
Déšť sice během přestávky zesílil, piloti ale přesto byli schopni po restartu zlepšovat své výkony. Přezouvání na přechodné pneumatiky se opět vrátilo do hry. Russellovi se v úvodních minutách nevedlo. Brit vycestoval v první zatáčce ven z dráhy.
Vzápětí ale Russell vše napravil. Zařadil se totiž na druhé místo za Cunodu. Hülkenberg se stal dalším pilotem, který se projel po trávě v předposlední zatáčce. Opět proto vlály žluté vlajky. Verstappenovi byl smazán čas za traťové limity. Pro pilota Red Bullu to znamenalo odsun na 12. pozici. Vzhledem k tomu, že trať neustále zrychlovala, neměl ani zdaleka jistotu postupu. To platilo i o Hamiltonovi, který byl dokonce až sedmnáctý, a také o čtrnáctém Norrisovi.¨
Hamiltonovo vyřazení se nakonec opravdu naplnilo. Sedminásobný šampion skončil šestnáctý. Vyřazeni byli i sedmnáctý Bearman, osmnáctý Colapinto, devatenáctý Hülkenberg a dvacátý Čou.
Verstappen nakonec zajel nejrychlejší čas před Albonem a Russellem. Norris postoupil s odřenýma ušima - obsadil 15. místo. Do druhé části se dokázal dostat mimo jiné Bottas. Fin zajel třináctý čas. To vše v době, kdy z řady neoficiálních zdrojů přicházela informace o tom, že Sauber pro příští sezonu podepsal současného lídra F2 Bortoleta. Bottas tak neměl jistotu, zdali nejede tento víkend poslední kvalifikaci v Brazílii.
Když začínala druhá část kvalifikace, déšť již na dráhu nepadal. Většina pilotů přesto opět nazula gumy do extrémních podmínek. Jako jediný šel proti proudu Piastri. Pilot McLarenu obul přechodnou směs.
Netrvalo dlouho a Piastri měl s přechodnými pneumatikami oproti ostatním výhodu. Trvalo to šest minut a také ostatní piloti začali přezouvat. Russellovi dělalo potíže nové obutí zahřát a v desáté zatáčce se roztočil. Nešlo ale o nic vážného. Pilot Mercedesu se ihned zapojil zpátky do akce.
Do konce druhé části zbývalo šest minut a ke slovu přišly druhé červené vlajky. Mokrý asfalt tentokrát nachytal Sainze, který se roztočil na výjezdu ze druhé zatáčky.
V době přerušení vedl Piastri před Russellem a Strollem. Po postupu sahali rovněž Verstappen, Lawson, Pérez, překvapivě Bottas, Alonso, Leclerc a stále i Sainz. Španěl se ovšem nacházel na desáté pozici a kdyby tuto příčku udržel i po restartu, rovnalo by se to zázraku nebo příchodu dalšího deště.
Pod tlakem se nacházel Norris. Vítěz včerejšího sprintu byl až jedenáctý a musel doufat, že mu podmínky na trati umožní po restartu zrychlení. Nepostupovali ani Gasly, Albon, Cunoda a Ocon.
Pérez řekl do vysílačky, že by už chtěl zůstat v boxech a po restartu nevyjíždět. To mu ale inženýr rozmluvil. Déšť nezesiloval a stav asfaltu se měl stále zlepšovat. Naopak Norris už vyhlížel restart a na konci boxové uličky stál jako první.
Po návratu na trať se každý z jezdců snažil zlepšit svůj čas. To se povedlo mimo jiné Norrisovi, který se nejprve zařadil na třetí pozici a poté na první. Do hry ale opět vstoupilo přerušení, a to pouhých 46 vteřin před koncem. Ve třetí zatáčce rozbil své auto Stroll.
Strollův incident předčasně ukončil celou druhou část a pro závodníky Red Bullu měl zásadní důsledky. Mezi vyřazenými totiž uvízli dvanáctý Verstappen a třináctý Pérez. Nepostoupili ani jedenáctý Bottas, čtrnáctý Sainz a patnáctý Gasly. Penalizace pěti míst navíc znamenala, že Verstappen vyrazí odpoledne až jako sedmnáctý.
Naopak Norris postoupil ze třetí části kvalifikace jako první a otevírala se před ním velká příležitost zdramatizovat boj o titul. Druhý skončil Alonso, třetí Piastri, čtvrtý Lawson, pátý Albon, šestý Leclerc, sedmý Ocon, osmý Russell, devátý Stroll a desátý Cunoda.
Vyřazení Hamiltona, Sainze a obou Red Bullů dávalo papírově slabším jezdcům a monopostům šanci kvalifikovat se nezvykle vysoko. Reálně byl boj o pole position už jen mezi devíti jezdci. U Strolla totiž bylo jasné, že po nehodě ve druhé části nenastoupí. Naopak u jeho kolegy Alonsa se zdálo, že mu náročné podmínky otevírají příležitost opět jednou ukázat své kvality a zúročit bohaté zkušenosti. To ostatně naznačoval i jeho druhý čas z prostřední části.
Start třetí části se kvůli opravám bariéry a odklízení Strollova vozu o něco málo zpozdil. A aby to nebylo málo, na Interlagosu opět začalo pršet. Jezdci přesto stále sázeli na přechodné pneumatiky. Pozornost upoutal Leclerc, který jako jedný obul pro úvodní pokus použité "intermediálky".
Russell si nechával od zbytku pole odstup. Většina se sice řadila na konci boxové uličky, pilot Mercedesu ale zůstával v garáži a do akce se vydal až po zhruba minutě.
Trať neustále zrychlovala a bylo jasné, že uvidíme přetahovanou do posledních minut. Sedm minut před koncem ale skončily naděje pro Alonsa. Dvojnásobný šampion boural na výjezdu z 11. zatáčky a to znamenalo další červené vlajky. Bylo jasné, že Aston Martin bude mít mezi kvalifikací a závodem plné ruce práce. Mechanici totiž měli na programu opravu obou vozů.
U Norrise zatím vycházelo vše podle plánu. Během přerušení vedl. Za ním se nacházel překvapivě Albon. Třetí místo patřilo Piastrimu, čtvrté Oconovi, páté Russellovi, šesté Leclercovi, sedmé Cunodovi a osmé Lawsonovi. Na deváté, respektive desáté pozici se nacházeli Alonso se Strollem a bylo jasné, že na těchto příčkách i zůstanou.
V 8:54 hodin místího času se jezdci opět vydali na trať. Tou dobou sice nepršelo, jezdce ale dál trápily záludné podmínky. Russell vycestoval mimo trať ve čtvrté zatáčce. Zhruba čtyři minuty před koncem se mimo záběry kamer ocitl v potížích Cunoda, který se postaral o žluté vlajky. Vzápětí ale přišlo další přerušení. Albon totiž v první zatáčce rozbil ve velké rychlosti svůj monopost. Thajec okamžitě zahlásil do vysílačky, že je v pořádku. V té době sice stále držel druhé místo, při pohledu na jeho rozbitý vůz ale leckdo pochyboval o tom, zdali bude Williams schopen auto opravit pro závod.
Tři a půl minuty před koncem byla kvalifikace restartována. Počítalo se s tím, že jde o poslední pokusy, které rozhodnou o finální podobě startovního roštu. Piloti si přáli, aby tentokrát už proběhlo vše bez problémů.
Krátce před restartem ale opět zaúřadovalo počasí. Norris dostal od svého inženýra zprávu, že by měl brzy přijít lehký déšť. To mohlo jezdcům znemožnit jakékoli zlepšení.
Russell a Mercedes volili stejný přístup jako při úvodních pokusech. Pilot Mercedesu zůstal v garáži o zhruba minutu déle. Až poté ho tým vyslal do akce.
Závěrečné pokusy ještě zamíchaly pořadím. Pole position nakonec putovalo do rukou Norrise. Druhý skončil Russell. Třetím místem zazářil Cunoda. Za ním následovali Ocon, Lawson, Leclerc, Albon a Piastri, který se při závěrečných pokusech propadl až na osmé místo. Australan vycestoval po svém posledním měřeném kole mimo trať v první zatáčce. Do té nedobrzdil.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:30,944 | 1:24,844 | 1:23,405 | 33 |
2. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:29,121 | 1:26,307 | 1:23,578 | 29 |
3. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:29,172 | 1:26,464 | 1:24,111 | 30 |
4. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:29,171 | 1:26,206 | 1:24,475 | 31 |
5. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:30,758 | 1:25,654 | 1:24,484 | 30 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:29,839 | 1:26,097 | 1:24,525 | 29 |
7. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:29,072 | 1:25,889 | 1:24,657 | 28 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:30,114 | 1:25,179 | 1:24,686 | 28 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:30,207 | 1:25,035 | 1:28,998 | 21 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:30,580 | 1:26,334 | 19 | |
11. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:30,633 | 1:26,472 | 21 | |
12. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:28,522 | 1:27,771 | 19 | |
13. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:30,035 | 1:28,158 | 18 | |
14. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:30,303 | 1:29,406 | 17 | |
15. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:29,420 | 1:29,614 | 21 | |
16. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:31,150 | 11 | ||
17. | Oliver Bearman | Haas | Ferrari | 1:31,229 | 11 | ||
18. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:31,270 | 5 | ||
19. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:31,623 | 12 | ||
20. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:32,263 | 12 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren