Gene Haas chce lepší výsledky
Steiner mu je nedokázal doručit.
Zatímco Günter Steiner a Simone Resta nadále drží bobříka mlčení, majitel týmu Haas se podělil o svoji verzi příběhu. Věnuje se však pouze odchodu šéfa týmu, ztráta technického ředitele zůstává nevysvětlena. A není velkým překvapením, že důvodem nespokojenosti amerického podnikatele je loňské poslední místo v Poháru konstruktérů. Také zcela jasně deklaruje, že jeho tým bude nadále technicky navázán na Ferrari.
„Je skvělé spolupracovat s Ferrari,“ řekl Haas v rozhovoru pro webovou stránku Formule 1. „Jsou s námi od prvního dne, dělají neskutečně dobré motory, jejich zavěšení kol je extrémně dobré. Používáme spoustu jejich hardwaru. A všechno jsou to skvělé věci. Opravdu velká pomoc. A hanbím se, co jsme s nimi předváděli. V budoucnu chci lépe využívat kvalitní věci, které nám jiné týmy mohou závidět. Musíme být konkurenceschopnější. Red Bull má AlphaTauri a vidíme, že jejich vztah se vyvíjí. Řekl bych, že v budoucnu bude konkurence tvrdší, takže mít partnera jako Ferrari bude velmi důležité. Mluvil jsem s inženýry, a tak se zdá, že naším nejslabším místem je aerodynamika (kterou si každý tým musí dělat sám, pozn. red.). Když jsme každý víkend poslední, musí se něco změnit.
Je to o výsledcích. Za osm let, více než 160 závodů, jsme ani jednou nebyli na stupních vítězů. V posledních letech jsme byli na desátém nebo devátém místě. Nebudu tvrdit, že všechno je Günterova vina, to ne, ale prostě nastal vhodný den provést změnu a zkusit jiný přístup, protože to, co jsme zkoušeli dosud, nefungovalo. Podívali jsme se, kdo v týmu má nejvíce zkušeností a Ajao je s týmem od prvního dne. Mít v čele někoho více zaměřeného na techniku se může ukázat jako správná cesta pro nás. Řekl bych, že Günter byl více přes lidi, Ajao je přes techniku, hodně dá na statistiky. Má odlišný přístup. A my potřebujeme změnu, protože po osmi letech jsme s odstupem poslední. Co k tomu dodat?“
K povýšení ředitele inženýrství na šéfa týmu ještě Haas řekl: „Více než 40 let řídím Haas Automation a naučil jsem se, že když přivedu člověka zvenčí, potrvá šest až dvanáct měsíců, než si zvykne. A až potom zjistím, jestli jsem s ním spokojen. Je lepší vybrat si někoho ze stávajících zaměstnanců, byť ne perfektního kandidáta, ale alespoň vím, co od něj čekat.“
Steiner začínal jako mechanik a ve WRC to dotáhl na ředitele inženýrství, Komatsovu dosavadní pozici v Haasu, takže z deseti šéfů týmů jistě patřil k těm, kteří technice závodních vozů rozumějí nejlépe. Tady Haasovo vysvětlení malinko pokulhává. Ale koneckonců, posledního trhají psi a tým pod Steinerovým vedením byl poslední.
Ajao Komatsu, nový šéf týmu Haas. Foto: Haas
Steiner vydržel v čele týmu osm let, plus čas strávený přípravou na první sezonu. To je úctyhodné, když vidíme, že šéfové týmů v moderní F1 mají kratší životnost než fotbaloví trenéři. Na přelomu let se rozloučil i Franz Tost, dlouholetý šéf stáje AlphaTauri, které odteď šéfuje Laurent Mekies. V létě loňského roku byl z Alpinu propuštěn Otmar Szafnauer a nahradil jej Bruno Famin. Minulou zimu se udály výměny, po kterých se do čela týmu McLaren postavil Andrea Stella, Sauberu začal dočasně šéfovat Alessandro Alunni Bravi a Frédéric Vasseur přestoupil do Ferrari. Nezávisle na tom se šéfem Williamsu stal James Vowles.
To je sedm nových šéfů týmů za 13 měsíců! Mike Krack se kormidla týmu Aston Martin chopil na začátku roku 2022, což z něj činí třetího nejdéle sloužícího šéfa týmu, pokud tedy po přestupech nepočítáme Vasseura, jenž Sauberu šéfoval od roku 2017 a v letech 2016 až 2017 byl nakrátko šéfem týmu Renault. Toto Wolff vede tým Mercedes od roku 2013 a rekordérem je Christian Horner, který je šéfem týmu Red Bull od jeho vzniku na začátku roku 2005. Obdivuhodné Hornerovo nadšení pro F1 a stáj Red Bull se odráží ve faktu, že i letos hodlá sedět na boxové zídce každé ze 24 velkých cen, což nelze říci o všech jeho protějšcích.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Haas