Norris vybojoval zpátky závod, který málem ztratil

VC Austrálie – závod
Nová sezona začala velkou australskou divočinou, která nakonec přinesla vítězství Norrise. Pilot McLarenu vedl většinu kol, v závěru ho ale málem připravil o šanci náhlý příchod silného deště. Na stupně vítězů se dostali také Verstappen s Russellem. Domácí hvězdě Piastrimu zničil velmi slibně rozjetý závod výlet z trati, Ferrari se na konci vymstilo pozdní přezutí.
Před startem sice zůstávala trať mokrá, stav asfaltu byl ale výrazně lepší než na konci závodu F2 a všichni piloti startovali na přechodných pneumatikách. V první polovině závodu se Norris skvěle vypořádával se záludnými podmínkami. Verstappen a Piastri se sice místy přibližovali, Brit měl ale celou dobu vedení pod kontrolou a nedával svým soupeřům žádnou větší šanci. Když Verstappen v 11. zatáčce 17. kola nedobrzdil a pustil na druhou pozici Piastriho, kterého po startu předjel, omezila se bitva o triumf na piloty McLarenu.
Když se závod blížil ke druhé polovině, byl Piastri rychlejším z obou pilotů a k Norrisovi se dotahoval. Ve 30. kole ale dostal Australan pokyn, aby držel druhou pozici. McLaren chtěl počkat do doby, než trať oschne a jeho jezdci přezují na suché pneumatiky. O tři kola později už ale dostal Piastri k útoku zelenou.
Ve 34. kole přišel moment, který dal závodu nový náboj. Na výjezdu z rychlé sedmé zatáčky havaroval Alonso. Na trať vyjel zpomalovací vůz a většina startovního pole se odebrala do boxů, kde nazula suché pneumatiky. Pořadí sice zůstalo stejné, ve vzduchu přesto viselo riziko, že přijde krátký, ale za to intenzivní déšť.
McLareny na tvrdé sadě gum se sice po restartu držely před Verstappenem na střední směsi, liják ale skutečně přišel a britskou stáj málem přišel draho. Ve 12. zatáčce 44. kola vycestovali ve 12. zatáčce do štěrku Norris i Piastri. Brit situaci ustál a okamžitě se odebral do boxů zpět pro přechodné pneumatiky. Naopak Piastri „nevybral“ ani předposlední zatáčku a skončil na trávě, ze které se poté dlouho nemohl dostat. Tím nabral ztrátu jednoho kola.
Norris se sice po přezutí propadl na 7. pozici a pustil dopředu Verstappena, také u Red Bullu ale brzy pochopili, že podmínky na trati vyžadují přezutí. Tak tomu bylo i u dalších, kteří zkoušeli zůstat na suchých gumách. Když bylo po všech zastávkách, opět vedl Norris.
Když deset kol před koncem havarovali nezávisle na sobě Lawson a Bortoleto, vyjel znovu zpomalovací vůz. Po restartu, který přišel pět kol před koncem, sice na Norrise nebezpečně dotíral Verstappen, vítězství mu ale nedokázal odepřít. Prvním letošním vítězem se tak stal Norris před Verstappenem. Třetí místo nakonec vybojoval Russell.
V dobrém světle se nakonec při své premiéře ukázal Antonelli. Ital sice startoval po nepovedené kvalifikaci jako šestnáctý a v úvodní fázi závodu se ocitl v hodinách ve čtvrté zatáčce, diváky ale bavil předjížděcími manévry. Svými silami se postupně propracoval až na 11. místo a když přišla závěrečná divočina s deštěm, dostal se po zastávkách dokonce na pátou pozici. V závěru dokázal předjet i Albona, pětisekundová penalizace za nebezpečné vypuštění ho ale odsunula zpět na pátou pozici.
Ani zmíněná čtvrtá příčk Albona si nezaslouží zůstat bez povšimnutí. Totéž platí o šestém Strollovi nebo sedmém Hülkenbergovi. Cunoda se zařadil mezi piloty, kteří ztratili kvůli snaze zůstat příliš dlouho na suchých gumách. V cíli sice skončil na nebodovaném 12. místě, během závodu se ale dlouho držel na šesté příčce a před příchodem deště dokonce předjel pátého Leclerca.
Lepší začátek roku si představovali u Ferrari. Leclerc držel v úvodních kolech pátou pozici, Hamilton se trápil na osmé pozici za Albonem a spíše než svým výkonem na trati na sebe upozorňoval dohady s inženýrem kvůli používání tlačítka pro zvýšení výkonu. Když se na závěr rozpršelo, dostaly se italské vozy do popředí díky pozdější zastávce a Hamilton chvíli dokonce vedl. Snaha setrvat příliš dlouho na suchých gumách se ale jezdcům nevyplatila. Leclerc nakonec obsadil osmou pozici, Hamilton až desátou.
Před posledním restartem byl Hamilton před Leclercem, Monačan se ale vypořádal s novým parťákem hned na výjezdu ze druhé zatáčky. V posledním kole předjel Hamiltona i Piastri. Ten to díky možnosti vrátit se do stejného kola za zpomalovacím vozem dotáhl alespoň na dva body. Čtyřicetileté australské čekání na první domácí pódium ale neprolomil.
Náročné podmínky nachytaly mnohem více závodníků než jenom Alonsa, Bortoleta a Lawsona. Hned při zaváděcím kole boural ve druhé zatáčce Hadjar. Francouz se neubránil slzám a startovní procedura se musela opakovat. To znamenalo zkrácení závodu na 57 kol. Hned v prvním kole boural také Doohan a způsobil první výjezd zpomalovacího vozu. V době, kdy byl závod neutralizován, ztratil kontrolu nad svým autem také loňský vítěz z Austrálie Sainz. Španěl skončil ve zdi v poslední zatáčce a jeho slibně rozjetá premiéra s Williamsem skončila příliš brzy.
U Haasu si mohou rvát vlasy. Když vyjel ve 30. kole na trať zpomalovací vůz kvůli nehodě Alonsa, zůstávali Ocon a Bearman na rozdíl od ostatních na přechodné sadě pneumatik. Americký tým nakonec „vyměkl“ a povolal své jezdce pro suché gumy. Vzhledem k tomu, co přišlo potom, se tím ale stáj dost možná připravila o více než překvapivý výsledek.
Aktualizace: Antonelli nakonec skončil čtvrtý. Sportovní komisaři na žádost Mercedesu přezkoumali pětisekundovou penalizaci za zdržení Hülkenberga a nakonec dospěli k závěru, že se Ital proti pravidlům neprovinil. Díky tomu byl vrácen před Albona.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:42:06,304 | 57 | 25 |
2. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +0,895 | 57 | 18 |
3. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +8,481 | 57 | 15 |
4. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +10,135 | 57 | 12 |
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +12,773 | 57 | 10 |
6. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +17,413 | 57 | 8 |
7. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +18,423 | 57 | 6 |
8. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +19,826 | 57 | 4 |
9. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +20,448 | 57 | 2 |
10. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +22,473 | 57 | 1 |
11. | ![]() |
![]() |
Renault | +26,502 | 57 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +29,884 | 57 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +33,161 | 57 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +40,351 | 57 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | - | 46 | 0 |
16. | ![]() |
![]() |
Ferrari | - | 45 | 0 |
17. | ![]() |
![]() |
Mercedes | - | 32 | 0 |
18. | ![]() |
![]() |
Mercedes | - | 0 | 0 |
19. | ![]() |
![]() |
Renault | - | 0 | 0 |
20. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Norris 25, 2. Verstappen 18, 3. Russell 15, 4. Antonelli 12, 5. Albon 10, 6. Stroll 8, 7. Hülkenberg 6, 8. Leclerc 4, 9. Piastri 2, 10. Hamilton 1.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 27, 2. Mercedes 27, 3. Red Bull 18, 4. Williams 10, 5. Aston Martin 8, 6. Sauber 6, 7. Ferrari 5.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren