Novinky

  • 09.01.2025 Neutral TAG Heuer nahrazuje Rolex v pozici časoměřiče F1

  • 05.01.2025 Good Tomáš Ouředníček vyhrál 5. etapu Rally Africa Eco Race

  • 27.12.2024 Good Ferrari Sainzovi darovalo SF-75, ve kterém zvítězil na Silverstonu

Facebook Instagram

Magnussen z Haasu zcela neodešel

Magnussen z Haasu zcela neodešel

Americký tým má spoustu novinek.

Ajao Komacu si do křesla šéfa týmu Haas sedl už na začátku loňského roku, ale stojaté vody jako by se pohnuly až tuto zimu. Jednou z velkých změn je zcela nová jezdecká dvojice. Velmi zkušenou dvojici, Nica Hülkenberga a Kevina Magnussena, nahradili Esteban Ocon a Oliver Bearman. Hülkenberg přestoupil do týmu Haas, Magnussenovy výkony prostě nebyly dost dobré. Ale Dán, přestože o místo závodníka Haasu přišel již podruhé, zůstává ve službách týmu. I když jen na částečný úvazek.

Práce se pro něj našla díky tomu, že Komacu v čele týmu oficiálně sídlícího v Severní Karolíně s vlastní továrnou v Banbury a pronajatou budovou Ferrari v Maranellu, přidal do mixu zařízení japonské automobilky Toyota v německém Kolíně nad Rýnem. Jak jsme informovali v říjnu, Toyota teď nemá zájem o přímé soutěžení ve F1, ale spolupráce s Haasem otevře dveře do královny motorsportu jezdcům z jejího juniorského programu a její ambiciózní inženýři začali v Německu pracovat na částech vozu F1. V minulosti Haas vedle spolupráce s Ferrari nakupoval u Dallary, které však musel za všechno platit. Toyota je sponzorem Haasu, takže si takto vzájemně vypomáhají bez převodů na bankovní účet.

Magnussen strávil ve F1 deset let, z toho sedm s Haasem. S jeho popularitou a zkušenostmi se zapojil do programu testování starších vozů, kam byli za odměnu přijati chráněnci Toyoty. Také ale bude pracovat v Kolíně nad Rýnem, jelikož Haas mimo jiné získal i přístup do jezdeckého simulátoru Toyoty. A tam se zkušený jezdec bude před sezonou 2026 velice hodit.

Zajímavým rozhodnutím Haasu je, že letos nekoupil nové zavěšení předních kol od Ferrari. Má to ale svou logiku vzhledem k tomu, že se říká, že Ferrari v posledním roce platnosti současné sady technických pravidel přechází z push-rodu na pull-rod. Zatímco tým tlačící na hranice rozpočtového stopu je ochoten zariskovat, aby měl lepší šanci letos zabojovat o mistrovský titul, Haas půjde vlastní, konzervativnější cestou a ponechá si design koupený od Ferrari loni.

Není to o tom, že si chceme něco dokázat, ale Andrea (De Sordo, technický ředitel), Davide (Paganelli, šéf aerodynamiky) a Damien (Brayshaw, výkonnostní ředitel) za mnou přišli a řekli, že takhle to bude nejlepší,“ vysvětluje Komacu. „Poprvé si necháváme přední zavěšení, dosud jsme vždycky vzali, co Ferrari nabídlo. Udělali jsme vlastní rozhodnutí odvíjející se od toho, jak velký má změna potenciál a kolik kroků zpět by nás to stálo, protože taková změna vás vždy vrátí zpět, než začnete dělat kroky vpřed. Udělali studii a závěrem bylo, že bude lepší vyhnout se tomu. A máme sebevědomí jít vlastní cestou.

Komacu však potvrdil, že rok 2025 nevzdává a v továrně se pracuje na novém monokoku, jelikož to je část vozu, která byla pro Haas ve druhé polovině loňské sezony největším omezením.

Komacu mění Haas podle svých představ. Foto: Haas

V zimě se také dějí velké personální změny. Komacu přijal Francesca Nenciho na místo hlavního závodního inženýra, tedy na jeho bývalé místo. Odešel týmový manažer Peter Crolla a tým má poprvé sportovního ředitele (jelikož Günter Steiner ho nechtěl mít), Marka Loweho. A noví budou i závodní inženýři obou jezdců, přičemž o nováčka Olivera Bearmana se bude starat Ronan O'Hare se zkušenostmi z týmů Williams, Racing Bulls i Mercedes i zkušenostmi s prací výkonnostního inženýra.

A z týmové vysílačky Estebana Ocona budeme poprvé v historii F1 pravidelně slyšet ženský hlas. Jeho závodní inženýrkou bude Laura Muellerová, která ve stáji začínala prací v simulátoru a loni byla výkonnostní inženýrkou. Kromě toho Komacu získal z týmu Racing Bulls Carine Cridelichovou, která obsadí místo šéfky závodních strategií, které pod Steinerem tak neexistovalo.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Haas