Verstappenova další velká stíhačka
Velká cena Miami – závod
Verstappen se i z nevýhodné deváté pozice dokázal propracovat k vítězství a upevnil si vedení v šampionátu. Druhý skončil Pérez. Alonso získal díky bronzové příčce už své čtvrté letošní pódium. Závod nepřinesl ani jeden výjezd zpomalovacího vozu a do cíle dorazilo všech 20 pilotů.
Pérez vstupoval do závodu s dobrou šancí na posun do čela šampionátu. Startoval totiž z pole position, zatímco jeho týmový kolega Verstappen stál po nevydařené kvalifikaci až na deváté příčce. V průběžném pořadí ale dvojici dělilo jenom šest bodů. Mezi Pérezem a Verstappenem se seřadili Alonso, Sainz, Magnussen, Gasly, Russell, Leclerc a Ocon. Nejlepší desítku uzavíral Bottas. Za ním stáli Albon, Hülkenberg, Hamilton, Čou, De Vries, Norris, Cunoda, Stroll, Piastri a Sargeant.
Leclerc musel po nehodě v kvalifikaci vyměnit převodovku. Monačan letos nasadil už třetí kus. To znamená, že ve zbytku sezony už bude moci beztrestně použít jen jeden nový kus.
Do hry navíc mohlo promluvit i počasí. Všechny předchozí jízdy víkendu se sice odjely na suché trati, před nedělním závodem ale existovalo riziko deště. V Miami prudce pršelo i v noci ze soboty na neděli. Před startem ovšem bylo sucho, i když se na obloze objevovaly mraky. Zatímco asfalt měl 41 stupňů, vzduch 27.
Za předpokladu, že se závod odjede na suchu, byla považována za nejlepší jednozastávková strategie. Podle ní měli piloti startovat na střední sadě a poté přezout na tvrdou mezi 13. a 20. kolem.
Jelikož v noci pršelo, museli jezdci v úvodu dávat pozor. Očekávalo se totiž, že přilnavost bude výrazně nižší než v kvalifikaci.
Velkou otázkou bylo, co předvede v první zatáčce Alonso. Pilot Aston Martinu se po skončení kvalifikace nijak netajil tím, že se pokusí dostat před Péreze a vést alespoň pár kol. Že je něčeho takového schopen, ukázal při Velké ceně Saúdské Arábie. Zde také v úvodu vedl, když po startu zdolal právě Péreze.
Většina pilotů vsadila pro start na střední směs pneumatik. Touto cestou ale nešli všichni. Ocon, Verstappen, Hülkenberg, Hamilton, Čou, Cunoda a Stroll totiž obuli tvrdou směs, což značilo, že plánují absolvovat dlouhý úvodní úsek před zastávkou. Naopak piloti McLarenu Norris a Piastri to zkusili s měkkou sadou.
Pérez se poučil ze Saúdské Arábie. Po startu si pohlídal Alonsa a udržel si vedení. Alonso zůstal druhý a Sainz byl i nadále třetí. Podle očekávání padal dolů Magnussen, který se postupně propadl na sedmou příčku. Čtvrtý byl Gasly, pátý Russell a šestý Leclerc. Verstappen zůstával i po prvním kole devátý. Osmý jel Bottas a desátý Ocon.
Už ve druhém kole se Verstappen dostal před Bottase a posunul se na osmou příčku. Dalo se očekávat, že brzy bude získávat další pozice. Jeho týmový kolega Pérez mezitím začínal ujíždět Alonsovi. Jeho náskok už byl větší než jedna sekunda.
Domácí Sargeant se už na konci druhého kola objevil v boxech. Na jeho voze se měnilo přední křídlo. Nebylo jasné, jak k poškození přišel. Sportovní komisaři vyšetřovali incident mezi Norrisem a De Vriesem, který se odehrál hned po startu. Nizozemec nedobrzdil a zezadu ťuknul právě do Norrise.
Verstappen se v nájezdu do čtvrtého kola přehnal před Leclerca i Magnussena. V tu chvíli už byl šestý. Za Russellem zaostával o dvě sekundy.
Alonsova ztráta na Péreze sice byla větší než jedna sekunda, pomalu, ale jistě se však začínal osamostatňovat na druhém místě. Na Sainze měl totiž náskok větší než jedna sekunda. Pilot Ferrari se naopak musel mít na pozoru před Gaslym, který se ho zvládal držet.
Zdálo se, že McLarenu sázka na měkké pneumatiky nevycházela. Na konci pátého kola totiž zajel do boxů Norris a později i Piastri. Oba přešli na tvrdou sadu.
„Esíčková“ pasáž složená ze zatáček 14 a 15 dělala potíže Oconovi. Pilot Alpine se totiž netrefil přesně a udělal si výlet mimo trať. Deváté místo ale udržel.
Verstappen sice jel na tvrdých gumách, ani to mu ale nezabránilo v zajetí nejrychlejšího kola závodu. Russell už se musel obávat o pátou pozici.
Zajímavou informaci dostal od svého inženýra Alonso. Ten naznačoval, že by měl Španěl zajet k mechanikům o 12 kol dříve, než bylo původně v plánu.
V 17. zatáčce osmého kola se Verstappen odhodlal k útoku na Russella. A byl úspěšný. Nyní byl Nizozemcovým dalším cílem čtvrtý Gasly.
Ani Gasly ale nezabral Verstappenovi mnoho času. O kolo později ho předjel ve stejném místě jako Russella. Toho využil i Russell a v dalších zatáčkách zdolal pilota stáje Alpine i on.
Rozestup mezi Pérezem a Alonsem stále nepřekračoval dvě sekundy. Pilot Aston Martinu dokonce jezdil nepatrně rychlejší časy než Pérez.
Zatímco Verstappen zdolával jednoho soupeře za druhým, Hamilton o velké stíhací jízdě mluvit nemohl. I v 11. kole mu totiž patřilo 13. místo. Sedminásobný šampion marně hledal recept na Albona.
Alonso sice jezdil o trochu rychleji než Pérez, Mexičan ale brzy zareagoval. Zajel o téměř půl sekundy rychlejší kolo než Španěl a navýšil svůj náskok nad dvě sekundy. Sainz ztrácel na Alonsa devět desetin.
Leclercovi dával zabrat Magnussen. Monačan byl za pilotem Haasu dlouho zaseknutý a když se v první zatáčce třináctého kola pokusil o útok, Magnussen se před něj na výjezdu vrátil zpět. Útoky pilota Ferrari musel odrážet i v dalších zatáčkách. Také v těchto případech byl pilot Haasu úspěšný.
Verstappen už byl blízko u Sainze. Dokonce již mohl používat systém DRS. Nedaleko před touto dvojicí jel Alonso. Zdálo se, že pilot Aston Martinu začíná ztrácet.
Ve 14. kole se Verstappen dostal před Sainze a ihned se vydal stíhat Alonsa. A ani jeho nenaháněl dlouho. Podařilo se mu to už v 15. kole na dlouhé rovince za pomoci DRS.
Magnussen zajel do boxů a nazul tvrdé pneumatiky. Alonso si musel hlídat Sainze. Pérez si stěžoval, že mu začínají odcházet přední pneumatiky.
Zastávek přibývalo stále více. Na konci 17. kola stavěli Russell i Leclerc.
Sainz už v 17. zatáčce 18. kola naznačil útok na Alonsa. Souboj se ale nakonec nekonal, neboť pilot Ferrari vzápětí zamířil do boxů. Měl co dělat, aby včas zpomalil na povinných 80 km/h a hodně probrzdil.
Verstappen pokračoval ve stíhací jízdě. Ve 20. kole ztrácel na Péreze už méně než sekundu a půl. Na konci 20. kola povolal Red Bull Péreze do boxů a Nizozemec se tak ujal vedení. Mexičan se vrátil na dráhu jako čtvrtý za Ocona. Sainz se mezitím prodíral dopředu. Po překonání Hülkenberga už byl pátý.
Brzy měl ale Sainz důvod k obavám. Sportovní komisaři totiž začali vyšetřovat, zdali nepřekročil rychlostní limit v boxech.
Pérez zdolal ve 23. kole Ocona a už byl třetí. Současně zajel nejrychlejší kolo a stahoval Verstappena. Sainzovo překročení rychlosti v boxové uličce bylo potvrzeno a Španěl dostal pětisekundový trest.
Hamilton dlouho nemohl najít recept na Hülkenberga. Ve 23. kole se ale před pilota Haasu konečně dostal a byl šestý. Russell naháněl devátého Strolla, zatím ale také bez úspěchu. Mezi dvojicí dokonce došlo ke kontaktu a Russell žádal svůj tým, aby zkontroloval přední křídlo. Ve 24. kole se Russell definitivně dostal dopředu.
Ve 24. kole zastavil u mechaniků Alonso. Verstappen zatím stále pokračoval. Pilot Aston Martinu nemohl být po návratu na dráhu spokojen. Propadl se totiž za Sainze. Ten měl ovšem pětisekundový trest.
Jezdci Red Bullu tak opět byli na prvních dvou místech. Verstappen měl před Pérezem náskok 16,5 sekundy. Podle přibližných odhadů mu měl takový rozestup stačit k tomu, aby se po Verstappenově zastávce vrátil do čela.
Alonso využíval čerstvějších pneumatik a ve 26. kole už naznačoval útok na Sainze. Pilot Ferrari ale zatím úspěšně hájil svou pozici. Ve 27. kola na rovince před 11. zatáčkou už byl ale Sainz bez šance.
Ve 29. kole se závod přehoupl do druhé poloviny. Vedl Verstappen před Pérezem (+16,187) a Oconem. Jak Verstappen, tak pilot Alpine ale stále čekali na první zastávku. V bodované desítce jeli také Alonso, Sainz, Hamilton, Russell, Hülkenberg, Cunoda a Gasly. Zastávku ale měli na kontě pouze Alonso, Sainz, Russell a Gasly.
Leclerc se trápil až na 13. místě. Před ním byl stále Magnussen. Jelikož ale oba už měli za sebou zastávku, stále mohli pomýšlet na body.
Rozestup mezi Verstappenem a Pérezem se zmenšoval. Mexičan už ztrácel „jen“ necelých 15 sekund. Verstappen dostal instrukci, aby vymačkal ze svých pneumatik, co se dá. Jeho zastávka se blížila.
Alonso předjel Ocona a byl zpátky na třetím místě. Před Francouze se dostal i Sainz. U Mercedesu jsme viděli týmovou režii. Russell, který už měl na kontě zastávku, se přibližoval Hamiltonovi. Sedminásobný šampion byl požádán, aby svého parťáka nezdržoval. Hamilton sice z tohoto příkazu velkou radost, neměl nakonec ale Russellovi uvolnil cestu.
Verstappen ukázal, že v jeho pneumatikách přece jen ještě něco je. Přestože už měly za sebou 32 kol, zajel na nich Verstappen nejrychlejší kolo. Nizozemcův náskok narostl přes 15 sekund.
Ocon se na okamžik vrátil zpět před Sainze. Pilot Ferrari mu ale brzy předjetí oplatil. Krátce nato předjel Ocona i Russell.
Leclerc nebyl spokojen se svým vozem. Dlouho se nemohl dostat před Magnussena. V 17. zatáčce 36. kola se mu to sice povedlo, v první zatáčce nadcházejícího okruhu mu ale pilot Haasu předjetí oplatil. Trápil se i Sainz, kterého zdolal Russell.
Hülkenberg se sice po zastávce v boxech propadl na 15. místo, přesto si ale užil chvíli slávy. Zajel totiž nejrychlejší kolo závodu.
Ve 37. kole stavěl u mechaniků Hamilton. Tou dobou už kroužili po dráze bez zastávky jen Verstappen, Ocon a Stroll. Verstappen vedl před Pérezem už o téměř 17 sekund, což byla odhadovaná doba zastávky v boxech. I kdyby ale Verstappen spadl po zastávce za Péreze, měl by pro závěr závodu o stupeň měkčí směs než Pérez. Ta by navíc byla o hodně méně opotřebená.
Ve 40. kole už vedl Verstappen s náskokem 17,5 sekundy. V boji o třetí příčce se k žádnému dramatu neschylovalo. Alonso totiž navyšoval svůj náskok na Russella.
Ve 42. kole zajel Stroll do boxů. Nyní už se čekalo pouze na Verstappena. Pro Nizozemce to vypadalo stále lépe. Před Pérezem už totiž vedl o 18,5 sekundy. Za vedoucími Red Bully bylo pořadí Alonso, Russell, Sainz, Gasly, Leclerc, Magnussen, Hamilton, Ocon, Bottas, Albon, Cunoda, Hülkenberg, Stroll, Norris, Čou, De Vries, Piastri a Sargeant.
Pérez začínal opět zrychlovat. Zajel totiž nejrychlejší kolo závodu. Jeho ztráta ale stále byla větší než 18 sekund.
Na konci 45. kola se Verstappen konečně odebral do boxů. Po návratu se sice propadl za Péreze, Verstappen měl ale 11 kol na to, aby svého kolegu zdolal. Ztrácel sekundu a půl a měl k dispozici měkčí a o poznání čerstvější pneumatiky.
Do 47. kola už Verstappen ztrácel na Péreze méně než sekundu. V 17. zatáčce už přišel první útok, Pérez ale zaujal defenzivní stopu a dvojnásobného šampiona za svými zády udržel. V první zatáčce se musel bránit znovu. Sice se snažil, ale tentokrát už byl na Verstappena krátký.
Po posunu do čela začal Verstappen Pérezovi ihned ujíždět. Převzal nejrychlejší kolo závodu a jeho náskok se blížil ke dvěma sekundám. K žádnému většímu dramatu se neschylovalo ani na zbylých bodovaných pozicích.
Alonso měl pohodlný sedmisekundový náskok před Russellem a na velkoplošných obrazovkách dokonce stíhal sledovat i počínání Strolla. „Skvělý manévr v první zatáčce, kolikátý je?“, zeptal se svého inženýra. Kanaďan byl tou dobou třináctý. Od Bottase a Cunody, kteří spolu bojovali o 11. příčku, ho dělila jedna sekunda.
V závěru závodu se propadl Gasly. Leclerc s Hamiltonem ho odsunuli na osmé místo. Hamilton později zdolal i Leclerca.
Verstappena už nikdo neohrozil a dojel si pro vítězství. Pérez skončil druhý a jelikož Verstappen zajel nejrychlejší kolo, narostla Mexičanova ztráta o dalších osm bodů. Alonso si po bezproblémové jízdě dojel pro další pódium.
Chybělo málo a Stroll se dostal na body. V 17. zatáčce zaútočil na Magnussena. Úspěšný ale nebyl a zůstal tak jedenáctý.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:27:38,241 | 57 | 25+1 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +5,384 | 57 | 18 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +26,305 | 57 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +33,229 | 57 | 12 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +42,511 | 57 | 10 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +51,249 | 57 | 8 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +52,988 | 57 | 6 |
8. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +55,670 | 57 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +58,123 | 57 | 2 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +62,945 | 57 | 1 |
11. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +64,309 | 57 | 0 |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +64,754 | 57 | 0 |
13. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +71,637 | 57 | 0 |
14. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +72,861 | 57 | 0 |
15. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +74,950 | 57 | 0 |
16. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +78,440 | 57 | 0 |
17. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +87,717 | 57 | 0 |
18. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | +88,949 | 57 | 0 |
19. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +1 kolo | 56 | 0 |
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +1 kolo | 56 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 119 | 25 | 19 | 25 | 24 | 26 | ||||||||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 105 | 18 | 25 | 11 | 33 | 18 | ||||||||||||||||||
3. | Fernando Alonso | 75 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
4. | Lewis Hamilton | 56 | 10 | 10 | 18 | 10 | 8 | ||||||||||||||||||
5. | Carlos Sainz | 44 | 12 | 8 | - | 14 | 10 | ||||||||||||||||||
6. | George Russell | 40 | 6 | 12 | - | 10 | 12 | ||||||||||||||||||
7. | Charles Leclerc | 35 | - | 6 | - | 23 | 6 | ||||||||||||||||||
8. | Lance Stroll | 27 | 8 | - | 12 | 7 | - | ||||||||||||||||||
9. | Lando Norris | 10 | - | - | 8 | 2 | - | ||||||||||||||||||
10. | Pierre Gasly | 8 | 2 | 2 | - | - | 4 | ||||||||||||||||||
11. | Nico Hülkenberg | 6 | - | - | 6 | - | - | ||||||||||||||||||
12. | Esteban Ocon | 6 | - | 4 | - | - | 2 | ||||||||||||||||||
13. | Valtteri Bottas | 4 | 4 | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
14. | Oscar Piastri | 4 | - | - | 4 | - | - | ||||||||||||||||||
15. | Čou Kuan-jü | 2 | - | - | 2 | - | - | ||||||||||||||||||
16. | Juki Cunoda | 2 | - | - | 1 | 1 | - | ||||||||||||||||||
17. | Kevin Magnussen | 2 | - | 1 | - | - | 1 | ||||||||||||||||||
18. | Alexander Albon | 1 | 1 | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
19. | Logan Sargeant | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
20. | Nyck De Vries | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 224 | 43 | 44 | 36 | 57 | 44 | ||||||||||||||||||
2. | Aston Martin | 102 | 23 | 15 | 27 | 22 | 15 | ||||||||||||||||||
3. | Mercedes | 96 | 16 | 22 | 18 | 20 | 20 | ||||||||||||||||||
4. | Ferrari | 78 | 12 | 14 | - | 36 | 16 | ||||||||||||||||||
5. | McLaren | 14 | - | - | 12 | 2 | - | ||||||||||||||||||
6. | Alpine | 14 | 2 | 6 | - | - | 6 | ||||||||||||||||||
7. | Haas | 8 | - | 1 | 6 | - | 1 | ||||||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 6 | 4 | - | 2 | - | - | ||||||||||||||||||
9. | AlphaTauri | 2 | - | - | 1 | 1 | - | ||||||||||||||||||
10. | Williams | 1 | 1 | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing