Stenshorne ubránil první triumf před hladovým Lindbladem
FIA F3 v Melbourne - sprint
Třetí závod, třetí vítěz. Z australského sprintu FIA F3 odešel s pohárem za prvenství Stenshorne. Nor sice startoval jako druhý, po dlouhotrvajícím boji s Van Hoepenem se ale v pátém kole dostal do čela a pak už nikoho dopředu nepustil. V závěru mu dal ale pořádně zabrat Lindblad. Browning sice kvůli technickým problémům nebodoval, přesto ale zůstal v čele průběžného pořadí.
Ještě před závěrečným tréninkem a kvalifikací F1 přišel ke slovu sprintový závod FIA F3. Čeští fanoušci si tak museli pořádně přivstát, tedy pokud se jim vůbec vyplatilo jít spát. Závod totiž začal v 1:15 hodin našeho času, což bylo australských 11:15 hodin dopoledne.
Po otočení nejrychlejší dvanáctky z kvalifikace připadlo pole position Van Hoepenovi. Spolu s ním se do první řady postavil Stenshorne. Následovali Mansell, Göthe, Lindblad, Boya, Browning, Bedrin, Tsolov, Beganovic, Mini, Fornaroli, Dufek, Wurz, Montoya, Leon, Dunne, Ramos, Sztuka, Esterson, Zagazeta, Tramnitz, Voisin, Inthraphuvasak, Flörschová, Meguetounif, Wisnicki, Shields, Loake a Smith.
Tsolov se původně kvalifikoval jako sedmý, což by mu pro start sprintu za normálních okolností přiřklo šestou příčku. Za zavinění kolizi s Dunnem v kvalifikaci ale ztratil tři místa a začínal tak jako devátý.
V úvodu zaváděcího kola malinko vylekal domácí fanoušky Mansell. Pilot stáje ART Grand Prix zpočátku zůstával stát na svém stání. Za pár okamžiků se ale rozjel a zařadil se zpět na třetí místo.
Van Hoepen si v úvodních metrech pokryl Stenshorneho a zůstával na prvním místě. Nor držel nadále druhou příčku. Mansell se ovšem musel vehementně bránit Göthemu. Zatím se mu to dařilo a nejlepší trojice tak zůstávala ve srovnání se startovním roštem beze změny.
Na zadních pozicích se intenzivně bojovalo. Na čele zůstával Van Hoepen před Stenshornem a Mansellem. Bodovanou desítku tvořili i Göthe, Lindblad, Boya, Browning, Bedrin, Fornaroli a Mini.
Netrvalo ovšem dlouho a Van Hoepen čelil silnému náporu ze strany Stenshorneho. Jejich souboj trval ve třetím kole několik zatáček a dvojice v jednu chvíli dokonce jela bok po boku. Přesto se Van Hoepen dokázal udržet v čele. Tohoto souboje využívali i Mansell s Göthhem, kteří se přitahovali.
V deváté zatáčce se Stenshornemu podařilo dostat dopředu. Van Hoepen se sice vzápětí musel bránit Mansellovi, v 11. zatáčce už byl ale opět lídrem. Před Stenshorneho se málem dostal i Mansell, došlo však ke kontaktu, po kterém zůstal Stenshorne druhý a Mansell třetí.
V první zatáčce čtvrtého kola se vrátil na první místo Stenshorne. Ani tímto momentem ovšem přetahovaná nekončila a v desáté zatáčce už byl zase první Van Hoepen. Norova další odveta přišla v první zatáčce pátého kola, kdy se dostal zpět do čela.
Po manévru z pátého kola se se Stenshorne zvládl od Van Hoepena odtrhnout, přičemž Mansell stále zůstával podl tlakem Lindblada. Lídr šampionátu Browning zajel ze sedmého místa do boxů, kde odstavil svůj vůz a odstoupil. Brit se tak mohl o své celkové vedení v průběžném pořadí hodně obávat.
V šestém kole už to Mansell nezvládl. V nájezdu do deváté zatáčky za sebou Lindblada neudržel a ztratil třetí příčku. Za pomoci systému DRS se dostal dopředu také Boya, který připravil o pátou pozici Götheho.
Ještě před svým posunem dopředu ukázal Boya ostré lokty. V 11. zatáčce totiž vytlačil z trati Bedrina, jemuž se toto počínání vůbec nezamlouvalo. Incident byl vyšetřován komisaři. Mezitím ale Boya získal další pozici. Posunul se na čtvrté místo, když stejně jako jeho parťák z Camposu Göthe předjel Mansella.
Vítěz kvalifikace Fornaroli nezvládl v sedmém kole 12. zatáčku a projel se štěrkem. Pro Itala tato chyba znamenala propad z bodované desítky až na 15. příčku.
Mansellův propad pokračoval. V nájezdu do 9. kola už byl pouze dvanáctý. Zdálo se, že s jeho vozem není něco v pořádku.
Pro Stenshorneho to vypadalo na cestě za prvním vítězstvím stále lépe. Pilot Hitechu již vedl o téměř tři sekundy. Van Hoepen se navíc propadl na třetí pozici za Lindblada. I po tomto propadu se ale zvládal juniora Red Bullu držet.
V polovině závodu vedl Stenshorne před Lindbladem a Van Hoepenem. V bodované desítce se nacházeli rovněž Boya, Göthe, Mini, Bedrin, Beganovic, Montoya a Wurz. Mansell se postupně propadl až na 14. místo. Sportovní komisaři současně rozhodli, že se incidentem mezi Boyou a Bedrinem není potřeba dále zabývat.
Před Beganovice se posunuli v krátkém sledu Montoya i Wurz. Na čele se dramatizovala situace. Lindblad jel totiž rychleji než Stenshorne. Osm kol před koncem činila jeho ztráta již jen 1,5 sekundy.
Bedrin se stával dalším jezdcem, který ztrácel dech. Postupně se propadl až na desátou pozici a navíc byl pod tlakem jedenáctého Dunna. Lindblad už jezdil za Stenshornem s odstupem menším než jedna sekunda.
Šest kol před koncem se ovšem smrskly rozestupy mezi všemi jezdci. Na trať totiž vyrazil zpomalovací vůz. Mohl za to incident mezi Smithem a Inthraphuvasakem v první zatáčce. Pilot stáje Van Amersfoort thajského závodníka sestřelil a poslal ho do kačírku, ze kterého už se nevyhrabal. Smith byl schopen pokračovat.
Během zpomalovacího vozu platila následující podoba první desítky: Stenshorne, Lindblad, Van Hoepen, Boya, Göthe, Mini, Montoya, Wurz, Beganovic a Bedrin. Závod skončil během neutralizace mimo jiné i pro Leona.
Čtyři kola před koncem došlo k restartu. Stenshorne velmi brzy šlápl na plyn a snažil se odtrhnout od Lindblada. To se mu v prvních metrech dařilo. Britský mladík se naopak musel koukat do zpětných zrcátek, kde lačnil po odvetě Van Hoepen.
Sztuka byl varován černo-bílou vlajkou za opakované překračování traťových limitů. Nebyl v tom ale sám. Stejným potížím čelil například také Esterson.
Stenshorne sice zvládal zpočátku Lindbladovi ujíždět, dvě kola před koncem už ale bylo něco takového minulostí. Lindblad se totiž nacházel přímo za ním a v 11. zatáčce již naznačoval útok. Stenshorne ovšem zůstával vpředu.
Tramnitz byl podezřelý z prohřešku pod zpomalovacím vozem. Rozestup mezi Stenshornem a Lindbladem zůstával i v nájezdu do posledního kola menší než jedna vteřina, Lindbladovi ovšem neúprosně ubíhal čas.
Stenshorne už si situaci pohlídal a mohl se radovat ze svého premiérového vítězství ve FIA F3. Zatímco druhý dojel Lindblad, stupně vítězů zkompletoval Van Hoepen. Za nimi projeli cílem Boya, Göthe, Beganovic, Mini, Bedrin, Dunne a Montoya. Vítěz kvalifikace Fornaroli byl pod šachovnicovou vlajkou odmáván jako jedenáctý. Mansell obsadil 12. pozici.
Později se ještě pořadí měnilo. Padaly totiž penalizace. Beganovic obdržel pětisekundový trest za vytlačení Montoyi z dráhy, což ho odsunulo ze šesté pozice na třináctou. O body přišel i Bedrin, který vyfasoval desetivteřinový trest za to, že předjel Montoyu s pomocí výjezdu mimo trať. To pro něj znamenalo propad z osmé pozice na dvacátou první. Esterson byl penalizován pěti vteřinami za čtyři překročení traťových limitů (z 19. místa na 26. pozici) a Smith obdržel deset vteřin za kolizi s Inthraphuvasakem (z 25. pozice na 27. pozici).
Mezi penalizovanými se původně objevil i Sztuka. I Polák původně dostal pět vteřin navíc za čtyřnásobné překročení limitů trati. Později se ale ukázalo, že se mimo hranice dráhy dostal jenom třikrát a tudíž se vše obešlo bez penalizace.
Díky penalizacím se na body vrátili mimo jiné Fornaroli s Mansellem. Ti byli i navzdory svým potížím nakonec klasifikováni na devátém, respektive desátém místě.
Browning se později nakonec vrátil do hry. Cílem projel jako dvacátý osmý se ztrátou jednoho kola.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Martinius Stenshorne | Hitech | Mecachrome | 35:32,870 | 20 | 10 |
2. | Arvid Lindblad | Prema | Mecachrome | +1,673 | 20 | 9 |
3. | Laurens van Hoepen | ART Grand Prix | Mecachrome | +1,958 | 20 | 8 |
4. | Mari Boya | Campos | Mecachrome | +3,165 | 20 | 7+1 |
5. | Oliver Göthe | Campos | Mecachrome | +4,152 | 20 | 6 |
6. | Gabriele Mini | Prema | Mecachrome | +5,158 | 20 | 5 |
7. | Alex Dunne | MP Motorsport | Mecachrome | +6,485 | 20 | 4 |
8. | Sebastián Montoya | Campos | Mecachrome | +7,122 | 20 | 3 |
9. | Leonardo Fornaroli | Trident | Mecachrome | +7,311 | 20 | 2+2 |
10. | Christian Mansell | ART Grand Prix | Mecachrome | +7,747 | 20 | 1 |
11. | Charlie Wurz | Jenzer | Mecachrome | +8,234 | 20 | 0 |
12. | Tim Tramnitz | MP Motorsport | Mecachrome | +8,628 | 20 | 0 |
13. | Dino Beganovic | Prema | Mecachrome | +9,735 | 20 | 0 |
14. | Joseph Loake | Rodin | Mecachrome | +10,834 | 20 | 0 |
15. | Matías Zagazeta | Jenzer | Mecachrome | +11,288 | 20 | 0 |
16. | Kacper Sztuka | MP Motorsport | Mecachrome | +11,967 | 20 | 0 |
17. | Sami Meguetounif | Trident | Mecachrome | +13,233 | 20 | 0 |
18. | Callum Voisin | Rodin | Mecachrome | +13,744 | 20 | 0 |
19. | Sophia Flörschová | Van Amersfoort | Mecachrome | +14,623 | 20 | 0 |
20. | Nikola Tsolov | ART Grand Prix | Mecachrome | +15,214 | 20 | 0 |
21. | Nikita Bedrin | PHM AIX Racing | Mecachrome | +15,470 | 20 | 0 |
22. | Joshua Dufek | PHM AIX Racing | Mecachrome | +15,640 | 20 | 0 |
23. | Piotr Wisnicki | Rodin | Mecachrome | +16,893 | 20 | 0 |
24. | Santiago Ramos | Trident | Mecachrome | +17,443 | 20 | 0 |
25. | Cian Shields | Hitech | Mecachrome | +18,250 | 20 | 0 |
26. | Max Esterson | Jenzer | Mecachrome | +19,095 | 20 | 0 |
27. | Tommy Smith | Van Amersfoort | Mecachrome | +27,347 | 20 | 0 |
28. | Luke Browning | Hitech | Mecachrome | +1 kolo | 19 | 0 |
DNF | Tasanapol Inthraphuvasak | PHM AIX Racing | Mecachrome | DNF | 13 | 0 |
DNF | Noel León | Van Amersfoort | Mecachrome | DNF | 12 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Browning 25, 2. Lindblad 23, 3. Tramnitz 21, 4. Mansell 19, 5. Van Hoepen 18, 6. Fornaroli 17, 7. Mini 17, 8. Meguetounif 13, 9. Boya 11, 10. Stenshorne 10, 11. Ramos 10, 12. Göthe 9, 13. Tsolov 7, 14. Dunne 6, 15. Esterson 5, 16. Montoya 3, 17. Beganovic 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. ART Grand Prix 44, 2. Prema 42, 3. Trident 40, 4. Hitech 35, 5. MP Motorsport 27, 6. Campos 23, 7. Jenzer 5.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Hitech